Companii

Berarii au renunţat la 2.000 de angajaţi în numai un an

Constantin Bratu, directorul general, şi Jan Derck van Karnebeek, preşedintele Asociaţiei Berarii României

Berarii au renunţat la 2.000 de angajaţi în numai un an

Autor: Ioana David

22.03.2011, 23:54 86

Companiile din industria berii grupate în Asociaţia BerariiRomâniei mai au doar 10 fabrici pe piaţa locală în prezent, cu treimai puţin comparativ cu 2009, în care lucrează în jur de 4.100 deangajaţi faţă de 6.000 anul trecut.

Unităţile închise erau localizate la Cluj (fabrică operată decătre Ursus), la Blaj (Bergenbier) şi la Haţeg (Heineken).

"Uitându-ne la trendul mondial, nu există o tendinţă deredeschidere a fabricilor, ci de a mări capacităţile dejaoperaţionale. Nu ne putem aştepta la noi deschideri în perioadaurmătoare", a spus Jan Derck van Karnebeek, preşedintele AsociaţieiBerarii României şi directorul general al Heineken România.

Asociaţia Berarii României grupează firme precum Bergenbier,Heineken România, Romaqua Group, United Romania Breweries, Ursus,iar recent şi Soufflet Malţ România şi Asociaţia Producătorilor deHamei din România.

Berarii din asociaţie grupează 90% din piaţă, iar lor li seadaugă micii producători independenţi, dar şi grupul European Fooddeţinut de fraţii Ioan şi Viorel Micula.


De la 125 de fabrici la mai puţin de 20

În ultimii ani numărul centrelor de producţie din România ascăzut semnificativ după ce în 1994 existau 125 de unităţi.Companiile au pus decizia de restrângere a activităţii de producţiepe seama faptului că piaţa a avut scăderi accentuate în ultimiiani.

Astfel, de la volume totale de 20,2 mil. hectolitri în 2008,vârful consumului în industria berii, anul trecut s-a ajuns la 17mil. hectolitri. La acest nivel, consumul mediu anual pe cap delocuitor este de 78 de litri, comparabil cu media europeană.Potrivit datelor berarilor, numai trei ţări, Cehia, Germania şiAustria, au un consum ce trece pragul celor 100 de litri.

Preţul mediu în industria berii este de 0,9 eurocenţi pentru unlitru, nivel la care piaţa s-ar situa la circa 1,5 mld. euro.

Piaţa de bere a scăzut anul trecut cu 3,4%, după ce în 2009declinul a fost mult mai accentuat, de aproape 13%. "Evoluţia deanul trecut a fost în linie cu estimările iniţiale. Nu a fost osurpriză pentru nimeni", a mai spus Jan Derck van Karnebeek.

Totodată, la nivelul structurii consumului nu au existatschimbări semnificative, Van Karnebeek afir­mând că nu a observat opreferinţă pentru brandurile mai ieftine. "Românii nu cumpără obere, cumpără un brand", a spus el.


Românii beau bere acasă

Pe de altă parte, Constantin Bratu, directorul general alAsociaţiei, a estimat că 70-75% din vân­zări sunt în retail, restulîn HoReCa. Reprezentanţii Asociaţiei au evitat să facă estimări cuprivire la evoluţia din acest an a pieţei de bere, comparândindustria cu un meci de fotbal, în care după 10 minute nu se ştiecare va fi scorul la final. "Suntem în primele zece minute şi esteprea devreme să spunem cum se va termina meciul. Nici jucătoriprecum Ronaldo sau antrenori precum Mourinho nu pot răspunde laaceastă întrebare", a mai spus Jan Derck van Karnebeek.

Întrebat care dintre companii au crescut şi care au scăzut pepiaţa berii, el nu a dorit să comenteze. Dintre firmele care şi-auanunţat rezultatele până acum, Heineken România, producătorulbrandurilor de bere Golden Brau şi Ciuc, a înregistrat o creşterede 6% a volumelor. United Romanian Breweries Bereprod (URBB),îmbuteliatorul Tuborg şi Carlsberg, a anunţat o creştere de 7% avolumelor în 2010 şi un plus de 3% al cifrei de afaceri.

Pe de altă parte, în cel mai recent raport al SABMiller,producătorul brandurilor Ursus şi Timişoreana, apar numai dateleaferente perioadei octombrie-decembrie 2010, perioadă în carevânzările companiei au stagnat. Vânzările de bere ale Romaqua, caredeţine brandurile Albacher şi Dorfer, s-au majorat cu aproape10%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO