Companii

Billa, Mega Image si Carrefour aduc 50 mil. € in supermarketuri, aproape dublu fata de 2009

Billa, Mega Image si Carrefour aduc 50 mil. € in supermarketuri, aproape dublu fata de 2009

Billa a accelerat expansiunea in ultimii doi ani, cu un format mai mic de supermarketuri

13.04.2010, 23:17 127

Cei trei retaileri straini vor deschide in total 46 de magazinein acest an, fata de 26 de unitati in 2009, prin investitiiestimate de ZF la peste 50 mil. euro, conform planurilor anuntatede companii.

Cel mai expansiv operator de supermarketuri va fi Billa, acestaavand planificate 20 de inaugurari in 2010, cel mai mare ritm anualde expansiune al retailerului german de pana acum.

De partea cealalta, Carrefour nu a anuntat pana acum planuri deaccelerare a extinderii retelei sale de supermarketuri, insacompania va face o miscare importanta in acest an intrand cuCarrefour Market in Bucuresti. Primul magazin va fi deschis inPiata Gorjului in cartierul Militari in ultima decada a acesteiluni.

Retailerul va avea circa 10 inaugurari de supermarketuri inacest an, potrivit datelor companiei.

La randul sau, grupul belgian Delhaize a anuntat 16 proiecte deexpansiune pentru 2010, care vor duce reteaua Mega Image - cel maimare lant de supermarketuri din Bucuresti - in 10 locatii noi, sivor extinde reteaua cu discount Red Market cu 6 unitati.

2.300 de noi locuri de munca

Deschiderea celor 46 de supermarketuri va genera in totalaproximativ 2.300 de locuri de munca in orase precum Bucuresti,Arad sau Cluj-Napoca si in localitati mai mici, printre care Careisau Resita.

Spre comparatie, iesirea de pe piata a lantului dehipermarketuri Pic, in urma celei mai mari insolvente din retailulalimentar in cel mai dificil an pentru marii retaileri romani, adus la disparitia a 3.000 de locuri de munca in 2009.

Accelerarea expansiunii celor trei mari retaileri vine incontextul contractiei vanzarilor pe segmentul supermarketurilor sial exploziei numarului insolventelor in tabara retelelor romanestiin 2009.

Anul trecut, Billa, Mega Image si Carrefour Market au mizat, casi hipermarketurile, pe promotii si pe promovarea produselorieftine. In urma cu un an, Mega Image a anuntat chiar ca va aplicareduceri permanente de preturi intre 5% si 15% la aproximativ unsfert din produsele listate in magazinele retelei.

Piata poate inghiti 500 de supermarketuri

Consultantii spun ca miza expansiunii celor trei retaileri estecastigarea zonelor acoperite doar de comertul traditional, astfelincat declinul consumului nu a fost un impediment pentruaccelerarea investitiilor in 2010.

"Cred ca in acest an marile lanturi de magazine alimentare sevor baza mai mult pe schimbarile din obiceiurile de achizitii aleromanilor, in sensul preferintei in crestere pentru retaileriimoderni, decat pe reluarea cresterii consumului si in consecinta acresterilor organice de vanzari", afirma Ionut Pascu, SeniorProject Manager al companiei de consultanta Roland Berger StrategyConsultants.

O analiza realizata recent de catre consultantii Roland Bergerin retailul din Europa Centrala si de Est arata ca dezvoltarearetelelor de magazine a ajuns pana acum la doar 30% din potentialulpietei romanesti.

In comertul alimentar local sunt operationale in acest momentaproximativ 150 de supermarketuri afiliate unor retele de retail,potrivit datelor companiei de cercetare de piata MEMRB. Segmentulde profil ar putea ajunge astfel la maturitate in momentul in carevor fi 500 de supermarketuri operationale pe piata, potrivitanalizei Roland Berger.

Supermarketurile ruleaza anual 2-3 miliarde de euro, potrivitunor estimari din piata, in aceasta suma fiind incluse si vanzarilemicilor operatori de profil.

In Capitala, segmentul supermarketurilor este estimat la 300-400mil. euro.

"In criza, marii retaileri cu o situatie financiara sanatoasa auavut, pe langa oportunitati de reducere a costurilor (de exemplu,pe partea de achizitii si logistica, acestia au avantajul de aputea renegocia contractele cu furnizorii, cu transportatorii sialti parteneri in conditii mai avantajoase pentru ei) sioportunitati de expansiune pe piata locala, in conditiile in carepot atrage finantare mai ieftina si pot beneficia acum de scadereachiriilor si a preturilor terenurilor, a materialelor deconstructie, precum si a costurilor cu forta de munca. In plus,iesirea de pe piata a unor retaileri locali, mai mici, a creat maimult loc marilor lanturi de magazine", mai spune consultantul de laRoland Berger.

Cele mai mari insolvente din segmentul supermarketurilor in 2009au fost cele ale operatorului retelei Spar din Arad, Trident dinSibiu si Fidelio din zona Moldovei.

Cine pariaza pe supermarketuri

Billa e cea mai expansiva retea

  • reteaua va ajunge la 66 de unitati la finele lui 2010
  • are vanzari anuale estimate de ZF la circa 300 mil. euro
  • apartine grupului german Rewe, ca si Selgros si PennyMarket
  • 2010 va aduce retailerului cel mai mare numar deinaugurari

Delhaize ajunge din urma Billa ca numar de unitati

  • grupul belgian ar putea opera 67 de unitati la fineleanului
  • are vanzari anuale estimate de ZF la circa 150 mil. euro
  • si-a dublat reteaua in ultimii 3 ani datorita achizitiilor
  • la finele lui 2009 a lansat reteaua cu discount Red Market

Carrefour Market intra in Capitala

  • reteaua ar putea ajunge la 35 de magazine la finele lui2010
  • in aceasta luna Carrefour deschide primul sau supermarket dinCapitala
  • reteaua are vanzari anuale estimate de ZF la circa 100 mil.euro
  • Carrefour a intrat pe segmentul de profil prin preluarearetelei Artima in 2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO