Premiera pe piata bunurilor de larg consum

British American Tobacco devine primul producator cu afaceri de peste un miliard de euro

19 mai 2010 Autor: Mihaela Popescu

British American Tobacco (BAT), producatorul tigarilor Kent, a raportat o cifra de afaceri de 4,88 miliarde de lei (1,15 mld. euro) in 2009 la nivel local, trecand pentru prima data pragul de un miliard de euro.

Compania devine astfel primul producator local care intra in "clubul miliardarilor" din sectorul bunurilor de larg consum, alaturi de retelele de comert Metro Cash & Carry si Carrefour.

Producatorul Kent avea anul trecut un numar mediu de 791 de angajati, similar celui din 2008.

BAT Romania a realizat in 2008 o cifra de afaceri de 3,63 mld. lei (978 de milioane de euro). Avansul de 35% (in lei) inregistrat anul trecut a venit pe fondul scumpirii tigaretelor din portofoliu cu o rata medie estimata la 30%, comparativ cu 2008, in conditiile cresterii accizelor la tutun de doua ori pe parcursul anului. Ultima majorare de accize la produsele din tutun a fost operata la inceputul lui 2010, cand pretul unui pachet cu 20 de tigarete Kent a ajuns la 50% peste nivelul din prima luna a anului trecut.

Kent este cel mai vandut brand de tigarete de pe piata, cu o cota estimata la 25% in prezent, si in acelasi timp cel mai mare brand din sectorul FMCG (bunurilor de larg consum), dupa rulaje.

Piata de profil, estimata la peste doua miliarde de euro, se imparte intre trei companii de talie internationala: BAT, Philip Morris (Marlboro) si Japan Tobacco International (Winston), care deruleaza la nivel local si activitati de productie a tigaretelor.

Producatorii s-au orientat in ultimul an tot mai mult catre exporturi, in conditiile in care piata locala s-a contractat cu peste 10% in volum fata de 2008.

Companiile dau vina pe contrabandisti pentru declinul pietei si estimeaza vanzarile ilicite de tigarete la peste un miliard de euro.

Si pragul de 500 mil. euro este greu de atins

In sectorul FMCG sunt foarte putini producatori care si-au mentinut anul trecut afacerile peste pragul de jumatate de miliard de euro, potrivit datelor disponibile pe piata.

Acestia sunt Coca-Cola HBC Romania - companie cu afaceri estimate de ZF in jurul a 500 mil. euro in 2009, fata de valoarea de 550 mil. euro raportata in anul anterior - si Philip Morris.

Singurul grup romanesc din industria de profil cu afaceri peste acest prag este European Food & Drinks, detinut de fratii Ioan si Viorel Micula. Cele mai mari patru companii din structura acestuia, Transilvania General Import Export, European Food, European Drinks si Scandic Distilleries, au realizat impreuna afaceri de aproape 700 mil. euro in 2008, potrivit datelor de la Registrul Comertului.

Afacerile consolidate ale grupului ar putea fi estimate insa la 300-400 mil. euro la nivelul lui 2008.

Piata bunurilor de larg consum este estimata la aproximativ 20 de miliarde de euro in prezent, cele mai mari categorii in functie de vanzari fiind tigaretele, berea si bauturile racoritoare carbonatate.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.05.2010

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
Cuvinte cheie:
British American Tobacco
, piata bunurilor de larg consum
Vizualizari:
Printeaza
Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
vreaupresedinte.ro
Inchide