Companii

Care au fost sursele de inspiraţie pentru brandurile Angst, CrisTim şi Fox

BRANDURI    Care au fost sursele de inspiraţie pentru brandurile Angst, CrisTim şi Fox

Autor: Gabriel Razi

01.12.2012, 13:00 1377

Industria cărnii, un business evaluat la 800 mil. euro - 1 mld. euro, rămâne în continuare o piaţă unde afacerile puse pe picioare de antreprenori români la începutul anilor '90 con­tinuă să facă jocurile. Odată cu unităţile de pro­cesare antreprenorii care au mizat pe industria cărnii au ridicat treptat şi unele dintre cele mai cunoscute branduri româneşti. Antreprenori precum Radu Timiş, Sorin Minea sau Ioan Popa au reuşit, după investiţii de milioane de euro, ca nume precum CrisTim, Angst sau Transavia să fie devină prezenţe notorii pe rafturile ma­ga­zinelor. Care este însă istoria din spatele unora dintre cele mai cunoscute branduri din acest business?

"Brandul este important pentru noto­rietate şi pentru imagine. Acum în condiţiile în care piaţa se duce în jos iar decizia de cumpărare este făcută mai ales pe baza preţurilor brandurile nu mai au o greutate atât de mare. Brandul va face însă diferenţă după ieşirea din criză", a explicat Radu Timiş, preşedintele grupului CrisTim.

El şi-a construit afacerea încă de la înce­put în jurul brandului CrisTim, un nume com­pus din abrevierea numelui său şi al soţiei sale, Cristina. Familia Timiş a ajuns să îşi de­nu­mească compania astfel la sugestia unui prie­ten de profesie astrolog. De altfel, şi alte companii ale familiei Timiş au pri­mit nume cu semni­fica­ţie, Recunoştinţa şi Bucuria.

Antreprenorul care a pus pe picioare CrisTim a investit pe parcursul anilor în tandem, în utilaje pentru a-şi creşte capa­citatea de producţie a fabricii sale din Fili­peştii de Pădure, dar şi în brandul său.

Una dintre marile "victorii" ale antrepre­no­ru­lui a venit la începutul anilor 2000, atunci când a lansat pe piaţă brandul Salam Săsesc, un produs pe care a tronat în con­tinuare "ştampila" CrisTim.
 

Apetit pentru branduri

Dacă în ultimii ani Radu Timiş şi-a temperat investiţiile în creşterea capacităţii de producţie a fabricii, nu acelaşi lucru se poate spune despre apetitul său pentru piaţa brandurilor. Astfel, mărcile sub care antre­pre­norul îşi vinde produsele au ajuns să fie numărate cu greu pe degetele de la o singură mână. Astfel, pe poarta fabricii din Filipeştii de Pădure ies acum pe lângă mezelurile branduite cu CrisTim şi cele ce poartă nume precum Alpinia, Bunea Haiducul sau Vitality. În urmă cu aproape un an Timiş a achiziţionat şi Matache Măcelaru, un brand ridicat de la zero de acţionarii Murfatlar. Mişcările recente ale lui Timiş arată că în urmă­toarea perioadă el are intenţia de a direc­ţiona fonduri şi pentru a-şi face un nume pe piaţa laptelui cu brandul Mândruţa.

La fel ca în cazul CrisTim, numele acţio­na­rilor au reprezentat surse de inspiraţie şi pentru alţi jucători din industria cărnii. Astfel de branduri au fost ridicate de jucători pre­cum producătorul de mezeluri Fox (vulpe - n.red.), deţinut de familia Vulpe, produ­că­to­rul Marisan, în spatele brandului stând abre­vierea de la Marius şi Alexandru (nu­me­le fiilor fondatorului) sau de proce­sa­torul de carne de pui Safir Vaslui, deţinut de familia Safir. Un alt brand cu o istorie de aproape 20 de ani în industria mezelurilor este Angst, un nume "importat" de compania contro­lată acum de Sorin Minea de la elveţianul Urs Angst, partenerul cu care omul de afaceri români a făcut primii paşi în business la începutul anilor 1990. Antreprenorul elveţian deţine şi în prezent o afacere cu măcelării în Zürich ce poartă acelaşi nume.

Pe parcursul ultimilor ani partenerii lui Minea au făcut mutări pentru un exit treptat din companie, iar în acelaşi timp antre­pre­no­rul a ajuns să deţină pachetul majoritar de acţiuni. Cu toate acestea, numele fonda­to­rului continuă să troneze pe crenvurştii sau şunca produsă în fabrica din Buftea.
 

Amintiri de dinainte de '89

Brandurile puternice sunt mai puţin pre­zente în industria cărnii pe segmentul avicul­turii, o subindustrie unde mulţi jucători au pre­ferat să păstreze numele fos­telor "Avi­cola". Printre puţinele elemen­tele de dife­ren­ţiere între aceşti producători se numără numele oraşului de provenienţă. Există însă şi puţini jucători care au in­ves­tit în brandurile lor, iar printre aceştia se nu­mără Agricola Bacău şi Transavia, de altfel şi primii doi jucători de pe piaţă. Re­cent, Agri­co­la Bacău şi-a transformat ima­gi­nea bran­du­lui său mizând pe simbolul cloştii cu pui de aur.

Unul dintre cele mai vechi branduri din sectorul producţiei de carne este Scandia. Înce­puturile companiei Scandia Food, con­tro­lată de familiile Creştin şi Gaşpar, datează de acum circa opt decenii. La momentul res­pectiv Josef Theil - cetăţean german, înfiin­ţează fabrica de preparate şi conserve din carne Theil din Sibiu. Circa două decenii mai târziu fabrica îşi schimbă numele în Scandia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO