Companii

Cea mai mare tranzactie din transporturi a adus zeci de mii de euro pentru 2.000 de actionari ai Romtrans

Cea mai mare tranzactie din transporturi a adus zeci de mii de euro pentru 2.000 de actionari ai Romtrans

Bryan Jardine, partener in cadrul Wolf Theiss: Tranzactia cu Romtrans este printre primele cinci deal-uri incheiate de noi anul trecut. In ultimul trimestru al anului trecut au existat proiecte, in special pe piata de real estate, ale caror negocieri au fost suspendate

29.01.2009, 17:47 243

Vanzarea celei mai mari case de expeditii Romtrans Bucuresti catre DB Schenker, o divizie a gigantului german Deutsche Bahn, cea mai mare tranzactie realizata pana in prezent pe piata transporturilor, a adus peste 90 de milioane de euro in buzunarele a circa 2.000 de actionari.

Doua case de avocatura, Wolf Theiss si Reff & Associates au consiliat timp de aproape un an vanzarea Romtrans catre Deutsche Bahn, intr-una dintre cele mai complexe tranzactii din Romania, in care miza germanilor a fost una clara, achizitia a peste 90% din actiuni.
Aproape 2.000 de oameni au acceptat sa vanda, la acelasi pret, intr-o oferta privata de cumparare pachete de actiuni preluate cu cateva mii de lei in 1994 si vandute pentru 90 mil. euro la finalul anului trecut.
Negocierile dintre Deutsche Bahn si Romtrans au fost marcate de doua etape importante - due-dilligenceul si ofertarea celor 2.000 de actionari, procese ce au necesitat maximum de resurse in principal din partea casei de avocatura care a consiliat cumparatorul si care a asigurat intregul proces logistic.
"In timpul analizei de tip due diligence si pe durata derularii procesului de oferta echipa Wolf Theiss Bucuresti a inclus aproximativ 20 de membri, iar 3 avocati au acordat asistenta permanenta pe parcursul derularii proiectului. Birourile Wolf Theiss din Viena si Budapesta au acordat de asemenea asistenta in vederea obtinerii aprobarilor din partea autoritatilor din domeniul concurentei", rezuma Bryan Jardine, partener in cadrul Wolf Theiss, una dintre cele mai solicitante perioade ale negocierilor.
Echipa Wolf Theiss a fost coordonata de Ancuta Leach.
Avocatii vanzatorului au fost atrasi in negocieri in aceeasi perioada. "Echipa noastra de avocati a fost implicata in proces la inceputul anului 2008, negocierile intre cele doua parti fiind lansate cu cateva luni inainte", a spus Alexandru Reff, partener in cadrul Reff & Associates. Alexandru Reff a facut parte si din echipa implicata in tranzactie, alaturi de Sergiu Florea, senior associate, alti doi avocati contribuind la intocmirea documentatiei.
Documentatia si asigurarea logisticii necesare au orientat astfel eforturile ambelor echipe de avocati. Cat despre modul in care a fost decis pretul la care s-a incheiat tranzactia, un pret care a fost acceptat de circa 2.000 de persoane, acesta a fost stabilit exclusiv intre managementul Romtrans si cel al Deutsche Bahn. "Nu am fost implicati in negocierile privind pretul la care s-a incheiat tranzactia", a spus Jardine.
Evaluarea companiei a implicat insa eforturi pe toate planurile, intrucat Romtrans are filiale atat in tara, cat si peste hotare si detine, in acelasi timp, importante active imobiliare.
Alexandru Reff, partener in cadrul Reff & Associates: Nu s-au negociat pastrarea pozitiilor de management sau prime oferite echipei de management, iar actiunile celor din conducere au fost cumparate la acelasi pret ca si cele ale celorlalti actionari"A fost o tranzactie interesanta si complexa. Pe de o parte, era vorba despre o companie mare, cu activitate extinsa la nivel national, dar si peste hotare, si cu un numar mare de actionari. Pe de alta parte, cumparatorul si echipa sa de consultanti au fost extrem de exigenti si minutiosi pe tot parcursul analizelor si negocierilor", a spus Reff, care a precizat ca experienta ambelor case de avocatura in tranzactii care implicau un numar mare de actionari a fost un avantaj de partea ambelor echipe. Casa de avocatura Reff & Asociatii a mai fost implicata in 2006 intr-o alta tranzactie cu un numar mare de actionari, asistand ATE Bank in achizitia Mindbank.
Actionariatul Romtrans nu s-a concentrat in mainile echipei de management, ci era dispersat intre angajati ai companiei din toata tara.
"Tranzactia a constat intr-o oferta privata de cumparare datorita numarului mare de actionari individuali. A fost o tranzactie complexa, cu o componenta logistica, ce a presupus organizarea unei retele de notari publici, precum si coordonarea serviciilor de curierat. Pe perioada ofertei, de aproximativ patru saptamani, actionarii au avut posibilitatea de a contacta oricare dintre birourile notariale selectate", a spus Ancuta Leach, partenerul in cadrul Wolf Theiss si cea care a coordonat echipa implicata in achizitia Romtrans.
Din tranzactia Romtrans nu rezulta nici o figura cheie, nici un manager care sa fi detinut o participatie semnificativa in cadrul companiei, adica de peste 3%. De altfel, intreg consiliul de administratie, adica 10 - 15 persoane, nu cumula mai mult de 20% din actiuni.
"Nu s-au negociat pastrarea pozitiilor de management sau prime oferite echipei de management, iar actiunile celor din conducere au fost cumparate la acelasi pret ca si cele ale celorlalti actionari", a spus Alexandru Reff.
Pretul oferit de Deutsche Bahn, adica cele circa 90 mil. euro, a fost insa suficient pentru a convinge 99% din actionarii companiei sa-si cedeze participatia. Daca fiecare dintre cei circa 2.000 ar fi detinut participatii egale, suma medie incasata ar fi fost de 45.000 de euro.
"Cred ca principalele motive care au dus la acceptarea ofertei au fost atat pretul oferit, cat si faptul ca Schenker este o companie cu reputatie internationala in acest sector de activitate", a spus Jardine.
"Romtrans este ca o mare familie, iar multi dintre angajati se cunosteau intre ei. Relatiile interumane au avut un rol important in atragerea unui pachet cat mai mare de actiuni, alaturi de faptul ca pretul a fost unul corect. Procesul de convingere al actionarilor a fost realizat intern", a adaugat Sergiu Florea.
De altfel, in cadrul negocierilor nu au existat puncte culminante, ci doar momente cheie precum due dilligence-ul sau ofertarea. Nici criza financiara nu a dus de altfel la sistarea negocierilor, desi suma implicata in tranzactie a fost una notabila.
"Atat cumparatorul, cat si vanzatorul au fost motivati sa incheie aceasta tranzactie, iar negocierile ce au fost purtate in principal la Bucuresti au avut un caracter constructiv. Criza financiara nu a afectat negocierile, intrucat acestea ajunsesera la un nivel avansat la momentul la care efectele crizei au fost resimtite pe piata romaneasca", au spus reprezentantii Wolf Theiss.
Criza financiara a blocat la sfarsitul anului trecut, cand se parcurgeau ultimele etape in tranzactia dintre Deutsche Bahn si Romtrans, mai multe tranzactii.
"Romtrans a fost cel mai mare 'deal' ca valoare pe care l-am asistat si care s-a finalizat anul trecut. In 2008, echipa noastra a fost implicata in mai multe negocieri, care s-ar fi putut concretiza in tranzactii de peste 100 mil. euro, dar contextul actual de piata a determinat suspendarea sau intreruperea temporara a discutiilor. Astfel de situatii au loc in sectorul financiar, bancar si in leasing, de exemplu. Sunt foarte multe tranzactii care se regandesc in aceasta perioada", a spus Reff.
Si in cazul Wolf Theiss deal-ul dintre Romtrans si Deutsche Bahn a fost printre ultimele tranzactii asistate.
"Tranzactia cu Romtrans este printre primele cinci deal-uri ca valoare incheiate de noi anul trecut. In ultimul trimestru al anului trecut au existat proiecte, in special pe piata de real estate, ale caror negocieri au fost suspendate. Preturile pe piata de real estate ajunsesera la un nivel foarte ridicat si era de asteptat o corectie. Nu cred ca interesul in acest domeniu a disparut, pentru ca exista investitori care cumpara in vreme de criza si care sunt interesati de piata locala", a spus Jardine, precizand ca anul trecut a fost pentru Wolf Theiss cel mai bun an din punct de vedere al cifrei de afaceri, care a inregistrat o crestere de 20%-25%.
 
Implicati direct in deal
 
Ancuta Leach
  • A coordonat echipa de avocati ai Wolf Theiss Bucuresti in aceasta tranzactie, o echipa care a inclus aproximativ 20 de membri, iar 3 avocati au acordat asistenta permanenta pe parcursul derularii proiectului. Birourile Wolf Theiss din Viena si Budapesta au fost si ele implicate in cea mai mare tranzactie din transporturi.
 
Sergiu Florea
  • Senior associate al casei de avocatura Reff & Associates a facut parte din echipa implicata in tranzactie, alaturi de Alexandru Reff si alti doi avocati contribuind la intocmirea documentatiei. Casa de avocatura Reff & Asociatii a mai fost implicata in 2006 intr-o alta tranzactie cu un numar mare de actionari, asistand ATE Bank in achizitia Mindbank.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO