Companii

Cel mai negru bilant din auto, electrocasnice si materiale de constructii: 5,5 miliarde de euro s-au evaporat intr-un an

21.12.2009, 23:52 46

Bonul de casa din electroretail arata un minus de ojumatate de miliard de euro

Piata locala de electronice si electrocasnice s-a contractat inacest an cu aproape jumatate de miliard de euro, coborand de la1,2-1,3 miliarde de euro la finalul anului trecut la aproximativ800 de milioane de euro in 2009. Cea mai mare parte a pierderii de500 de milioane de euro a pietei a fost localizata la retaileriispecializati, ale caror vanzari se vor reduce pana la final de ancu 300 de milioane de euro, potrivit planurilor de businessanuntate.
Anul trecut Altex, Domo si Flamingo au comercializat electronice sielectrocasnice de 755 de milioane de euro (circa 60% din piata),iar in 2009, potrivit estimarilor ZF in functie de datele furnizatepana in prezent de companii, vanzarile celor trei lanturi de retailvor fi de aproximativ 450 de milioane de euro.
In cazul retailului online, jucatorii spun ca cererea a revenitusor incepand cu lunile de vara, dar in cazul retailului clasic,chiar daca exista vizitatori in magazine, volumele comercializateraman in continuare mult mai mici decat anul trecut, potrivitcifrelor. "Inca din august am inceput sa crestem, iar la final dean, daca piata va fi cu 50% mai jos, noi vom avea maxim -10%", adeclarat Radu Apostolescu, director de marketing al eMag.
"Cand vine vorba de vanzari nu vom incheia departe de estimareainitiala. Noiembrie a depasit foarte putin nivelul lui octombrie,dar a fost sub anul trecut. Va trebui sa adunam la final vanzariledin decembrie", a spus Adrian Olteanu, directorul general alFlamingo, retailer care a intrat in insolventa in aceasta lunapentru a se proteja de creditori.
Potrivit companiei de studii de piata GfK, segmentul cu cele maimari scaderi de vanzari in primele 9 luni ale anului a fost IT-ul,cu o scadere de 50,8% si vanzari totale de 302 milioane deeuro.
Incepand cu ultimele luni ale anului trecut, retailerii au observatca reajustarea vanzarilor la jumatate fata de perioadele anterioareeste prea mare pentru a sustine in continuare aceleasi suprafete deretail. A inceput astfel cursa inchiderilor, relo carilor simicsorarii magazinelor, care a taiat aproximativ 25.000 mp dinretelele specializate. Ca o nota discordanta insa, Domo a continuatsa deschida magazine fara a inchide la fel de multe ca sicompetitorii, ramanand la o suprafata de vanzare constanta, deaproape 80.000 mp. Taierile de costuri au fost necesare si lacheltuielile de personal, astfel ca Depozitul de Calculatoare,Ultra Pro Computers, Altex si Flamingo au trimis acasa 2.100 deangajati.
Potrivit jucatorilor specializati, seg mentul cel mai reprezentativdin punct de vedere al vanzarilor si cu o scadere mai mica decatrestul pietei a fost cel al electrocasnicelor albe (frigidere,masini de spalat), cu o reducere de 37% in primele 9 luni din an sicu o valoare de 241 de milioane de euro. (AlexandruAnghel)

Dealerii sunt la pamant dupa cel mai slab an al pieteiauto


Piata auto a inregistrat in 2009 cea mai puternica scadere dinultimii 20 de ani. Dupa zece ani de cresteri consecutive de douacifre, in acest an vanzarile de masini au inregistrat scaderi depana la 60%, la un volum de 130.000 de unitati, similar pietei din2003.
Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale sunt estimate inacest an la 2 miliarde de euro, in scadere cu 3,5 miliarde de eurocomparativ cu anul anterior, potrivit estimarilor ZF.
In acest an piata auto totala a inre gistrat o scadere de 55%, la147.000 de autovehicule, in timp ce vanzarile de masini pana lafinele lunii decembrie vor atinge nivelul de 130.000 de unitati. Inacelasi timp inmatricularile efective de autoturisme au scazut cupeste 60%, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise deConducere si Inmatriculare a Vehiculelor, la 115.000 de unitati.Diferenta dintre vanzarile raportate si inmatriculari estedeterminata de reexporturile dealerilor catre pietele din Europa deVest. Cea mai mare crestere a fost inregistrata insa de Dacia laexport, vanzarile pe pietele externe majorandu-se in acest an cuaproape 50%, la 85% din totalul productiei de 300.000 deautovehicule.
La nivelul primelor 11 luni din acest an vanzarile de autovehiculeau inregistrat o scadere de 55% comparativ cu perioada similara aanului trecut, la 138.098 de unitati, potrivit statisticilor APIA.In noiembrie s-a ajuns la cel mai mic declin din acest an, de 31%,in conditiile in care in noiembrie 2008 a in ceput scadereavanzarilor de masini pe fondul crizei eco nomice. Vanzarile deautoturisme noi au scazut in noiem brie cu 5,8% fata de octombrie,la 9.781 de unitati, dupa ce luna trecuta a avut loc prima cresteredupa sase luni, iar la 11 luni piata de profil a avut un declin de52,7%, la 121.931 de masini. (Bogdan Alecu)

Consumul de materiale de constructii a pierdut 1,5miliarde de euro


Piata de materiale de constructii, una dintre cele mai afectate decriza financiara, a scazut cu 27,2% in primele 11 luni ale anului,comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cele mai afectatefiind vanzarile de tamplarie termoizolanta, ciment si materiale dezidarie. In aceste conditii, Asociatia Producatorilor de Materialede Constructii din Romania (APMCR) estimeaza ca piata va ajungeanul acesta la 5-5,2 mld. euro, in scadere cu 23% fata de2008.
"Estimam pentru 2009 o valoare de 3,8-3,9 miliarde de euro a cifreide afaceri in piata materialelor de constructii fara a lua inconsiderare importurile. Acestea sunt evaluate la 1,2-1,3 mld euro,rezultand o piata de 5,0 - 5,2 mld. euro. Fata de piata din 2008 pecare o evaluam la 6,5 mld. euro, asistam la o scadere", a declaratClaudiu Georgescu, presedintele APMCR. El afirma ca trendul luniinoiem brie a fost usor crescator fata de perioada similara a anuluitrecut, in timp ce decembrie a fost in scadere. Cea mai marescadere, de circa 50%, a fost inregistrata de tamplariatermoizolanta, urmata de ciment si zidarie cu o diminuare aconsumului de peste 30%. Pana in 2008, acestea au fost motoarele decrestere a pietei, avand cresteri anuale de 20-30%.
"Incepand de la productia de ciment si betoane si terminand cuproductia de geamuri termoizolante, toate domeniile au suferitscaderi. Conform datelor, tamplaria termoizolanta a avut cel maimare recul urmata de ciment si corpuri de zidarie", sustineGeorgescu.
Preturile de productie au crescut in acest an cu 4% pe fondulreducerii gradului de utilizare optima a capacitatilor, darpreturile comerciale au inregistrat scaderi, pentru cadistribuitorii au renuntat la marjele foarte ridicate pe care leaveau in anii precedenti si au facut mai multe promotii. "Siproducatorii au facut reduceri temporare in cadrul unor promotii.La comercializare s-au vazut scaderi de pret chiar si de 40% incazul fierului beton fata de 2008", spune presedintele APMCR.
El nu se asteapta la o revenire spectaculoasa in 2010, avand invedere ca investitiile imobiliare sunt blocate, proiecteleindustriale greenfield nu sunt anuntate, iar sperantele din parteainfrastructurii sunt reduse, pentru ca autoritatile nu s-au tinutniciodata de promisiuni.
Insa per total, consumul de materiale de constructii ar puteacreste in 2010 cu 2-3%, luand in considerare o revenire a cereriiin semestrul doi. "Incertitudinea datorata lipsei de buget este unfactor important pentru acest business care implica un cash flowimportant pentru functionare si nu e asa de usor de a determinacererea pe termen foarte scurt. Apare deci pregnant importantarelatiilor cu mediul bancar, pentru ca la materiale de constructiesunt cicluri de fabricatie de cel putin 20 de zile. Se intrevede unan dificil si un profit la limita pentru firmele din domeniu",conchide Georgescu. (Catalin Lupoaie)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO