Companii

Cu o investitie de 8 mil. euro intr-o noua fabrica, Cafea Fortuna acopera peste 15% din piata

Cu o investitie de 8 mil. euro intr-o noua fabrica, Cafea Fortuna acopera peste 15% din piata

Dan Lazarescu, director general al Cafea Fortuna: Practic, noua unitate ne-ar putea dubla productia. Asteptam cresterea pietei, pentru ca in prezent consumul de cafea in Romania este printre cele mai reduse din UE.

22.11.2007, 22:44 1261

Dan Lazarescu, directorul general al companiei Cafea Fortuna, spune ca fabrica, situata pe un teren la iesirea din Capitala, langa autostrada Bucuresti-Pitesti a fost construita in ultimii doi ani, pentru a alinia productia de cafea Fortuna la standardele industriei alimentare adoptate dupa integrarea in UE. Compania a renuntat la vechea sa locatie de productie situata in Domnesti (Ilfov).
Cafea Fortuna a inregistrat anul trecut vanzari nete de 78,4 mil. lei (22,2 mil. euro), avand o cota de piata estimata la peste 15%. Producatorul roman isi disputa o piata de aproape 40.000 de tone cu companii multinationale precum Kraft Foods, Elite si Tchibo.
Compania a fost infiintata in anul 1993, iar in prezent are aproximativ 110 angajati. Proprietarul si fondatorul Cafea Fortuna este Constantin Moroianu. Lazarescu a intrat in companie in primii ani de la infiintarea acesteia, activand in acelasi timp si pe terenul de fotbal, ca arbitru, pana in 2004 - cand s-a retras din sport.
"In acest an am urmarit cresterea cotei de piata si modernizarea productiei", afirma managerul, estimand vanzari in 2007 similare cu cele realizate de companie anul trecut.
"Practic, noua unitate ne-ar putea dubla productia. Asteptam cresterea pietei, pentru ca in prezent consumul de cafea in Romania este printre cele mai reduse din Uniunea Europeana", mai spune Lazarescu.
Importurile de cafea pe piata romaneasca au stagnat la 2,35 kilograme pe cap de locuitor anul trecut, sub jumatate din media Uniunii Europene de aproape 5 kilograme, arata datele Organizatiei Internationale a Cafelei. Spre comparatie, importurile de cafea in tari din Europa Centrala si de Est precum Ungaria, Polonia sau Cehia se situeaza la 2,58 kilograme pe cap de locuitor, respectiv 3,4 si 3 kilograme pe cap de locuitor.
Cea mai mare pondere in vanzarile companiei este detinuta de cafeaua vrac, segment care inregistreaza un trend descrescator si pe care Cafea Fortuna detine cea mai mare cota de piata. Producatorul activeaza si pe segmentul cafelei ambalate cu acelasi brand, Cafea Fortuna.
"Vracul detine 50% din piata cafelei, in volum", estimeaza Lazarescu.
Compania infiintata in anul 1993 isi distribuie produsele doar pe piata interna, avand parteneriate cu aproximativ 40 de firme de distributie.
"Bineinteles, am putea produce si pentru export, insa accizele nu ne permit acest lucru", afirma Lazarescu. El sustine ca, in prezent, consumul de cafea pe cap de locuitor in Romania este in crestere, insa piata este afectata de emigrare si de existenta accizelor.
"Emigrarea populatiei afecteaza piata pentru ca cei care pleaca la munca in strainatate sunt tocmai targetul producatorilor de cafea", afirma managerul.
In plus, existenta accizelor la cafea in Romania descurajeaza intrarea producatorilor locali pe piete externe, deoarece tarile vecine, cu exceptia Bulgariei, nu au aceste taxe.
Una dintre provocarile jucatorilor de pe piata romaneasca a cafelei este competitia acerba a produselor aduse din Ungaria, prezente in special in vestul tarii.
"Ardealul este plin de cafea de contrabanda adusa din Ungaria, care este in medie cu 20% mai ieftina fata de produsele companiilor de pe piata locala, pentru ca ei nu au accize", spune Lazarescu. Potrivit datelor INS (Institutul National de Statistica), importurile de cafea in Romania au totalizat aproximativ 19.000 de tone in primul semestru al anului, in scadere cu aproape 8% fata de aceeasi perioada din 2006. Consumul este estimat insa de jucatorii din piata la o valoare mai mare, o parte din produsele aduse de pe pietele vecine neregasindu-se in statisticile oficiale.
In prezent, pe piata locala sunt accize cuprinse intre 612 si 3.600 de euro pe tona de cafea, in functie de tipul acesteia. In urmatorii trei ani, aceste taxe vor fi reduse progresiv, urmand sa fie eliminate complet in 2011.
"Eliminarea treptata a accizelor la cafea in Romania se va resimti si in pret, cu toate ca la nivel international materia prima este tot mai scumpa", spune Lazarescu. Potrivit acestuia, Cafea Fortuna a redus in acest an preturile produselor sale, ca urmare a diminuarii accizelor cu 10% fata de 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO