Companii

Cum taie costurile un executiv al British Airways: merge in trei capitale intr-o zi si renunta la cazare

Cum taie costurile un executiv al British Airways: merge in trei capitale intr-o zi si renunta la cazare
14.12.2009, 00:00 18

"Anul acesta a adus un mix toxic in industria aeriana. Estevorba de pretul combustibilului care a crescut fata de anul trecut,de criza economica financiara si de reducerea bugetelor decalatorie de business, dar si de leisure din cauza nesiguranteijobului", a declarat bulgarul Emil Delibasev, directorul comercialal British Airways pentru zona balcanica, care a preluat anulacesta conducerea operatiunilor in 11 tari ce cumuleaza 45 deangajati.

Compania aeriana si-a redus frecventa de operare in orarul deiarna, ajungand la 14 curse saptamanale pe ruta Bucuresti-Londrafata de 21 de curse in timpul verii. Pretul unui bilet de avioneste de 201 euro pentru un zbor dus-intors in perioada 22-24ianuarie, cu rezervare realizata saptamana trecuta.

Londra este o destinatie pe care sunt prezente si alte companiiaeriene, ceea ce genereaza o competitie puternica. Astfel, pe rutaBucuresti-Londra mai opereaza si compania de stat Tarom, companiairlandeza Aer Lingus, dar si operatorii low-cost Blue Air si WizzAir. Si compania aeriana Carpatair are zboruri spre Londra cuplecare din Timisoara.

Clasa business, mai profitabila pe curseletransatlantice

Gradul mediu de incarcare la care au zburat aeronavele companieiBritish Airways pe ruta Bucuresti-Londra a fost de 72% anul acesta,apreciaza directorul comercial.

"Nu este atat de important gradul de incarcare al aeronavelor,cat media veniturilor obtinute pe loc, care s-a redus anul acesta.Numarul pasagerilor a scazut cu 10% pe Romania, in trend cusituatia din piata".

Preturile la clasa eurotraveller (economic) incep de la 25 deeuro plus taxele de aeroport, mai mici cu 20% fata de anulanterior, apreciaza reprezentantul companiei. De asemenea, companiaa redus tarifele si la club world (clasa business), care variazaintre 600 si 1.500 de euro cu taxe incluse.

"Biletele de avion de la clasa business contribuie cu 10-15% inincasarile totale pe cursele de scurt curier, cum esteBucuresti-Londra, insa pe cursele de lung curier (transatlantice)acestea aduc 45% din veniturile unui zbor, fiind mult maiprofitabile".

Aproape 40% din pasagerii romani transportati spre Londra suntpasageri aflati in tranzit spre alte destinatii din SUA, Australiasau China.

Analiza costurilor, o data pe saptamana

"Anul acesta a fost cel mai dificil an din ultimii zece aicompaniei. Cred ca ne vom intoarce la nivelul vanzarilor din 2008peste doi-trei ani".

Emil Delibashev spune ca acum face o analiza a costurilor o datape saptamana, fata de anul trecut cand analiza costurile o data latrei luni.

"Ceea ce am incercat sa fac a fost sa reduc cat mai multcosturile, in conditiile in care veniturile au fost in scadere cu20%", mentioneaza Delibashev. El mai spune ca daca anul trecut candpleca intr-o deplasare la Londra isi lua o noapte de cazare la unhotel, anul acesta se intoarce in tara in aceeasi zi. "Acum plec lapatru dimineata din Sofia ca sa ajung la sase in Budapesta si lanoua si jumatate in Londra. Dupa intalnire ma urc in avion si ajungseara inapoi in Sofia. Nu ne mai permitem sa platim o noapte decazare la hotel sau am putea plati aceasta noapte, dar atunci arcreste costurile".

Restructurari si concedii fara plata

Disponibilizarile, taierea salariilor si concediile neplatite aureprezentat cateva dintre masurile aplicate pentru reducereacosturilor.

Concedierile au inceput de la top management, numarulexecutivilor reducandu-se cu 35% anul acesta la nivel global.

"Incepand cu luna august anul acesta angajatii din toata lumeaai British Airways, deci si cei din Romania, au avut de ales intreconcediu de doua -trei saptamani pe luna neplatit sau reducereasalariilor cu 15%", a spus Delibashev. British Airways are inRomania 10 angajati.

British Airways (BA), care a inregistrat la nivel internationalpierderi de 425 mil. euro anul trecut, comparativ cu un profit de805 mil. euro in anul precedent, este prima companie aeriana care acerut celor 40.000 de angajati sa munceasca gratis o luna pentrureducerea costurilor de operare, dar si prima care a negociat cuadvertiserii pentru reclame pe biletele de avion. BA va concedia4.900 de oameni pana in martie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO