Companii

Cumpărăturile din catalog, la un click distanţă. Cât lasă româncele pe haine cumpărate din catalog

Cumpărăturile din catalog, la un click distanţă. Cât lasă româncele pe haine cumpărate din catalog

Autor: Cristina Roşca

10.11.2010, 16:37 210

"Ritmul alert pe care îl impun deadline-urile tot mai scurte dela serviciu şi lipsa tim­pului liber petrecut alături de familiesunt doar două dintre motivele principale care îi determină peoameni să apeleze la cumpărăturile online", spune Ioana Cofaru,director de marketing al La Redoute, companie specializată învânzarea prin catalog. Ultimul cuvânt spus de Ioana Cofarureprezintă esenţa transformării companiilor care vindeau dincataloage şi care au apelat în ultimii ani la internet pentru adiversifica modalităţile de a ajunge la clienţi.

Cele trei companii, prezente şi pe plan local, care pregătesccataloage de produse şi le trimit prin poştă sunt Quelle (cu ocifră de afaceri în 2009 de 13,9 milioane de euro şi profit de260.000 de euro), La Redoute (cu afaceri de 690.000 de euro în2009) şi 3Suisses, care s-a lansat în februarie 2010 în România,scrie revista BUSINESS Magazin (www.busi­nessmagazin.ro).

Piaţa comerţului prin corespondenţă a scăzut anul trecut cu circa13,5% în lei şi cu 25% în euro, până la aproape 15 milioane de euro(62,57 milioane de lei) în pofida faptului că piaţa a mai câştigatun jucător. Pentru acest an, companiile sunt optimiste şi seaşteaptă la creşteri ale volumelor vândute.
"La Redoute a avut o evoluţie stabilă pe piaţa locală ce i-a permissă se dezvolte pe un trend ascendent de la un an la altul. Nu putemnega însă că aşteptările noastre au fost afectate de contextuleconomic din ultimii doi ani. Unii dintre clienţi şi-au redusbugetele de shop­ping", spune Ioana Cofaru. Compania origi­nară dinFranţa şi-a început activitatea pe piaţa locală în noiembrie 2008,"când exista un singur mare jucător (Quelle - n. red.) şi era oreală oportunitate".
Ultimul intrat pe această piaţă în februarie 2010, 3Suisses, vinetot din hexagon şi anunţă că "estimările pentru primul an debusiness au fost deja depăşite şi asta în pofida unui an agitat dinpunct de vedere economic".

Cine cumpără din catalog
Însă se pare că tocmai faptul că anul a fost agitat din punct devedere economic a cauzat creşteri ale vânzărilor celor treicompanii. Oamenii şi-au scăzut costurile cu ieşirile din casă lacumpărături, iar în casă au răsfoit cataloagele sau au intrat peinternet, unde acestea se pot descărca integral.
După cum spun reprezentanţii 3Suisses, cei mai mulţi cumpărătorisunt femei, au vârste cuprinse între 20 şi 45 de ani şi venituripeste medie. Reprezentanţii companiei La Redoute adaugă acestuiprofil şi un venit lunar mediu al clientei tipice, de circa 400 deeuro. "Sunt în principal femei cu studii superioare care nu aufoarte mult timp liber şi care caută soluţii alternative lashoppingul clasic", spune Ioana Cofaru.
Acesta este şi unul dintre principalele argumente care le convingesă cumpere, deşi nu pot proba. Un alt motiv este faptul căprodusele pot fi returnate şi contravaloarea lor rambursată, spunreprezentanţii 3Suisses, care mizează în principal pe fidelizareaclienţilor. "Dacă produsele noastre vor fi apreciate, clienţii vorcomanda. Astfel am convins deja mii de clienţi să comande produsele3Suisses", explică Mihai Petroff, managing director al Club ChicDirect, compania care a adus 3Suisses în România şi Bulgaria. Deşirata de penetrare a internetului este în continuare net inferioarăcelei din Occident, unde acest model de business funcţionează dejaîn majoritatea statelor, românii comandă acum mai mult direct de pesite decât din catalog. "E-commerce-ul este preponderent, puţinpeste jumătate din comenzi fiind realizate astfel", spune MihaiPetroff.
Acest lucru poate fi explicat prin faptul că cei mai mulţi clienţiprovin din mediul urban, în special din Bucureşti. "Mediul urbanare într-adevăr cea mai mare pondere în ceea ce priveşte numărulcomenzilor. În acest sens, Bucureştiul este responsabil deaproximativ 40% din vânzări", spun reprezentanţii La Redoute,companie deschisă prima dată în Franţa, în anul 1928, şi care esteastăzi prezentă în 22 de ţări.

Cum sunt preţurile
Primul lucru pe care îl observă un client care răsfoieşte uncatalog sau pagina de internet a celor trei companii observăpreţuri medii mai ridicate decât în magazinele offline din oraş."Mă miră lucrul acesta, aş fi zis că produsele sunt mai ieftine,odată ce nu au costuri în plus cu chiria", spune Giani, o clientăde pe un forum de shopping. Preţurile variază între câţiva lei şicâteva mii de lei. Astfel, în cazul La Redoute intervalul devariaţie este
4 - 1.899 de lei (1 - 450 de euro). În cazul 3Suisses, cel maiieftin produs este un sac pentru bebeluşi la 5 lei (circa 1,1euro), iar cel mai scump, o geacă de piele la 1.751 de lei (410euro). Reprezentanţii companiilor explică diferenţele prin alegereacolecţiilor: "În afară de colecţiile 3 Suisses, printre careamintim Collection Citadine, Votre Mode, Trend, Top Qualite, Copii,oferim şi produsele altor mărci, cum ar fi Nike, Converse, Puma,Adidas, Levi's, Le Coq Sportif, Esprit şi Rip Curl".
De-a lungul timpului La Redoute a colaborat cu designeri celebripentru divizia Grand Couturier, începând cu Emanuelle Kahn în 1969şi continuând cu Jean Paul Gaultier, Sonia Rykiel, Yves SaintLaurent, Karl Lagerfeld, Michel Klein, Paul Ka şi Azzaro. ÎnRomânia însă sunt co­mercializate brandurile proprii La RedouteCreation, La Redoute Essentiels, Taillissime, alături de altebranduri precum Converse, Puma, Nike, Adidas, Cacharel, Triumph,Levi's, Pepe Jeans, Tommy Hilfiger, Umbro, Geox, Energie.
Deşi filosofia de bază a acestor companii este realizarea vânzăriiprin corespondenţă, există şi cazuri unde magazinele virtuale suntcompletate cu magazine fizice. La Redoute are magazine fizice doarîn Franţa. Compania 3Suisses deţine magazine fizice în mai multeţări, însă "acestea sunt mai degrabă spaţii de relaţionare cuclientul decât magazine în sensul clasic al cuvântului". ÎnRomânia, singura companie care a optat pentru această strategieeste Quelle. Compania deţine la Satu Mare, unde se află şi sediulcentral, un magazin Quelle şi un outlet.

Primii paşi au venit din ţara de origine aNeckermannului
Germanii de la Quelle - ţara de origine a Neckermannului şi unadintre primele care au sesizat avantajele comerţului princores­pondenţă - au fost primii care şi-au făcut curaj să vină înRomânia.
Quelle România a fost fondată în 2005, ca societate afiliatăfirmei-mamă Quelle GmbH. Între timp, peisajul economic mondial asuferit o serie de schimbări. Holdingul Arcandor, din care a făcutparte firma-mamă, s-a confruntat cu dificultăţi majore din cauzacrizei financiare şi a fost nevoit să declare insolvenţa înGermania.
Societatea românească nu a fost în insol­venţă, spun reprezentanţiiQuelle România, ba mai mult, potrivit Registrului Comerţului, în2009 compania a încheiat anul cu un profit de 260.000 de euro. Încadrul derulării procedurii de insolvenţă, filialele au fostvândute către diferiţi cumpărători. Quelle România a fostachiziţionată de către omul de afaceri român Nagy Attila, de laPanatek Invest­ment Group. "Alte mari componente ale firmei-mamă,precum şi toate drepturile referitoare la marcă au fost vândutecătre firma OTTO."
Începând cu iulie 2010, firma românească şi-a schimbat nu­mele înQuick24 Mail Order Ser­vices", a declarat Ramona Neagu, marke­tingmanager al companiei.
Modelul de business nu s-a schimbat însă. Şi nici nu sunt planuriîn acest sens, în condiţiile în care - fie prin promoţii, politicimai mult sau mai puţin agresive de marketing sau pur şi simplu prinseriozitate - clientele încă plasează comenzi, iar ratele de retural pachetelor rămân încă destul de mici. Modul în care va evoluapiaţa offline, magazinele care se vor dezvolta pe suprafeţe mari şipreţurile pe care le vor practica vor decide în timp şi soartacomerţului de catalog. Într-o epocă fast-forward, când Inditex sauH&M îşi schimbă colecţiile lunar, un catalog pentru un întregsezon ar putea deveni o afacere cu adevărat complicată.


Cât lasă româncele pe haine cumpărate dincatalog

Compania Cifră de afaceri în 2009 Profit net în 2009
Quelle 13,9 mil. euro 260.000 de euro
La Redoute 690.000 euro N/A
3Suisses s-a lansat în februarie 2010 în România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO