Companii

Curierii: Perioada de Craciun din acest an nu se compara cu ce a fost anul trecut

Curierii: Perioada de Craciun din acest an nu se compara cu ce a fost anul trecut

Numarul cadourilor expediate de companii catre parteneri a scazut luna aceasta cu 60%-70% fata de aceeasi perioada a anului trecut

22.12.2008, 16:46 33

Reducerea bugetelor companiilor ca urmare a crizei a determinat la nivelul industriei curieratului o aplanare a boomului din perioada Sarbatorilor, una dintre cele mai solicitante pentru curieri.
"Perioada de Craciun din acest an nu se compara cu ce a fost anul trecut. Cresterea actuala din luna decembrie e cu circa 20% mai mica fata de cat ne asteptam noi. Desi per ansamblu vorbim de crestere, in ceea ce priveste cadourile trimise de companii, numarul acestora e cu circa 60%-70% mai scazut fata de anul trecut", a spus Adrian Mihai, unul dintre cei trei actionari ai companiei Fan Courier, care a precizat ca in anii trecuti volumul expeditiilor in luna decembrie era cu circa 50% mai mare fata de o luna normala. Fan Courier a inceput sa simta scaderea ritmului de crestere din luna octombrie, cand s-a inregistrat un avans de 20% fata de perioada similara a anului trecut, fata de nivelul bugetat initial de 35%.
Astfel, desi companiile din domeniu continua sa inregistreze cresteri, ratele de crestere sunt mult mai mici comparativ cu anii trecuti.
"Pentru luna decembrie, chiar daca "varfurile de sezon" din anii trecuti par sa se fi atenuat, mentinem aceeasi tendinta de crestere, in jurul unui nivel de 10% pentru expedierile internationale si la aproape 20% fata de media anului in cazul expedierilor nationale", a spus Bogdan Zafiu, sales&marketing manager TNT Romania. Zafiu a precizat ca in ultimele luni criza s-a simtit si pe piata de curierat locala.
"Exista o tendinta de incetinire a ritmului de crestere, iar majoritatea companiilor isi revad actualmente in scadere previziunile pentru perioada urmatoare. Cu siguranta, acest lucru va influenta negativ evolutiile unora dintre operatorii de pe piata de curierat, a caror supravietuire este strict corelata cu volumele derulate, volume care mascau, de fapt, costuri semnificative, oscilante, dificil de tinut sub control", a spus Zafiu, precizand ca aceasta perioada este si o oportunitate pentru noi variante de transport.
Printre companiile care au resimtit grav criza atat in luna decembrie, marcata in general de boom, cat si in perioada septembrie-noiembrie se numara Mobius Express, una dintre firmele noi de pe piata, care a incheiat anul trecut cu afaceri de 1,1 milioane de euro, pentru 2008 estimarile initiale vizand dublarea afacerilor.
"Numarul expeditiilor a scazut cu 35%-40% in luna decembrie a acestui an pentru ca firmele nu mai au bugete de cadouri", a spus Florin Parvulescu, directorul executiv si unul dintre actionarii firmei Mobius Express, care a precizat ca in conditiile actuale de criza ia in considerare inclusiv renuntarea la acest business.
"Incetinirea se observa din ce in ce mai adanc, iar compania nu a inregistrat in aceasta perioada niciun indice de crestere, fiind intr-o cadere libera. Anul viitor nu cred ca o sa mai rezistam financiar, iar dupa parerea mea pana in primavara nu vor mai exista decat 4-5 companii nationale, in special cele mai vechi care pot supravietui acestei perioade de criza", a precizat reprezentantul Mobius Express.
Dupa ce in ultimii ani curieratul a inregistrat cresteri de circa 30% de la an la an, anul viitor va aduce primele victime pe aceasta piata ca urmare a crizei financiare.
Piata de curierat s-a consolidat insa in acest an prin fuziuni si achizitii. Astfel, Cargus a fost achizitionata de DHL, Trans Courier Service de UPS, Pegasus a fost preluata de GeoPost, iar Curiero si TCE Logistica au fuzionat. Intrarea sub umbrela unui mare operator poate fi si un scut pentru companiile locale in conditii de criza.
Astfel, compania Pegasus beneficiaza in urma vanzarii de reteaua GeoPost si isi continua ritmul de crestere in ciuda crizei, potrivit reprezentantilor companiei.
"Volumele au crescut in luna decembrie cu circa 20%-30% fata de o luna normala si estimam sa ne mentinem ritmul de crestere ca urmare a orientarii companiilor catre transportul terestru in detrimentul celui aerian", a spus Sorin Ghinescu, marketing & corporate responsibility manager al Pegasus.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO