Companii

Daca n-am vandut cat eram pe val, acum nu mai vindem, spun actionarii Fan Courier

Daca n-am vandut cat eram pe val, acum nu mai vindem, spun actionarii Fan Courier

Adrian Mihai, 38 de ani, cel mai tanar dintre cei trei actionari ai Fan Courier: "Marja de profit a ramas peste 10%, dar s-a diminuat comparativ cu anii trecuti. Criza nu ne-a determinat sa pierdem contracte pana acum, insa observam ca din ce in ce mai multi clienti vor preturi cat mai mici pentru a-si reduce din costuri"

19.01.2009, 18:59 64

"Chiar daca anumite firme isi vor reduce volumul de activitate si vor disparea de pe piata, activitatea altor companii, precum firmele de avocatura, va fi mai intensa. Vom prelua clienti si de la firmele care vor disparea de pe piata, pentru ca vremurile de criza vor aduce probleme jucatorilor mici. A fost o perioada in care se dadeau credite foarte usor, iar multe afaceri mai noi s-au bazat pe acest tip de finantare. Primii care au picat au fost cei care se bazau pe credite", a spus Adrian Mihai, unul dintre cei trei actionari ai Fan Courier.

Fan Courier este o companie infiintata acum 11 ani de trei oameni de afaceri romani, Adrian Mihai, Neculai Mihai si Felix Patrascanu.
Compania a inceput sa resimta o diminuare a ritmului de crestere in luna noiembrie a anului trecut, insa dupa primele 11 luni cifra de afaceri s-a inscris in graficul de crestere de 40% in lei, pana la 139 de milioane de lei (37,7 mil. euro).
"Pe tot anul cresterea cred ca va fi de peste 35% in lei. Luna decembrie nu a avut aceeasi crestere pe care o preconizam, luand un avans de doar 20% comparativ cu luna similara din anul trecut. In decembrie foarte putine firme au trimis cadouri si materiale promotionale, pentru ca au vrut sa-si reduca cheltuielile", a mai spus Mihai.
Astfel, cifra de afaceri a companiei a ajuns anul trecut la peste 40 mil. euro, iar in 2009 va depasi 45 mil. euro, potrivit ritmului de crestere anuntat de companie.
Fan Courier isi va continua si in acest an cresterea organica pe o piata dominata de achizitii si fuziuni si pe care se anunta incepand cu acest an o reducere drastica a numarului de jucatori.
"Nu intentionam sa cumparam firmele cu probleme, pentru ca nu vedem niciun rost in a prelua o firma care ar reprezenta 2% din afacerea noastra, mai ales atunci cand exista pericolul sa preiei multe datorii", a spus Neculai Mihai.
Fan Courier a ramas printre putinii jucatori importanti de pe piata cu capital autohton, alaturi de TCE-Curiero, dupa ce anul trecut Cargus, care a fost ani la rand lider de piata, a fost achizitionat de jucatorul international DHL, iar Trans Courier Service a fost cumparat de gigantul american UPS.
Totodata, in actionariatul jucatorului de talie medie Pegasus a intrat GeoPost.
"Daca n-am vandut pana acum, cat eram pe val, in acest moment nu vindem. Multiplii au scazut foarte mult", au spus actionarii Fan Courier, companie care impreuna cu TCE Logistica Curiero sunt singurii jucatori cu capital autohton de dimensiuni mari.
Daca actionarii Fan Courier nu s-au aratat pana acum interesati de vanzarea companiei, Radu Octavian - care controleaza TCE Curiero - a anuntat ca vrea sa vanda compania inca de acum doi ani, o perioada purtand chiar discutii in acest sens.
Cea mai mare parte din cifra de afaceri a companiei, peste 90%, vine din expeditiile domestice, insa compania isi va dezvolta incepand cu acest an si activitatea de curierat international.
"In perioada urmatoare vom semna un parteneriat prin care vom intra intr-o retea europeana de curierat prin care vom putea opera expeditii internationale. Am luat aceasta decizie pentru ca avem clienti care ne-au cerut asta", a spus Felix Patrascanu.
Desi cifra de afaceri a companiei va continua sa creasca, profitabilitatea in domeniu se diminueaza. Anul trecut, marja de profit a companiei a fost de 23%, potrivit Ministerului Finantelor.
"Daca cifra de afaceri a crescut cu 40% anul trecut, cheltuielile s-au majorat cu 40% ca urmare a cresterii pretului combustibilului. Marja de profit a ramas peste 10%, dar s-a diminuat comparativ cu anii trecuti. Criza nu ne-a determinat sa pierdem contracte pana acum, insa observam ca din ce in ce mai multi clienti vor preturi cat mai mici pentru a-si reduce din costuri", a mai spus Adrian Mihai, care a precizat ca in acest an vor continua investitiile in sediu, care necesita in total circa 8,5 mil. euro fara teren. Totodata, compania va investi in PDA-uri, tehnologie si flota.
"Anul trecut am investit peste doua milioane de euro in auto, iar pentru acest an ne-am bugetat investitii de 1,5 mil. euro. Chiar daca nu va fi necesar sa crestem flota, oricum va trebui sa inlocuim o parte din masini. Per ansamblu investitiile din acest an se vor ridica la 10-11 milioane de euro. Nu le vom bloca din cauza crizei, ci vom incerca sa le sustinem din fonduri proprii atat cat se poate", a mai spus Adrian Mihai.
Piata de curierat locala se ridica la nivelul anului trecut la peste 250 mil. euro si este impartita de DHL-Cargus, Fan Courier, TNT, TCE Logistica Curiero, UPS sau Pegasus.
"Anul trecut piata de curierat a crescut cu 25%-30%, pana la peste 250 mil. euro, iar in acest an avansul cred ca va fi sub 10%. Putem spune ca nu suntem atat de afectati ca transportatorii, pentru ca pentru noi diminuarea activitatii pe un segment inseamna cresterea pe un altul", a spus Felix Patrascanu.
 
Cine sunt ceilalti doi actionari ai Fan Courier
 
Neculai Mihai, 46 de ani
  • A infiintat compania Fan Courier impreuna cu fratele sau Adrian Mihai si cu Felix Patrascanu. Inainte de a infiinta Fan Courier, Neculai Mihai a fost manager al companiei MAN Impex '95 in perioada 1996-2000 si inginer la Remat Sud Bucuresti intre 1989 si 1996. Ca si alti antreprenori din domeniu, cei trei au inceput afacerea cu masinile personale, compania ajungand acum cel mai important jucator din domeniu cu capital integral autohton.
 
Felix Patrascanu, 42 de ani
  • A prins in urma cu mai bine de un deceniu perioada de inceput a curieratului, lucrand la o alta companie de pe piata - Cargus. In momentul in care s-a decis sa plece din Cargus, lucrurile au luat o intorsatura neasteptata si Patrascanu a primit oferta de a avea propria firma si nu doar un simplu job. Noua companie, Fan Courier, construita de cei trei actionari a ajuns anul trecut la vanzari de 40 de milioane de euro.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO