Companii

De ce sunt sucurile cu bule pariul multinationalelor de pe piata racoritoarelor

09.06.2010, 19:25 96

Romania se numara printre cele mai dezvoltate piete din Europadupa consumul per capita de bauturi racoritoare carbonatate (cubule), arata un raport al Coca-Cola Hellenic, cel mai mareimbuteliator local de sucuri de pe piata.

Astfel, romanii consuma, in medie, aproape 60 de litri de sucuricu bule per capita pe an, mai mult decat italienii (53 de litri) siaproape la fel ca grecii (61) si polonezii (64).

Consumul local este mult mai ridicat decat media altor pietemari din regiune precum Ucraina (30,19 litri) sau Rusia (33 delitri), insa nu-l depaseste pe cel din Bulgaria (105 litri),Slovacia (87 de litri) sau Cehia (122,83 litri), potrivit surseicitate.

O piata de peste jumatate de miliard deeuro

Spre comparatie, media celor 11 piete emergente din portofoliulCoca-Cola Hellenic s-a plasat anul trecut la 27 de litri pe cap delocuitor, Romania fiind a patra cea mai atractiva piata dinperspectiva dimensiunii consumului local, dupa Bulgaria, Serbia siMuntenegru si tarile din fosta Iugoslavie.

Acest lucru explica si pozitia dominanta a brandurilor Coca-Colasi Pepsi pe o piata estimata la peste jumatate de miliard de euro,in conditiile in care circa trei sferturi din segmentulcarbonatelor este reprezentat de vanzarile de bauturi tip cola, iarcompaniile cu actionariat romanesc nu au reusit pana acum sa ajungala volume mari cu astfel de produse.

Americanii de la Pepsi sunt cei care au adus pentru prima databauturile cola in Romania: in perioada comunismului, acestea erauimbuteliate de catre o companie de stat care aducea in taraconcentratele de la PepsiCo. Imbuteliatorul Pepsi a fost si primuljucator care a deschis piata pentru sucurile plate de fructe, in1993 aducand in Romania brandul Prigat.

Piata bauturilor racoritoare din Romania, care include segmentulapelor minerale, este estimata in prezent la circa un miliard deeuro.

Producatorii locali merg pe sucuri naturale

Cei mai mari jucatori sunt Coca-Cola, cu afaceri anuale de circa500 mil. euro, si Pepsi Americas - companie preluata integral dePepsiCo in acest an - cu vanzari estimate la circa 180-190 mil.euro in 2009.

Producatorii locali au incercat in ultimii ani sa impulsionezemai mult dezvoltarea consumului de sucuri naturale de fructe, prinlansari de produse si investitii de zeci de milioane de euro incapacitati de productie cu tehnologii noi.

Cu toate acestea, studiile de piata arata ca unele segmente deracoritoare fara bule sunt inca la nivelul de nise de piata: deexemplu, consumul local de ice tea (ceaiuri preparate) a fost lanivelul anului trecut de 4,3 litri per capita, mult sub mediainregistrata in Polonia (7,7), Ungaria (10), Belgia (10) sauPortugalia (21), potrivit unor studii citate de reprezentantiiPepsiCo.

"Studiile arata ca exista o migrare a consumatorilor de lasegmentul bauturilor racoritoare carbonatate la bauturilenecarbonatate, insa in unele cazuri aceasta nu este permanenta.Acest lucru arata ca alegerea produsului in fata raftului se facetot dupa criteriul gustului", explica Dana Iordache, managerul peregiune al brandului Lipton Ice Tea in cadrul PepsiCo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO