ZF 24

Polarizarea economiei româneşti: doar 3.100 de companii din 600.000 au vânzări anuale de peste 10 milioane de euro. Ele generează însă 65% din cifra de afaceri totală a tuturor firmelor din România

Polarizarea economiei româneşti: doar 3.100 de companii...

Autor: Dana Ciriperu

03.01.2017, 11:43 1519

În economia locală sunt numai 260 de companii care reuşesc să treacă anual de pragul de vânzări de 100 de milioane de euro, în timp ce peste 10 milioane de euro sar doar 3.100 de firme, arată o analiză a companiei de consultanţă Coface.

Din cele 590.000 de firme care au depus bilanţul financiar pe 2015, în jur de 140.000 sunt fără activitate, în timp ce 332.000 au o cifră de afaceri de cel mult 100.000 de euro. Ca pondere acest palier de companii reprezintă peste jumătate din businessul românesc, în timp ce contribuţia la cifra de afaceri totală este de numai 3%, respectiv un rulaj anual de 37 mld. lei (8,3 mld. euro), potrivit datelor Coface.

« 99% dintre companiile active din România sunt încadrate în categoria microîntreprinderilor sau a companiilor mici şi mijlocii (IMM). Deşi aceste companii joacă un rol structural în economie, companiile din segmentul IMM înregistrează şi cea mai precară situaţie financiară”, notează analiştii Coface în raportul dedicat structurii mediului de business din România.

Raportat la contribuţia la cifra de afaceri totală a companiilor, cei mai mari „contributori” sunt cele 260 de firme cu afaceri de peste 100 de milioane de euro anual, urmate de firmele cu vânzări situate între 50 şi 100 de milioane de euro anual şi de cele situate în palierul 1-5 milioane de euro anual.

„Distribuţia veniturilor în funcţie de calibrul companiilor pentru perioada 2008 - 2015, confirmă accentuarea fenomenului de polarizare în rândul mediului de afaceri. Doar 1% din companiile autohtone au venituri mai mari de 5 milioane de euro, dar aceasta au consolidat aproape 65% din veniturile întregului mediul de afaceri în 2008, ajungând la 74% în 2015”, arată raportul Coface.

Automobile Dacia a fost în 2015 pentru a treia oară consecutiv cea mai mare companie din România după cifra de afaceri devansând OMV Petrom SA. Dacia a avut afaceri de 19,1 mld. lei, în creştere cu 2% faţă de 2014, poziţia a doua este ocupată de OMV Petrom Marketing, iar pe lo­cul trei este OMV Petrom SA. Cele trei com­­­panii sunt sin­gu­rele din eco­­no­mia lo­cală ca­re au re­uşit în 2015 să trea­că peste 10 mld. lei, arată o ana­­liză a ZF făcută pe ba­­za datelor de la Re­gistrul Comer­ţu­lui.

Dedeman Bacău este cea mai mare firmă antre­prenorială, iar în clasamentul general se află pe poziţia a şaptesprezecea.

În 2015, cifra de afaceri calculată în euro a fost de 275 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO