Energie

Ce probleme pot prezenta unele staţii GPL din ţară - rezervoare ruginite, lipsă echipamente sau echipamente nefuncţionale plus posibilitatea de a alimenta ilegal butelii casnice “Controalele trebuie să caute şi să verifice şi staţiile neautorizate”

Ce probleme pot prezenta unele staţii GPL din ţară -...

Autor: Bogdan Alecu

27.08.2023, 12:32 2056

Ministerul Afacerilor Interne a anunţat că în urma exploziei de sâmbătă de la o fostă staţie GPL unde persoane neautorizate ar fi încercat un transfer de gaz petrolier lichefiat între două cisterne folosind o pompă neomologată, vor demara controale la staţii GPL din toată ţara.

Jucătorii din domeniu explică faptul că astfel de controale sunt necesare nu numai în cazul staţiilor omologate, ci şi în cazul celor neautorizate, iar miza constă în identificarea staţiilor care funcţionează ilegal. Staţia din Crevedia fusese închisă oficial, însă acolo tot erau prezente cisterne cu un total de zeci de mii de litri de GPL.

Potrivit celor din oil&gas, miza controalelor autorităţilor este ca acestea să se îndrepte către micile staţii GPL, în special din cele rural şi să caute staţiile care funcţionează ilegal, deoarece aici sunt şansele cele mai mari să găsească nereguli. Problemele există, în cele mai multe cazuri, în cazul staţiilor care teoretic sunt închise sau de care autorităţile nuşţtiu, întocmai precum în cazul de la Crevedia, unde într-o zonă locuită, la o distanţă de metri sau zeci de metri se aflau locuinţe, erau mai multe cisterne cu 10.000 de litri de GPL fiecare.

Conform rapoartelor interne, multe dintre staţiile GPL prezintă o serie de probleme care pot duce, dacă nu sunt remediate, la catastrofe similare. Mai mult, orice echipament odată amplasat şi pus în funcţiune, are nevoie de o mentenanţă, însă dacă marile companii sunt dispuse să investească în proceduri, nu de fiecare dată se întâmplă la fel în cazul micilor firme, în special din rural.

Raed Arafat, şeful DSU, a anunţat că pompierii vor verifica staţiile GPL din toată ţara. Controale s-au făcut şi până acum, dar la Crevedia nu se ştia că staţia funcţiona, a explicat Arafat.

„Pompierii vor face acest lucru... se fac aceste controale, dar se fac de obcei acolo unde funcţionează. Aici (n.r. la Crevedia) nu se ştie că funcţiona... dar aşteptăm detaliile anchetei”, a declarat Raed Arafat.

Tot duminică, autorităţile au anunţat că Secţia de urmărire penală şi criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) a preluat dosarul Crevedia. În cauză se efectuează cercetări in rem sub aspectul săvârşirii infracţiunii de distrugere din culpă care a avut ca urmare un dezastru.

Piaţa de GPL din România este una despre care nu se cunosc prea multe detalii cum ar fi numărul de staţii, deoarece este dominată de mici jucători, nu de mari companii cum este în cazul benzinei sau motorinei. Piaţa este evaluată la un consum de circa 600.000 de tone anual, luând în calcul un preţ mediu de 3 lei/litru.

Datele nu sunt cunoscute pentru că piaţa GPL este una mai amplă - GPL pentru automobile, pentru uz casnic – butelii sau pentru uz industrial – rezervoare pentru încălzirea halelor.

Numărul maşinilor pe GPL a crescut de asemenea, având în vedere preţul la jumătate al combustibilului, dar şi emisiile mai scăzute. Pe de altă parte, în continuare maşinile pe GPL nu au voie în parcările subterane.

Dincolo de GPL utilizat drept combustibil pentru maşini, piaţa este una tot mai mare şi pe sectorul casnic.

Potrivit unui raport intern  staţiile GPL cu vechime mai mare pot prezenta defecţiuni sau coroziune la manometru, care indică presiunea din rezervor, probleme la gura de alimentare – cum ar fi filet deteriorat sau corodat, rezervor corodat cu risc, lipsă buton de urgenţă. De asemenea, sunt staţii care nu au flanşele oarbe sigilate, astfel încât acestea pot fi folosite pentru încărcarea neautorizată a buteliilor de aragaz. În special în mediul rural, pot exista cazuri în care oamenii să încarce buteliile direct la staţie, în condiţiile în care preţul este unul chiar sub 50% faţă de înlocuirea buteliei cu una plină.

În ultimii ani guvernanţii au promis în nenumărate rânduri extinderea reţelelor de gaz, promisiuni în urma cărora numărul celor care şi-au montat centrale pe gaz a crescut. Dacă o parte dintre aceştia au apelat la rezervoare omologate de gaz, o altă parte au instalat butelii, care pot fi alimentate şi din staţii GPL neomologate, preţul fiind mai mic astfel.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO