Companii

Fortune: Lipitor, pilula de 10 miliarde... de dolari

13.02.2003, 00:00 337

"Lipitor", un produs Pfizer impotriva colesterolului, a devenit cel mai bine vandut medicament din istorie. Revista Fortune publica, cu avertismentul "Gata cu prajelile!", povestea medicamentului care a surclasat Viagra in topul vanzarilor.
In oraselul sau din statul Michigan, Bruce Roth este oprit mai tot timpul pe strada de oameni care ii multumesc. "Am vecini care ma opresc si la biserica si-mi multumesc ca le-am salvat vietile", spune Roth, vicepresedinte la laboratoarele Pfizer. El nu este numai un erou local, dat fiind ca, anul trecut, nu mai putin de 44 de milioane de oameni din toata lumea si-au redus colesterolul cu ajutorul medicamentului inventat de Roth in urma cu 17 ani. Mai cunoscut sub denumirea sa de piata-Lipitor-atorvastatinul a ajuns, in sase ani, cel mai vandut medicament din istorie, astfel ca in urmatorii ani ar putea atinge un volum de vanzari anual de 10 miliarde de dolari, in conditiile in care a facut anul trecut 7,4 miliarde.

Mai tare ca Viagra
Potrivit Fortune, nici macar Viagra, medicament lansat in forta de Pfizer in 1998, nu a putut tine pasul cu Lipitor, care, anul trecut, a fost piesa de baza a firmei, cu un venit de 7,4 miliarde din totalul de 35 de miliarde inregistrat de companie.Tot statisticile arata ca Lipitor a fost cel mai bun medicament la "clasa" sa, cu o cota de piata de 42% .
Revista scrie ca americanii au o mare problema cu colesterolul: 52 de milioane de oameni sufera, dar doar o treime dintre ei reusesc sa se trateze. In aceste conditii, Lipitor va continua sa fie cautat, iar folosirea lui s-ar putea extinde si la tratamentul pentru Alzheimer si scleroza, pentru care sunt in curs de efectuare o serie de teste, estimeaza Fortune.

Inventie japoneza
Pfizer a intrat destul de tarziu in competitia pentru reducerea colesterolului, insa felul in care a facut-o constituie o combinatie fabuloasa de marketing superagresiv, abilitate, putere financiara si noroc. In plus, povestea include si un perdant:Merck, firma-pionier in domeniu.
Japonia, 1971. Dr. Akira Endo incepe sa lucreze la un medicament de reducere a colesterolului. Zece ani mai devreme, cercetatorii aflasera ca majoritatea colesterolului se formeaza in ficat, cu ajutorul enzimei HMG-CoA, insa nimeni nu reusisera sa descopere compusul care sa opreasca formarea enzimei.
Endo si echipa sa de la compania de medicamente Sankyo au cercetat peste 6000 de microbi, in incercarea de a gasi un compus care sa anihileze enzima. Doctorul a gasit, astfel, mevastatin-ul, primul compus anti-colesterol.
Vestea s-a raspandit cu repeziciune in lumea medicala, insotita, insa, de zvonurile ca acel compus a provocat tumori, atrofierea muschilor si chiar moartea cobailor.
Multi s-au speriat, insa nu si cercetatorul-sef al companiei Merck (venituri de 1,5 miliarde dolari anual), P.Roy Vagelos, care a fost mai degraba intrigat de rezultatele japonezilor.

Boom pe piata anticolesterol
Evenimentele s-au succedat apoi cu rapiditate:Vagelos face cateva drumuri in Japonia incepand cu 1975, Merck face rost de experimentele japonezilor, iar in 1978 cercetatorii companiei descopera un nou compus, lovastatin. Dupa ce il testeaza, compusul intra pe piata in 1987, cu numele de Mevacor, fiind primul medicament pentru reducerea colesterolului. Vagelos a ajuns la conducerea firmei, iar Merck devine una dintre cele mai mari si profitabile companii farmaceutice.
Ca firma-pionier, Merck trebuia sa faca fata unei duble provocari:sa arate opiniei publice pericolele concentratiei mari de colesterol in sange si, de asemenea, sa convinga doctorii sa prescrie medicamentul. In general, doctorii sovaiau sa treaca in retete medicamentul, spune James McKenney, fondatorul Programului National de Educatie privind Colesterolul. "Pentru doctori, intrebarile erau cat de sigur era medicamentul si daca poate reduce mortalitatea", adauga McKenney.
In timp ce Merck incerca sa raspunda acelor intrebari, americanii incepeau sa realizeze legatura dintre gradul ridicat de colesterol si atacurile de inima. Cardiacii incepeau sa-si testeze colesterolul, iar industria alimentara incepea si ea sa se adapteze: apareau pizza cu grad mic de grasime si chips-uri fara colesterol.
Ca raspuns, companiile rivale s-au orientat catre piata nou-creata. Japonezii de la Sankyo, de exemplu, s-au asociat cu Bristol-Myers Squibb lansand un medicament numit Pravachol.
Merck nu s-a limitat la un singur produs, ci, in 1994 a descoperit un nou medicament-Simvastatin, mai cunoscut ca Zocor. Testele au dovedit ca dupa cinci ani de tratament, colesterolul se reduce cu o treime, iar riscul unui atac cardiac scade cu 42%. Zocor a avut un succes imens de piata si a facut ca, impreuna cu Mevacor, sa aduca firmei, in 1995, un miliard de dolari.
O mana cereasca pentru Merck, cercetarile care au dus la descoperirea Zocor s-au dovedit, pana la urma, o capcana, pentru ca au deschis drumul concurentei, materializata prin Lipitor, pe o piata deja profitabila, mai comenteaza Fortune.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO