Companii

Francezii cumpără Dacia pentru „casa de la ţară“, românii ca alternativă la o maşină second-hand

Francezii cumpără Dacia pentru „casa de la ţară“, românii ca alternativă la o maşină second-hand
03.08.2010, 23:55 298

Relansată pe piaţa locală în 2004, odată cu prezentarea Logan şiîn Europa de Vest un an mai târziu, imaginea Dacia ca divizia"low-cost" a grupului Renault a evoluat de la cea de maşinăieftină, achiziţionată doar de cei care nu aveau bani de unautomobil nou, la cea de autoturism luat în calcul chiar şi de ceicare au în garaj un automobil premium, ca maşină pentru "casa de laţară".

După Logan în 2004, Logan MCV în 2006 şi Sandero doi ani maitârziu, Dacia a venit anul acesta cu SUV-ul Duster, model de terencu 30-40% mai accesibil pe piaţa franceză decât principaliiconcurenţi, pentru care există liste de aşteptare de până la şaseluni - adică tot cam cât se aşteaptă pentru un automobilexclusivist realizat pe comandă precum un Lamborghini, Ferrari sauRolls Royce.

Iniţial conceput pentru pieţele est-europene, pentru modeleledin gama Logan s-a înregistrat o cerere ridicată şi în Europa deVest, în prezent peste 90% din producţie fiind exportată către ţăriprecum Franţa, Germania, Italia sau Spania.

"Dacia a «sedus» două tipuri de clienţi - pe cei care ar ficumpărat un automobil la mâna a doua şi pe cei "ultraraţionali"care preferă să-şi investească banii în altceva şi care văd maşinadoar ca un mijloc de locomoţie. Pe lângă aceştia, mai sunt inclusivcei care deţin deja un Audi sau un BMW şi care îşi cumpără o Daciapentru casa de la ţară", a spus Vincent Carré, director demarketing pentru marca Dacia la nivel global, citat de cotidianulfrancez Les Echos.

Acest lucru este confirmat şi de studiile realizate atât pepiaţa locală, cât şi pe cea occidentală, care confirmă faptul căcel care achiziţionează un model Dacia o face deoarece doreşte unmijloc de locomoţie ieftin de întreţinut şi de cumpărat.

"Există o tendinţă remarcată pe pieţele vestice, aceea deorientare din ce în ce mai mult către simplitate. Tot mai multoccidentalii constată că bogăţia materială nu le-a adus o creştereîn satisfacţie deoarece a fost obţinută prin creşterea nivelului destres şi lipsa timpului personal. Prin urmare, simplitatea şi unmod de viaţă mai liniştit este din ce în ce mai dezirabilă pentrumulţi", a spus Adina Nica, head of research în cadrul SynovateRomânia.

Atunci când este întrebat de imaginea mărcii autohtone, MihaiBordeanu directorul de marketing al Dacia din România, vorbeşte decel mai bun raport "preţ-habitabilitate" - adică cel mai buncompromis între spaţiu şi preţ.

"Nu suntem nici cei mai ieftini, nici cei mai mari, dar avem celmai bun raport din piaţă în acest moment", a spus Bordeanu, careanterior a deţinut funcţia de director al mărcii Lexus pe regiuneaBalcani.

Conformunui studiu comandat TNA AISA de către GE Money şi citat de agenţiaBrandTailors, pentru clienţii români atunci când vine vorba deevaluarea unui automobil, consumul de combustibil (63%) este maiimportant decât preţul de achiziţie (52%).

"Vorbim de o categorie de produse cu valoare ridicată, în careriscul asociat achiziţiei este mare, deci şi gradul de implicare înluarea deciziei este direct pro porţional. De aceea, cumpărătorulanalizează ambele componente ale costului final", a spus AncaTăzlăoanu, brand consultant în cadrul agenţiei BrandTailors.

În prezent oamenii îşi schimbă maşina în medie la cinci-şaseani, faţă de doi-trei ani înainte de criza economică, deoareceînregistrează schimbări în stilul de viaţă.

"Putem afirma că pentru familii costul de mentenanţă cântăreştemai greu. Pentru segmentul «young urban proffesionals» (tineri dinmediul urban), care au nevoie să îşi confirme statutul, conteazămai degrabă brandul decât preţul", a spus Tăzlăoanu.

Conform studiilor realizate de companiile de branding, 39%dintre români ar opta pentru o marcă străină, iar 56% ar plăti înjur de 8.400 de euro pentru o maşină nouă - adică un preţ similarcu cel al unui model Logan, Sandero sau Logan MCV care să dispunăde elemente precum airbaguri frontale, laterale, aer con diţionat,geamuri electrice şi închidere centralizată.

"Ţinând cont de bugetul pe care îl aveam pentru cum părarea uneimaşini, puteam opta pentru un second-hand, un Logan nou cumotorizare de vârf (1,6i 16v

105 CP - n. red.) sau o maşină din import cu dotări minime. Amales Dacia pentru că mi-a fost frică de eventualele defecte aleunei maşini second-hand şi am vrut un motor mai puternic", a spusCristi M, 26 de ani, care şi-a cumpărat anul trecut un model DaciaLogan.

În această tendinţă spre simplitate, mulţi se orientează sprecaracteristicile de bază ale produsului. Astfel, Dacia asigurănevoia principală, aceea de a te transporta şi o face la un nivelde confort rezonabil şi la un preţ mai mic de 10.000 de euro. Înplus, faptul că pe o Dacia se regăseşte şi emblema Renault îl facepe clientul vest-european să ia serios în calcul achiziţia unuimodel Dacia.

"Şi pentru români Dacia este o opţiune atractivă, în acelaşitimp va exista pentru multă vreme o aspiraţie de multe orineîmplinită a condusului unei maşini occidentale. Astfel, românulva trebui să decidă între a fi pragmatic sau a plăti mai multpentru a-şi îndeplini în sfârşit visul", a spus Nica.

Creşterea aproape exponenţială a vânzărilor Dacia pe pieţelevest-europene, mai ales în 2009 pe fondul programelor "Rabla", avenit ca o surpriză, în condiţiile în care chiar şi oficialii Daciaau recunoscut că la început, în 2004, nu exista nicio intenţie în acomercializa modelele Logan în Occident.

"Dacă salariile românilor ar fi ca ale nemţilor, nivelul de traişi implicit piaţa auto ar creşte datorită vitezei de înlocuire aautomobilului. Odată cu creşterea pieţei s-ar înregistra modificăride structură a acesteia, respectiv ponderea diferitelor segmente declienţi. Poate că cele de 30% deţinute de Dacia nu s-ar modifica,dar în mod sigur s-ar modifica structura acestor 30% în termeni detipologii clienţi", a subliniat Anca Tăzlăoanu.

Conform unui sondaj realizat de UFC-Que Choisir şi citat de LesEchos, în Franţa costul mediu anual al unui model Dacia este deaproximativ 130 de euro, la jumătate faţă de modelele Renault sauPeugeot. Dacia obţine şi un indice de fiabilitate de 92,61, ceea ceo încadrează sub Lexus, în timp ce Citroën şi Renault ocupălocurile 21, respectiv 27 în acelaşi clasament.

În ceea ce priveşte gama Dacia, echipele de ingineri ai Renaultlucrează deja la proiectarea unui monovolum şi a unui model declasă mini, mai mic decât Sandero. În ceea ce priveşte zvonurilelegate de un posibil model decapotabil, "această posibilitate esteexclusă din cauza volumului prea scăzut al vânzărilor de acest tipde model", a spus Vincent Carré. Aceste viitoare modele nu vor maifi însă asamblate în România, ci la viitoarea uzină Dacia dinTanger, Maroc, care va avea o capacitate de 400.000 de maşini pe anşi în care Renault va investi peste un miliard de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO