Companii

In cuptoarele sticlarilor se modeleaza marje de profit de peste 50%

In cuptoarele sticlarilor se modeleaza marje de profit de peste 50%

In magazinele sticlarilor romani poti cumpara cu numai 417 euro reproduceri ale unor obiecte de arta ce valoreaza 77.000 de euro pe piata internationala

04.09.2006, 21:26 273

Articolele decorative, casetele de bijuterii sau sticlutele de parfum lucrate manual aduc sticlarilor romani profituri de zeci si sute de mii de euro. Cum? Daca la inceput prin export, acum situatia s-a schimbat. Sticlarii si-au dat seama ca isi pot baza afacerile si pe clientii romani pasionati de arta decorativa din sticla.
"Ne-am inceput activitatea dupa 1990, cu reproduceri de arta din perioada Art Nouveau (n.r. - un curent artistic usor de recunoscut datorita liniilor sale curbe, aparut dupa 1880). La inceput, productia a fost destinata 100% exportului, principala piata fiind Japonia (80% din productie), dar si Statele Unite ale Americii si Franta, Anglia, Germania, Belgia, Spania sau Italia", declara Monica Coman, administrator al sticlariei Coman Design din Buzau, prima fabrica de sticlarie decorativa cu capital privat din Romania.
Cu timpul, firma si-a schimbat strategia, realizand, pe langa reproduceri de arta, si lucrari de artist semnate Misu Coman. "Ulterior, ne-am concentrat pe lucrari de artist, sotul meu fiind designer, artist plastic. Cu timpul, am inceput sa fim cunoscuti, sa vindem foarte bine, chiar si pe Internet, pe site-urile de licitatiei. Apoi procentajul s-a schimbat. Acum, 80% din productie reprezinta lucrari de artist si 20% reproduceri", explica Coman.
Evolutia a sticlariei Coman Design i-a determinat pe proprietari sa se extinda. Daca la inceputul afacerii sotii Coman au neglijat piata locala, ulterior a devenit sursa importanta de profit prin deschiderea a patru puncte de vanzare, doua in Bucuresti, unul in Constanta si unul in Focsani.
"Credeam ca, fiind articole de lux, foarte scumpe, n-or sa se vanda in Romania, dar spre surprinderea noastra piata romaneasca a fost foarte receptiva", spune Coman.
Sticlaria a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 2,9 milioane de lei (800.000 de euro), dar anul acesta nu va fi inregistrata o majorare semnificativa din cauza investitiilor necesare alinierii la standardele impuse de UE.
"Cifra de afaceri nu va creste foarte mult pentru ca vom fi concentrati pe investitii de sute de mii de euro. Din cauza noxelor si a problemelor de mediu, suntem nevoiti sa importam din Germania regeneratoare si cosuri speciale, iar daca pana la anul nu vom avea aceste sisteme tehnice, va trebui sa inchidem fabrica", explica administratora Coman Design.
Sotii Coman au investit in timp peste 166.000 de euro numai pentru cuptorul in care se topeste sticla. Cu o capacitate de 7 tone, el este elementul de baza al unei sticlarii. "Cuptorul de topit, care pastreaza sticla la 1.400 de grade se incarca zilnic, la fiecare ora, fiind pazit 24 de ore din 24 de patru topitori, pentru care nu exista sarbatori", spune Coman.
Un factor important ce afecteaza veniturile sticlariei Coman este gazul, compania platind aproximativ 100.000 de lei (28.000 de euro) lunar pentru factura la gaz.
Majoritatea lucrarilor sticlariei sotilor Coman sunt unicat, iar pretul acestora difera de la caz la caz. "Fiecare produs are pretul sau, pentru ca niciunul nu se aseamana cu celalalt. Poate diferi atat culoarea, cat si forma cu care iese din cuptorul de recoacere. Fiecare pictor isi pune amprenta personalitatii sale pe lucrarea pe care o realizeaza. Nu trebuie sa stii doar meserie, trebuie sa intervina si simtul artistului", este de parere Coman.
Preturile produselor din magazinele Coman Design pornesc de la un euro, dar, in functie de marime si complexitate, pot depasi chiar si 4.000 de euro. "Ne adresam unei game foarte largi de clienti. De la articole cu pudra si granule (n.r. - articole din sticla colorata), printre care vaze, lampi, bomboniere, casete de bijuterii sau sfesnice, la articole din sticla cu depunere metalica cu argint, aur sau alama cum ar fi plafonierele (candelabre mari), candelele sau decanterele (carafe cu dop in care se pastreaza bauturile alcoolice pentru mentinerea aromei)", explica proprietara Coman Design.
De asemenea, pot fi gasite reproduceri dupa lucrari originale care sunt expuse in marile muzee din intreaga lume. "Ciuperca" unui original expus in Japonia care valoreaza 77.000 de euro poate fi achizitionata din magazinele sotilor Coman cu 1.500 de lei (417 euro).
Dupa opinia lui Coman, cel mai putin cautate produse sunt plafonierele, din cauza pretului extrem de ridicat, de pana la 4.000 de euro, dar si pentru ca sunt lucrate intr-un stil mai vechi. "Este nevoie de un anumit tip de interior, unul clasic pentru a asorta aceste plafoniere. Avantajul este ca facem produse la comanda, ceea ce ne permite sa ne pliem pe gusturile clientilor", spune ea.
Proprietarii sticlariei considera ca afacerea lor, ca orice business de arta, este foarte putin dezvoltata, dar ca romanii sunt deosebit de receptivi. " Imi pare rau ca n-am luat in considerare piata romaneasca si ca abia ulterior ne-am dat seama de potentialul sau categoric in crestere", declara Coman.
Cat despre planurile de viitor ale sticlariei Coman Design, deschiderea unor noi puncte de vanzare in tara, dar si cucerirea unor noi piete din Asia sunt principalele tinte ale celor doi proprietari. "Este foarte greu sa gasesti un loc de munca de care sa-ti fie drag si din care sa mai si scoti bani. Noi am avut sansa sa facem ce ne place", a explicat proprietara sticlariei.
O alta companie care activeaza in domeniul sticlariei decorative este BTC Glass Design. "Societatea noastra a luat nastere in 2000, dar afacerea propriu-zisa s-a dezvoltat incepand cu 2002, cand am inceput sa producem efectiv articole decorative, lucrate manual", a declarat Marin Mereuta, import-export manager al BTC Glass Design.
Compania bucuresteana detine in prezent o gama variata de produse, de la colectia de butelii fantezie (sticle speciale pentru bauturi rafinate), de diverse forme si modele create dupa schitele si designul propus de client, la articole de design interior, lampite pentru ulei parfumat, sfesnice, suporturi de lumanari.
In ultimii doi ani, firma s-a axat pe articole promotionale, butelii personalizate, avand inscriptionate cu diverse culori numele si logo-ul firmelor care au apelat la serviciile sticlariei. "Am lucrat pentru companii care aveau diverse evenimente, lansari, conferinte si care s-au gandit sa imortalizeze momentul in sticla", a spus Mereuta.
BTC Glass Design a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 875.000 de lei (242.000 de euro), in crestere cu 19% fata de nivelul inregistrat in 2004. Cresterea cifrei de afaceri s-a realizat pe fondul cresterii valorii exporturilor si a numarului comenzilor in urma participarii agresive la targurile desfasurate in strainatate.
"Pentru 2006, incercam sa ne mentinem, pentru ca au crescut foarte mult costurile, pretul la metru cub de gaz, la oxigenul pe care-l folosim in procesul de productie, dar si materia prima", a explicat Mereuta.
Peste 70% din cifra de afaceri a sticlariei BTC Glass Design reprezinta exporturile, valoarea lor ajungand la 160 de mii de euro (562,3 mii de lei), pe piete de desfacere ca Franta, Germania, Austria si Norvegia. O alta directie a companiei BTC Glass Design o reprezinta gama de sticlarie de laborator, lucrata manual, care include refrigerenti si aparate speciale pentru fabricile producatoare de vin si alcool. Aparatura de laborator se foloseste in determinarea concentratiei de alcool sau dioxid de sulf.
"Exportam produse de laborator in Bulgaria si Macedonia, dar pe viitor vedem in piata din Moldova o zona de real interes pe care firma noastra doreste sa patrunda . Romanii prefera sa le aduca din strainatate la preturi cel putin de trei ori mai mari, desi calitativ sunt comparabile. Pentru Romania marca este ceea ce conteaza", a spus reprezentantul BTC Glass Design.
Cu toate ca materia prima este din ce in ce mai scumpa, conducerea sticlariei afirma ca profitabilitatea depaseste de multe ori pragul de 50%, costurile de productie reprezentand aproximativ 20%.
Materia prima necesara realizarii produselor este importata din strainatate. Tuburile si bagheta din sticla cu care se lucreaza sunt furnizate de Cehia, iar bagheta colorata din care sunt facute figurinele pentru produsele promotionale, care ajunge la 100 de euro pe kilogram, este adusa din Statele Unite ale Americii.
Sticlaria detine doua ateliere de productie, numarul total al angajatilor ajungand la 20 de persoane. Ca puncte de desfacere in Romania, BTC Glass Design a ales magazinele de lux specializate in vanzarea de vinuri si bauturi fine, cramele, reteaua Shell pentru distribuirea sticlelor decorative imbuteliate si magazinele mari de cadouri.
"Preturile produselor noastre variaza in functie de complexitatea modelului sau de capacitate. Avem obiecte care pot fi cumparate cu 50 - 60 de lei (14 sau 17 euro), dar si unele care costa 600 de lei (170 de euro), cum ar fi tabla de sah cu piase din sticla, considerata a fi unul dintre cele mai spectaculoase lucrari create de firma noastra", spune Mereuta.
Cele mai cautate produse sunt sticlutele decorative imbuteliate, care se plaseaza ca pret intre 70 si 100 de lei (20-30 de euro). "Plata se da in avans, cel putin in proportie de 50%, mai ales la obiectele promotionale, pentru ca uneori marimea comenzilor este considerabila si nu putem risca sa nu primim banii pe lucrarile realizate", este de parere managerul sticlariei.
Participarea la targurile externe a determinat conducerea BTC Glass Design sa isi aleaga angajati care sa cunoasca cele mai variate limbi straine, ceea ce este, dupa parerea lor, un avantaj in ziua de astazi. "Sunt vorbitor de limba rusa si bulgara, iar colega mea lucreaza cu clienti pe partea de spaniola, engleza si italiana. Ne-am gandit ca daca afacerea pe care am dezvoltat-o va da faliment, ne deschidem un birou de traduceri. Dar deocamdata lucram pe o piata foarte profitabila, iar produsele noastre sunt cerute atat de clienti locali, cat si de cei din strainatate", a mai spus Mereuta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO