Jean Valvis reintra pe piata apelor minerale cu 12 milioane de euro, dupa sapte ani de cand a vandut Dorna catre Coca-Cola

11 oct 2009 Autor: Diana Tudor Stoica

La sapte ani de la vanzarea Dorna catre Coca-Cola, Jean Valvis reintra in businessul de ape minerale, o piata de 300 de milioane de euro, cu o investitie greenfield intr-o fabrica situata la 20 de kilometri de Vatra Dornei si un brand - Aqua Carpatica - destinat atat pietei externe, cat si celei locale. Omul de afaceri care a incasat peste 120 mil. euro din crearea si ulterior vanzarea brandurilor Dorna (catre Coca-Cola in 2002) si LaDorna (catre Lactalis in 2008) va investi 12,5 mil. euro in noul business cu ape minerale si spune ca 80% din suma va fi finantata de o banca locala. Valvis, un elvetian de origine greaca, isi leaga numele si banii de Romania.

"Investitia totala in constructia fabricii, sustinerea distributiei, capitalul de lucru si bugetul de marketing din primul an de activitate se va ridica la 12,5 milioane de euro. In prezent, port discutii cu doua organisme de finantare. Ambele au formulat un nivel al dobanzilor foarte bun, la nivel concurential", afirma Valvis, 55 de ani, care insa nu precizeaza numele bancilor, dar spune ca sunt doua institutii locale. Restul de 20% din investitia de peste 12 mil. euro va fi sustinuta din fonduri proprii. Consumul de apa minerala din Romania este de 61 de litri pe cap de locuitor, fata de 130 de litri media europeana, iar primii trei imbuteliatori locali sunt Romaqua cu Borsec (grup detinut de Octavian Cretu), Coca-Cola HBC Romania cu Dorna si European Drinks cu Izvorul Minunilor (grup controlat de fratii Ioan si Viorel Micula).

Aqua Carpatica, noul brand creat de Jean Valvis, va intra in competitie directa cu Dorna, marca pe care omul de afaceri elvetian de origine greaca a incasat 40 de milioane de euro in 2002, in cea mai mare tranzactie din industria alimentara la acea vreme.

La momentul exit-ului, piata de ape minerale era la un nivel de 800-850 mil. litri, iar Dorna realiza vanzari de 80 milioane de sticle pe an, potrivit datelor de la acea vreme. In prezent, piata a crescut la peste 1,3 miliarde de litri si o valoare de 300 mil. euro, dar este unul dintre putinele sectoare din industria bunurilor de larg consum in care antreprenorii romani detin peste 70% din piata. "Am constatat cu surprindere ca desi Romania pare a avea o industrie a apelor minerale in crestere, cu un consum per capita de 61 de litri (fata de 130 litri media europeana- n. red.), in acest segment se pot observa lipsuri serioase. De aceea am decis sa ma reintorc in industria apelor minerale, cu un produs unic la nivel mondial si voi face ceea ce trebuia sa faca Coca-Cola atunci cand a preluat brandul si strategia Dorna", explica Jean Valvis referindu-se la strategia de export pentru brandul de ape minerale din portofoliul Valvis Holding.

Productie de 100 de milioane de litri pe an

Valvis sustine ca in prezent resursele de apa minerala si plata sunt mici comparativ cu nevoia de consum, de aceea producatorii isi permit sa amestece mai multe rezerve. Prin urmare, unele marci de apa plata sau minerala sunt prea sifonate, iar prea multe marci importante nu au constanta in gust, sustine Valvis. "Cererea creste si trebuie identificate noi rezerve, dar nu trebuie sa apara noi companii care boteaza apa de put cu nume italienesti, adauga sifon si se prezinta pe HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele - n.red.) ca un brand important", spune Valvis.

Potentialul de crestere al pietei l-a determinat pe omul de afaceri sa demareze in urma cu doar doua saptamani constructia unei fabrici de ape minerale, un proiect greenfield localizat in judetul Suceava, la 20 de kilometri de Vatra Dornei si la doar cativa kilometri departare de unitatea de productie a brandului Dorna.

"Fabrica este construita dupa un proiect care va permite in timp triplarea capacitatii de productie. Initial, aceasta va fi de 18.000 de sticle pe ora, respectiv 100 mil. sticle pe an si va avea aproximativ 40-50 de angajati", mentioneaza Jean Valvis.

Brandul Aqua Carpatica, care va fi situat pe segmentul premium, va fi comercializat atat pe plan local, in ambalaj de PET si sticla, cat si in afara tarii, insa doar in ambalaj de sticla.

"Vom fi prezenti pe piata cu noul brand din 2010. In trei ani, aceasta apa va fi disponibila in locuri de top din New York, Londra, Paris, Roma si Madrid."

Vrea 10% din piata in doi ani

In ceea ce priveste piata locala, Jean Valvis si-a stabilit ca obiectiv atingerea unei cote de piata de 10% in urmatorii doi ani, urmand ca pana in 2014 aceasta sa se dubleze, la 18-20%.

In prezent primii trei imbuteliatori locali sunt Romaqua cu Borsec (grup detinut de Octavian Cretu), Coca-Cola HBC Romania cu Dorna si European Drinks cu Izvorul Minunilor (grup controlat de fratii Ioan si Viorel Micula), toate cele trei companii avand o cota de piata de peste 10%, potrivit estimarilor ZF.

Cu toate ca exit-urile i-au adus zeci de milioane de euro in ultimii ani, Valvis sustine ca nu va vinde noul business din industria apelor, ci va ramane o afacere de familie care va fi preluata de copiii sai, asemenea celei din vinuri.

"Nu m-am intors in industria apelor pentru a face un nou exit."

Ideea de a reveni in industria apelor minerale nu s-a conturat recent in mintea omului de afaceri. Aqua Carpatica, noul brand al omului de afaceri Jean Valvis, a fost inregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) in 1994, in aceeasi perioada in care a fost inregistrat si brandul Dorna.

Clauze in contractul cu Coca-Cola

Dupa ce a vandut insa Dorna Apemin catre Coca-Cola in 2002, pentru aproximativ 40 de milioane de euro, omul de afaceri nu a avut voie sa se intoarca in industria apelor timp de trei ani.

Dupa aceea, Valvis s-a ocupat cu dezvoltarea afacerii din lactate si ulterior cu vanzarea acestuia catre Lactalis si cu dezvoltarea afacerii din industria vinului.

"Compania care detine licenta pentru izvorul de apa minerala acidulata si cele doua-trei izvoare de apa plata, si care va asigura productia brandului Aqua se numeste Carpathian Springs", spune el.

Businessul din industria apelor va fi coordonat de prim-vicepresedintele grupului Valvis Holding, Stelian Chiforescu.

Chiforescu, 53 de ani, este unul dintre managerii cu care Jean Valvis colaboreaza inca din 1994, cand acesta ocupa pozitia de vicepresedinte al Dorna Apemin.

Doua exit-uri si un nou greenfield in ape

  • in august 2002 semneaza vanzarea companiei Dorna Apemin catre Coca-Cola, intr-o tranzactie estimata la 40 mil. euro
  • dupa vanzarea apelor minerale a construit cinci fabrici de produse lactate, in perioada 2003-2005
  • a cumparat Vitipomicola Samburesti, marcand intrarea pe piata vinului
  • 16 aprilie 2008 semneaza acordul de vanzare a companiilor din industria lactatelor catre gigantul francez Lactalis, intr-o tranzactie de 80-90 mil. euro
  • septembrie 2009 incepe constructia unei fabrici de ape minerale la 20 km de Vatra Dornei.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.10.2009

 
Cuvinte cheie:
Jean Valvis
, piata apelor minerale
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide