Companii

Jucătorii din piaţa mobilei de lux vorbesc de revenirea vânzărilor: Clienţii nu au mai avut răbdare să aştepte trecerea crizei

Şerban G. Cismărescu, general manager al Innova Interiorism: Solicitările clienţilor sunt mult mai rezonabile şi răspunsul lor este mult mai bun. Sunt mai înţele­gători şi acceptă mai bine limitele producătorilor. Altfel spus, am revenit cu picioarele pe pă­mânt şi suntem cu toţii mai rezonabili.

Jucătorii din piaţa mobilei de lux vorbesc de revenirea vânzărilor: Clienţii nu au mai avut răbdare să aştepte trecerea crizei

Autor: Ioana David

14.09.2011, 00:03 586

Cei câţiva jucători prezenţi pe piaţa de mobilă de lux, care reprezintă sub 5% din industria totală de aproximativ 900 de milioane de euro, îşi îndreaptă speranţele către 2011, după ce 2010 le-a înşelat aş­teptările. Însă cum se prefigurează un nou val al crizei, este foarte probabil ca speranţele lor să se pră­buşească din nou.

Numărul celor care îşi pot permite să cumpere produse de lux scade considerabil având în vedere că investitorii de pe Bursă, care formau o parte din cererea pe această piaţă, au pierdut foarte mulţi bani în ultima perioadă odată cu scăderile accentuate pe toate pieţele de capital din lume. Cu toate acestea, jucătorii din piaţa mobilei de lux vorbesc despre o uşoară revenire a cererii, inclusiv determinată de spe­ranţa că "mai rău ca în 2010 nu este posibil".

"Anul 2010 a fost cel mai slab an din ultimii cinci, deci putem spune că a avut loc o scădere", spune Şerban G. Cismărescu, general manager al Innova Interiorism, firmă cu vânzări de

1,8 mil. euro la nivelul anului 2009.

Afirmaţia sa este susţinută şi de Diana Staicu, country manager al BoConcept, care spune că în 2010 magazinele din România ale retailerului danez au înregistrat o scădere "destul de abruptă a vânzărilor", de aproximativ 15% faţă de 2009. Anul trecut BoConcept a avut afaceri de aproximativ 1,5 mil. euro.

Clienţii fie au migrat către alte segmente ale pieţei, fie şi-au amânat achiziţiile în aştep­tarea unor vremuri mai bune cu venituri mai mari. Deşi anul trecut nu se aşteptau, magazinele de mobilă de lux au fost cele mai lovite pe această piaţă de reducerea puterii de cumpărare.

Creşteri consistente faţă de 2010

Anul 2011 a mar­cat revenirea optimismului şi a vânzărilor, spun la unison cei cu care Business Construct a stat de vorbă.

"Anul 2011 este fără îndoială un an bun. Fără să fi fost o creştere constantă, ci mai degrabă o alternare între o lună cu creşteri majore urmată de o lună timidă şi apoi din nou creştere, 2011 are creşteri consistente faţă de 2010", afirmă Cismărescu de la Innova.

Iar motivele pentru această creştere sunt mai multe. În primul rând, reprezentantul Innova vor­beş­te despre o perioadă lungă de aşteptare pentru clienţii care au amânat achiziţiile de mobilier şi decoraţiuni.

"Clienţii nu au mai avut răbdare. Vorbim despre cei care aveau nevoie să facă achiziţii de mobilier şi decoraţii şi aveau şi posibilitatea să o facă, dar au aşteptat", a continuat Şerban Cismărescu.

Totodată, Innova Interiorism a redus preţurile şi spune că va menţine această politică până la sfârşitul anului. "Am câştigat mulţi clienţi noi şi am reactivat mulţi clienţi vechi", a explicat şeful Innova.

Creşteri anunţă şi BoConcept. În primul semestru al acestui an compania a avut un avans de 20% comparativ cu perioada similară din 2010, astfel că firma este "mult mai optimistă şi speră să păstreze trendul pozitiv până la sfârşi­tul anului".

"Au rămas doar câteva mărci serioase"

"Anul acesta piaţa s-a dezmorţit timid şi, în plus, pe segmentul nostru de piaţă au mai rămas doar câteva mărci serioase de mobilier", a spus Diana Staicu.

Miele, companie care activează pe piaţa electrocasnicelor premium şi are în portofoliu bucătării create de designerul internaţional Philippe Starck, spune de asemenea că trendul este crescător.

"Segmentul premium nu a fost afectat major de tulburările economice resimţite de restul pieţei. Trendul este în continuare crescător, ce­rerea fiind mare mai ales pe produsele «very high-end»", spune Leo Popescu, sales manager al Miele Appliances România. Compania a ob­ţinut în prima jumătate a acestui an o majorare a cifrei de afaceri cu 45% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Pentru întregul an firma a realizat o cifră de afaceri de 2,17 mil. euro, în creştere cu 11% faţă de anul precedent.

Pentru 2011 compania estimează o creştere a veniturilor de până la 45%, respectiv circa 3 mil. euro. Germanii, care sunt prezenţi pe piaţa locală pe segmentul de retail, deţin şi o unitate de producţie de componente electronice în parcul industrial Feldioara, de lângă Braşov.

Mobilier cu "un părinte designer"

Diana Staicu de la BoConcept evită să folo­sească termenul "de lux" pentru compania pe care o reprezintă şi se poziţionează ca având spre comercializare un mobilier "corect" care are "un părinte designer". Cu toate acestea, ea afirmă că retailul cu aşa-zisul mobilier de lux nu a fost foarte transparent.

"Clientul final în general comandă foarte mult după un catalog fără a vedea sau testa neapărat calităţile respectivei piese de mobilier. (...) Clienţii deja călătoresc foarte mult prin lume şi uşor-uşor vor începe să împrumute din cultura şi normalitatea celor care trăiesc în Vest. Românii întâi au început să aibă aşteptări speciale de la maşina pe care o conduc, telefonul sau laptopul pe care-l folosesc, hainele pe care le îmbracă, iar uşor uşor au început să îşi aprecieze şi casa", afirmă Diana Staicu.

Cismărescu de la Innova spune că se aş­teap­tă la o creştere, însă nu va fi "ceva spectaculos" înainte de primă­vara anului viitor.

Citiţi materialul complet în Business Construct sau pe www.zf.ro/business-construct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO