Companii

Logan, brandul care a schimbat imaginea unui concern

Logan, brandul care a schimbat imaginea unui concern

Renault va investi peste 300 de milioane de euro pentru a duce capacitatea de productie a uzinei de la Mioveni la 400.000 de unitati anual

19.02.2008, 15:11 46

Joi, 14 februarie, Paris, la ora opt dimineata, in Auditorium Initiale, una dintre cele trei sali de conferinte ale Renault Square, centrul de marketing si comunicare ale concernului francez, Renault anunta rezultatele comerciale pe 2007.
Carlos Ghosn, unul dintre cei mai puternici oameni din industria auto mondiala, cel care in urma cu zece ani a salvat Nissan de la faliment si care a impus o noua strategie grupului Renault, raporteaza rezultatele grupului francez, unul dintre cei mai mari constructori de automobile din Europa. Peste 200 de jurnalisti din intreaga lume, 30 de blituri ale aparatelor de fotografiat, care intr-un interval de numai cateva minute au transmis imagini "live" de la eveniment, alaturi de cele patru camere de luat vederi.
Dar spre deosebire de evenimentele anterioare, nimeni nu mai era interesat de Formula 1, in cadrul careia Renault a castigat titlul mondial atat la constructori cat si la piloti in 2005 si 2006, ci de Logan. Un automobil low-cost proiectat, pe vremea cand la conducerea Renault se afla Louis Schweitzer, special pentru noua uzina Dacia de la Mioveni, achizitionata de constructorul francez in 1999.
Modelul low-cost produs la Mioveni de catre constructorul francez, care a inregistrat anul trecut vanzari de peste 230.000 de unitati, il pune pe Ghosn in fata celui de-al treilea mare pariu castigat. Dupa ce a readus marca Nissan pe linia de plutire si a imprimat o noua directie pentru Renault, Ghosn, supranumit "cost-killer", a demonstrat ca un automobil low-cost, Logan-ul, nu este neaparat si low-profit. Dincolo de declaratiile presedintelui Renault, cifrele din 2007 vorbesc de la sine. Marja operationala a Logan a fost de 8% in Romania si de 6% pe pietele externe, in conditiile in care la nivel de grup, Renault a obtinut o marja operationala de 3,3%. In comparatie, Mercedes-Benz a obtinut in 2007 o marja operationala de peste 8%, in conditiile in care in cea de-a doua parte a anului a avut loc separarea de Chrysler.
Principalul atu al modelului Logan, comercializat atat sub brandul Dacia, Renault sau Nissan - in Mexic, este ca nu a ajuns doar pe piete emergente precum Romania, Rusia sau Maroc, ci si pe autostrazile din Franta sau Germania, care in 2007 au fost cele mai mari piete pentru acesta, dupa Romania. In Franta, vanzarile Logan au depasit anul trecut 32.000 de unitati, adica un nivel similar cu cel inregistrat de cea mai vanduta marca de import din Romania, Renault.
Alaturi de Toyota, compania cu cel mai performant sistem de productie si cu cea mai ridicata eficienta, Logan ar putea fi brandul cu impactul cel mai ridicat asupra industriei auto.
De ce se vorbeste la Renault mai mult de Dacia si Logan si nu de viitoarele planuri, care includ inclusiv un coupe sportiv, bazat pe Laguna? Explicatia vine chiar de la Ghosn.
"Trebuie sa avem in vedere resursele pentru crestere. Anul trecut s-au vandut in intreaga lume peste 65 de milioane de autovehicule. Dintre acestea, aproximativ 40 de milioane de masini s-au vandut pe pietele mature, precum SUA, Japonia sau Europa de Vest. Dar aceste piete sunt in regres sau stagneaza. Cresterea vine din partea pietelor emergente", a subliniat Carlos Ghosn.
Iar Logan a fost special conceput pentru a creste pe pietele emergente si pentru a contribui la atingerea unui marje operationale de 6% la nivelul grupului in 2009. Spre exemplu, Automobile Dacia a vandut anul trecut peste 9.000 de masini Logan pe pietele din Ucraina sau Algeria si aproape 9.000 de unitati in Turcia.
Pentru a sustine explozia de vanzari de pe pietele emergente, Renault va creste capacitatea de productie a uzinei de la Mioveni la peste 400.000 de unitati in 2009, 75% fiind destinate exportului.
Dupa aparitia Logan, o mare parte din marii constructori de automobile au anuntat modele care sa concureze pe segmentul low-cost. General Motors are divizia europeana Chevrolet, realizata pe scheletul fostului Daewoo, Toyota are in plan un model "de buget", care va fi lansat in urmatorii ani, iar chiar si Renault va continua modelul Clio Symbol, care concureaza in aproximativ acelasi segment de pret cu Logan.
"Democratizarea luxului" este trendul actual. Daca in India Tata a lansat automobilul de 2.500 de dolari, cel mai ieftin din lume, in Europa Rolls-Royce pregateste un model amplasat sub Phantom, in timp ce Ferrari va lansa succesorul lui Dino, iar BMW pune tot mai mult accent pe Seria 1, modelul de clasa compacta care are si cel mai mic pret din gama.
Automobile Dacia va prezenta in cadrul Salonului Auto de la Geneva, care va avea loc la inceputul lunii viitoare noua emblema a companiei, alaturi de noul model in doua volume, realizat pe platforma tehnica comuna cu Renault Sandero, asamblat in prezent in Brazilia.
In 1999 Dacia avea o productie de 62.500 de automobile anual, 28.000 de angajati si o cota de peste 50%, dintr-o piata in scadere.
"Dacia a evoluat, avem acum o gama completa de modele si era momentul pentru a schimba si imaginea marcii", a declarat Christian Esteve, directorul regiunii Euromed (care include tarile din estul Europei si nordul Africii, precum Romania, Rusia, Turcia si Maroc), in cadrul structurii grupului Renault.
Esteve a fost membru al echipei de negociere in momentul preluarii de catre Renault a Automobile Dacia si a fost directorul uzinei de la Mioveni timp de mai multi ani.
Intrebarea care cel mai probabil "macina" zecile de jurnalisti vest-europeni este cum a reusit o uzina care era la un pas de faliment in anii '90 si care asambla automobile demne de anii '40-'50 si pe ale carei linii de asamblare nu se regaseste nici macar in prezent decat un singur robot, sa devina a doua din punct de vedere al marimii in cadrul Renault si un reper in materie de competitivitate?
"Imi aduc aminte si acum ca ma intreba cineva din administratia de atunci cand aducem robotii. Ce i-am spus atunci, ramane valabil si acum: aveti forta de munca foarte competitiva, nu are sens din punct de vedere economic sa folosim roboti. Totul a fost pornit de la pretul-tinta. Am facut fabrica, reteaua de furnizori, totul, in jurul acestui pret-tinta, care putea fi obtinut numai in Romania", a spus Esteve.
Romania este cea mai eficienta tara in materie de costuri din cadrul grupului Renault, depasind la acest capitol inclusiv Turcia, potrivit declaratiilor directorului regiunii Euromed.
Atentia la mentinerea competitivitatii a fost de altfel mesajul pe care presedintele Renault, Carlos Ghosn l-a sustinut de fiecare data cand a venit in Romania, avertizand cu privire la cresterea peste estimari a costurilor salariale si a celor cu privire la materia prima. De altfel, diminuarea costurilor este si motivul pentru care Ghosn a devenit celebru. Brazilianul de origine libaneza a reusit o restructurare de succes a diviziei sud-americane a Michelin si scoaterea din faliment a Nissan.

Un grup cu vanzari de 40 mld. euro

Cifra de afaceri a Renault a ajuns in 2007 la 40,6 mld. euro, in crestere cu 1,8% in comparatie cu anul anterior, ca urmare a succesului noilor modele. Divizia de automobile a avut o contributie de 38,6 mld. euro la cifra de afaceri, in crestere cu 1,6%. Divizia de finantare RCI Banque a contribuit cu 2 mld. euro la cifra de afaceri, in crestere cu 4,8%. Profitul net se ridica la 2,73 mld. euro, in comparatie cu 2,96 mld. euro in 2006.
Contractul de colaborare intre producatorul francez de automobile Renault si constructorul rus AvtoVAZ va fi semnat in doua saptamani, a mai declarat Ghosn. Acesta va permite Grupului Renault sa devina cel de-al treilea mare constructor de automobile din lume, dupa General Motors si Toyota.
In 2008 Renault conteaza pe lansarea a noua modele noi. In acest context, oficialii Renault au ca tinta o marja operationala de 4,5% si estimeaza o crestere a vanzarilor totale de 10% in comparatie cu anul care tocmai s-a incheiat, in special datorita pietelor emergente.
Numarul de automobile marca Renault inmatriculate in 2007 a scazut cu pana la 4,4%, la 1,38 de milioane de autovehicule.
In 2007 Renault a lansat pe piata vest-europeana cea de-a doua generatie a modelului de clasa mini, Twingo, si Laguna, modelul de segment mediu in luna octombrie, primele din cele 26 de noi modele care fac parte din planul Renault ce se va intinde pana in 2009. Twingo si Laguna au fost modelele care, teoretic, ar sustine cel mai mult vanzarile Renault in acest an. Dar, daca Twingo este lider in segmentul mini in Europa de Vest, Laguna nu a reusit sa atinga succesul scontat, potrivit publicatiei franceze Liberation, constructorul francez urmand sa renunte la schimbul de noapte de la uzinele Sandouville din Seine-Maritime, unde se asambleaza modelul de clasa medie al companiei. In ultimul trimestru al acestui an Renault va lansa pe piata europeana noua generatie a lui Megane, modelul compact al constructorului francez, care cel mai probabil va fi prezentat in toamna in cadrul Salonului Auto de la Paris, dar si o versiune sedan a lui Laguna, alaturi de un coupe sportiv realizat pe aceeasi platforma.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO