Companii

Paharele de carton, businessul care profita de dorinta restaurantelor fast-food de a-si personaliza oferta

09.11.2007, 17:53 2412

In aceste conditii incepe sa se formeze o noua piata, cea a paharelor din carton, care pe langa faptul ca sunt ecologice, reprezinta si o modalitate foarte eficienta de a personaliza o afacere.
Principalii jucatori din acest domeniu sunt de parere ca piata de pahare de carton, care este inca la inceput, are potential de crestere de peste 10% pe an, in conditiile in care Romania trebuie sa respecte anumite standarde de mediu impuse de aderarea la Uniunea Europeana.
"In acest moment, veniturile nu sunt semnificative, data fiind reticenta utilizatorilor romani in a folosi pahare din carton, din considerente de pret. Paharele din plastic sunt in prezent de aproximativ trei ori mai ieftine decat cele din carton. Avem insa incredere ca acestia se vor maturiza atat in ceea ce priveste respectarea normelor de mediu, cat si in ceea ce priveste respectul fata de propriii lor clienti", este de parere Leonard Radu, director executiv al companiei Cortex Ltd din Constanta.
Compania este primul producator de pahare de carton de pe piata romaneasca si a demarat activitatea in 2005, investitia initiala fiind de aproximativ 25.000 de euro. "In ultimii doi ani am investit cateva sute de mii de euro in dezvoltarea capacitatilor de productie, necesarul pietei fiind enorm. Momentan, de exemplu, toate automatele de cafea din Romania functioneaza cu pahare din plastic, in conditiile in care in celelalte tari din UE aceste produse sunt folosite intr-o masura insignifianta", precizeaza Leonard Radu.
Cortex produce momentan 4-5 milioane de pahare din carton pe luna, insa proiectele companiei prevad dezvoltarea capacitatilor de productie si a portofoliului de produse. "Cererile pentru aceste produse s-au dublat anul trecut. Desi in acest moment nu putem vorbi de o cota de piata exacta, noi estimam ca detinem o mare parte din piata de profil in conditiile in care oferim produse la preturi comparabile cu ale importatorilor", declara directorul executiv al Cortex Ltd.
Compania constanteana a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 600.000 de euro, divizia de productie a paharelor din carton reprezentand 5% din acest indicator. Cortex Ltd. mai produce pe langa pahare si ambalaje flexibile pentru industria alimentara, divizie care a fost lansata pe piata in 1995.
"In urma vanzarilor realizate anul acesta estimam ca productia de pahare din carton va reprezenta aproximativ 12% din cifra de afaceri totala a companiei. Cresterea pietei in domeniu este si principalul motiv pentru care noi am decis sa investim pe acest segment", spune Leonard Radu.
Potrivit acestuia, intreaga productie realizata la Constanta este comercializata pe piata romaneasca, insa proiectele companiei pentru urmatoarea perioada prevad si abordarea pietelor vecine. "Nu putem face o estimare precisa a momentului in care vom intra si pe alte piete, insa intentia noastra este sa ne orientam inspre pietele vecine, in special, Republica Moldova si Serbia. Piata bulgara este si ea foarte interesanta, insa ei au deja un producator mare pe acest segment", precizeaza managerul executiv al Cortex Ltd.
Compania din Constanta lucreaza cu 16 angajati, asociatii fiind societatea Agrovet SA din Bucuresti, ce deruleaza activitati in domeniul agricol, precum si doua persoane fizice, Ioana Balan si Leonard Radu.
Anul trecut o alta companie, Teros Pak din Bucuresti, a inceput sa produca pahare din carton pe piata romaneasca, ideea acestei afaceri fiind, potrivit conducerii acestei companii, "o inspiratie de moment".
"Piata incepe sa se formeze si sunt semne clare ca paharele din carton, care sunt ideale pentru segmentul 'take away', vor domina piata de fast-food, mai ales datorita faptului ca pot fi personalizate. In acest moment, exista inca diferente majore intre piata romaneasca si celelalte piete europene, mai ales sub aspectul vanzarilor pentru aceste produse. In plus, in strainatate e un lucru normal ca lanturile de cafenele sau de fast-food sa aiba pahare personalizate, aceasta fiind o forma de reclama deosebit de eficienta si de ieftina", declara Rafael Zama, director general al Teros Pak International.
Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de vanzari de aproximativ 200.000 de euro.
"Comercializam produse doar pe piata romaneasca, insa am inceput sa avem comenzi de export in Grecia, ceea ce e un adevarat paradox in conditiile in care majoritatea cafenelelor si fast-food-urilor din Romania importa pahare din Grecia sau din Turcia", precizeaza Rafael Zama.
Potrivit acestuia, principalii clienti de pe piata interna sunt lanturile de fast-food, distribuitorii HoReCa si marile lanturi de hipermarket - uri. "Pe segmentul de fast-food suntem deja in discutii cu trei jucatori importanti, insa in ceea ce priveste marile lanturi de magazine lucrurile se misca mai greu, din pacate", spune directorul general al Teros Pak International.
Ca urmare a dezvoltarii pietei in domeniu, proiectele companiei pentru perioada urmatoare sunt orientate inspre extinderea capacitatilor de productie si reducerea timpilor de executie. "Cel mai important competitor pe care il avem momentan este paharul din plastic. Singurul avantaj al acestor produse este pretul, insa noi estimam ca acest criteriu nu va mai fi atat de important in perioada urmatoare, mai ales ca paharele din carton sunt termoizolante si in plus, pot fi personalizate", crede Rafael Zama.
Compania Open Consult din Cluj-Napoca a incercat, de asemenea, sa produca pahare din carton in urma cu un an si jumatate, insa a renuntat in scurt timp si s-a orientat inspre import si comercializare.
"La un calcul initial totul parea foarte frumos, insa ulterior ne-am dat seama ca preturile de producator vor fi mai mari decat ale celor pe care le-am importa intracomunitar", declara Felix Rus, director general al Open Consult.
Potrivit acestuia, piata romaneasca de profil s-a orientat inspre utilaje de productie din Asia, deoarece liniile de productie din UE sunt de cateva ori mai scumpe.
"Testele pe care le-am facut pe cartonul laminat din Coreea versus cel din UE sunt concludente, in sensul ca materia prima din Asia este de o calitate mai proasta, iar paharele, dupa un timp, se umezesc si incep sa curga si, in plus, se pierde cam 10-15% din materia prima in procesul de productie", precizeaza Felix Rus.
Acesta a mai spus ca ideea demararii acestei afaceri a venit din partea clientilor din HoReCa, in principal firme producatoare de cafea sau importatori.
"Colaborarea cu ei exista deja de cativa ani si ei au fost primii care ne-au intrebat de aceste pahare de carton de unica folosinta. In acest moment, importam produse din Grecia, le personalizam pentru fiecare client in parte, iar apoi le comercializam atat pe piata locala, cat si pe pietele din Slovacia si Ungaria", declara directorul general al Open Consult.
Potrivit acestuia, rentabilitatea in cazul paharelor din carton incepe de la comenzi de un milion de bucati pe luna si este de aproximativ 20.000 de euro pe luna. Compania comercializeaza momentan 12-14 tipuri de produse pe piata din Romania, iar proiectele pentru perioada urmatoare sunt orientate inspre constructia unor spatii de depozitare, in acest scop conducerea Open Consult achizitionand in apropierea orasului Cluj-Napoca un teren de 1.200 mp.
O alta companie din Cluj-Napoca, Tinkoff, s-a orientat de asemenea inspre comercializarea paharelor din carton, si nu inspre productie, din aceleasi motive de costuri.
"La ora actuala nu putem vorbi de existenta unei piete autohtone bine structurate. Problema este cauzata in mare masura de lipsa producatorilor locali de materie prima, ca urmare aceasta se importa, iar acest lucru ridica semnificativ costurile de productie", declara Ilie Tincu, unic asociat in cadrul companiei Tinkoff.
Potrivit acestuia, ideea afacerii a aparut din faptul ca anul acesta se implinesc o suta de ani din momentul in care Hugh Moore si Lawrence Luellenin au conceput paharul din carton.
"In plus, odata cu aderarea Romaniei la structurile europene, statul roman va fi nevoit sa aplice normele UE cu privire la utilizarea produselor ecologice si scoaterea treptata din uz a celor din plastic, acestea din urma fiind daunatoare pentru sanatatea consumatorilor", precizeaza Ilie Tincu.
In opinia acestuia, cei mai mari consumatori de pahare din carton sunt companiile care au achizitionat o franciza si ca urmare li se impune prin contract o anumita modalitate de ambalare.
"Clientii mai mici intampina probleme de achizitie deoarece cantitatea minima de import este de 50.000-100.000 de bucati. Acest lucru ii descurajeaza deoarece consumul lor lunar nu trece de 3.000 de bucati, ceea ce ar insemna sa isi blocheze o parte din bani in aceste produse, ceea ce nu isi permit", crede directorul general al Tinkoff.
Conducerea companiei estimeaza ca in acest moment detine aproximativ 10-15% din piata romaneasca a paharelor din carton, iar proiectele companiei pentru perioada urmatoare sunt orientate inspre extinderea gamei de produse.


Afacerea pe scurt
Investitia initiala este de minim 25.000 de euro si poate ajunge pana la cateva sute de mii de euro;
Veniturile care se pot obtine anual pot depasi 200.000 de euro, in functie de capacitatile de productie;
Piata paharelor din carton creste cu aproximativ 10% pe an;
Principalii clienti ai companiilor de profil sunt lanturile de fast-food, distribuitorii HoReCa si marile lanturi de hipermarket - uri;
Rentabilitatea in cazul paharelor din carton incepe de la comenzi de peste milion de bucati pe luna si este de aproximativ 20.000 de euro pe luna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO