Companii

Pariul lui Shaine de dublare a vânzărilor Tuborg s-a împlinit. Ce va fi de acum?

Pariul lui Shaine de dublare a vânzărilor Tuborg s-a împlinit. Ce va fi de acum?

Autor: Ioana David

25.11.2010, 23:10 48

La acea vreme Shaine era vicepreşedintele de vânzări şimarketing al URBB, responsabil de construcţia mărcilor Tuborg,Carlsberg şi Skol în România. După şase ani profeţia lui Shaine seadevereşte. De la afaceri de aproape 50 mil. euro în 2004, URBBtrece în prezent pragul de 100 mil. euro, în timp ce numărulangajaţilor ajunge la 800 de persoane faţă de 254.

Managerul, unul dintre cei mai longevivi din industrie, a ajunsla finalul mandatului început în urmă cu şase ani şi urmează să fieînlocuit de la 1 ianuarie 2011 de Hezy Ovadia. Plecarea lui Shaineînchide practic grupul companiilor din industria berii care şi-auschimbat managerii în ultimii doi ani. Anterior, atât Ursus, cât şiBergenbier şi Heineken, principalii jucători din piaţa berii, şi-auschimbat şefii.

Shaine a venit în România în 1999, însă legăturile sale cu ţaraerau mai vechi, după ce părinţii - unul născut în Bucureşti, altulla Sibiu - au plecat din ţară în 1963. Acest lucru se poate vedeade la o primă discuţie cu managerul care vorbeşte perfectromâneşte.

Încă din 2003 Shaine declara că România i-a oferit posibilităţipe care nu le avea în Vest.

"Oamenii sunt foarte deschişi noului, iar gradul de încercareatunci când se lansează o marcă este foarte mare. Întotdeauna ţi seacordă o primă şansă. Lucru care nu se întâmplă neapărat în Vest.Sunt convins că nu aş fi putut face acolo ceea ce am realizataici", declara el la acea vreme.

La bilanţul mandatului său Shaine afirmă acum pentru ZF că celemai mari realizări sunt legate de poziţia în piaţă, de intrarea înalte categorii de produse şi de faptul că brandurile s-au dezvoltatfrumos.

A convins acţionarii să investească zeci de milioane deeuro

În 2005 Shaine îi convinge pe acţionarii URBB să investească 50mil. dolari (peste 41 mil. euro) în mărirea capacităţii deproducţie a fabricii din Bucureşti.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, acţionarul unic alURBB este International Breweries înregistrată în Olanda. Conformdatelor de pe site-ul Carlsberg, CBC (Central Botlling Company)este partenerul companiei în Israel şi România. Din grupul CBC maifac parte şi firme precum Prigat Israel şi Coca-Cola Israel. Tot în2005, compania lansează Orangina, primul pas în afara industrieiberii, continuat în 2006 cu lansarea Granini. Un alt reper înevoluţia companiei este anul 2010 când intră pe piaţa apelorminerale cu brandul Bilbor.

Aceste proiecte văzute din afară pot fi considerate principaleleproiecte ale mandatului managerului.

Prin intrarea pe noi segmente de piaţă, vânzările URBB aucrescut anul acesta, în condiţiile în care piaţa locală de bere s-aprăbuşit. Compania are în portofoliu branduri precum Tuborg,Carlsberg, Skol, Holsten, Guinness şi Kilkenny.

URBB a înregistrat în primele nouă luni ale anului o creşteretotală a vânzărilor de 7%, determinată de intrarea pe noi segmentede piaţă, dar şi de campaniile de promovare derulate. Astfel,vânzările de bere au fost cu 2% peste nivelul anului trecut , iarGranini a avut un plus de 4% în categoria băuturilor necarbonatate.Compania a beneficiat şi de intrarea pe piaţa apelor cu brandulBilbor. Pentru întregul an 2010, compania estimează o creştere pebere de 2-3%, pe sucuri de 5-6%, iar în total un avans de 7-8%.

Noul şef al Tuborg vine din grupul acţionarilorisraelieni

Hezy Ovadia a fost în ultimii şase ani CEO al producătorului deape minerale Neviot, o companie listată la bursa din Tel Aviv, cuafaceri de 68 de milioane de euro anul trecut, membră a grupuluiCBC (Central Botlling Company).

Ovadia, 46 de ani, are o experienţă de 19 ani în industriabunurilor de larg consum şi a participat încă de la început laşedinţele consiliului de administraţie al îmbuteliatorului Tuborgşi Carlsberg în România, fără a fi însă membru.

Reprezentanţii URBB nu au precizat clar care a fost poziţiadeţinută de Hezy Ovadia în cadrul companiei.

Un an greu pentru berari

Vânzările de bere au înregistrat o creştere de sub 1% întrimestrul al treilea din acest an faţă de aceeaşi perioadă din2009, primul avans trimestrial după alte şapte perioade de scădere.În septembrie, vânzările au fost cu 15% mai mici comparativ cuperioada similară din 2009, conform calculelor ZF pe baza datelorfurnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Astfel, dupădouă luni de vară, iulie şi august, în care consumul a fost pecreştere pentru prima dată după octombrie 2008, companiile dinindustria berii au fost puse din nou în situaţia de a face faţăscăderii consumului. În primele două trimestre vânzările de bere aufost pe scădere, ceea ce i-a determinat pe cei mai mari producătoride bere, Ursus Breweries, Heineken România şi Bergenbier, săapeleze la diferite metode de reducere a costurilor, inclusivînchideri de fabrici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO