♦ Industria de material rulant este subdezvoltată la nevoile care există în piaţă ♦ Cei mai mari cinci producători de material rulant, afaceri de 400 mil. euro în 2022 pe piaţa locală.
Transportul feroviar ar trebui să devină atractiv şi performant pentru a atinge obiectivele politicii UE, inclusiv pe cele legate de reducerea poluării, însă pe calea ferată circulă vagoane de călători cu o vârstă medie de 32 de ani şi locomotive şi automotoare cu vârsta medie de 51 de ani.
„Este un dezastru în transportul feroviar pe material rulant, am ratat toate programele şi ţintele, nu putem să vorbim de performanţă, ci doar de supravieţuire la cum arată parcul de material rulant. Acum s-a semnat un singur contract pentru 37 de rame electrice, însă până acum nu s-a făcut nimic“, a spus Ionuţ Ciurea, preşedintele Asociaţiei Pro Infrastructură. Pe calea ferată circulă încă automotoare „piese de muzeu“, potrivit lui, produse la celebrele uzine Malaxa, din perioada interbelică. În timp ce în ţările din vestul Europei circulă trenuri moderne, cu peste 160 de kilometri pe oră, în România, pe calea ferată, viteza medie a trenurilor de călători este de 40-45 km/h, iar unu din trei trenuri operate de CFR Călători înregistrează întârzieri, potrivit ultimelor date. Recent, Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi Ministerul Transporturilor au semnat contractul de finanţare pentru trenurile Alstom, 37 de rame electrice. România va primi peste 52 mil. euro din fondul european de dezvoltare regională pentru achiziţa acestor trenuri electrice, ce vor fi folosite pe 13 rute interregionale.