Companii

„Performanţa“ de pe calea ferată: locomotivele şi automotoarele CFR Călători au vârsta medie de 51 de ani, iar 40% din locomotivele electrice nu au fost modernizate

Foto: 123.rf

Foto: 123.rf

Autor: Mirabela Tiron

04.09.2023, 00:07 8504

Transportul feroviar ar trebui să devină atractiv şi performant pentru a atinge obiectivele politicii UE, inclusiv pe cele legate de reducerea poluării, însă pe calea ferată circulă vagoane de călători cu o vârstă medie de 32 de ani şi locomotive şi automotoare cu vârsta medie de 51 de ani.

„Este un dezastru în transportul feroviar pe material rulant, am ratat toate programele şi ţintele, nu putem să vorbim de performanţă, ci doar de supravieţuire la cum arată  parcul de material rulant. Acum s-a semnat un singur contract pentru 37 de rame electrice, însă până acum nu s-a făcut nimic”, a spus Ionuţ Ciurea, preşedintele Asociaţiei Pro Infrastructură. Pe calea ferată  circulă încă automotoare „piese de muzeu”,  potrivit lui, produse la celebrele uzine Malaxa, din perioada interbelică. În timp ce în ţările din vestul Europei circulă trenuri moderne, cu peste 160 de kilometri pe oră, în România, pe calea ferată, viteza medie a trenurilor de călători este de 40- 45 km/h iar unu din trei trenuri operate de CFR Călători înregistrează întârzieri, potrivit ultimelor date.

Recent, Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi Ministerul Transporturilor au semnat contractul de finanţare pentru trenurile Alstom, 37 de rame electrice. România va primi peste 52 de mil. euro din fondul european de dezvoltare regională pentru achiziţa acestor trenuri electrice, ce vor fi folosite pe 13 rute interregionale.

Deşi operează un parc vechi de material rulant, CFR Călători, cel mai mare transportator feroviar de pasageri, subvenţionat de stat, un colos cu afaceri de 2,4 mld. lei şi pierderi de 176 mil. lei anul trecut, nu a mai cumpărat vagoane sau locomotive noi din 2009-2011. Oficialii nu au răspuns  solicitarii ZF.  Nici CFR Marfă nu şi-a reînnoit parcul de material rulant.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO