Cifra de afaceri în consumul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a început să crească în septembrie anul trecut şi timp de un an a avansat fără sincope, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
Anterior, începând cu 2009, primul an de criză, consumul a început să scadă, românii fiind tot mai atenţi pe ce îşi cheltuie banii. În perioada 2009-2013 declinul cumulat al consumului a fost de peste 15%.
„Cred că evoluţia consumului ţine de încetinirea economiei. Cele două merg în aceeaşi direcţie chiar dacă există un decalaj de timp. În 2009, când a izbucnit criza, consumul a început să scadă mai târziu, la câteva luni după ce PIB-ul şi-a început declinul şi chiar la câteva luni după ce salariile au fost afectate. Acum vedem acelaşi decalaj“, a spus analistul economic Aurelian Dochia.
El spune că speranţele puse în consumul intern ca motor al dezvoltării economice se vor dovedi exagerate. Astfel, chiar dacă în ultimul trimestru din an consumul ar putea vedea un reviriment, în final va urma trendul general al economiei, crede Dochia.
„August poate fi prin tradiţie o lună mai slabă pentru consum pentru că mulţi români pleacă în concediu, însă datele din piaţă arată că declinul a continuat şi în luna septembrie, ba mai mult s-a adâncit“, spune Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul companiei de consultanţă în management Geva& Company.