Companii

Piata inghetatei dupa primul sezon amenintat de scaderi: Unilever devine al treilea jucator, marii producatori romani spun ca multinationalele se lupta intre ele

Piata inghetatei dupa primul sezon amenintat de scaderi: Unilever devine al treilea jucator, marii producatori romani spun ca multinationalele se lupta intre ele
29.10.2009, 00:00 436

Intrarea Algida a schimbat ierarhia pe piata locala ainghetatei: sustinuta de o promovare puternica, cea mai nouadivizie adusa de Unilever in Romania era la finele verii pe loculal treilea in clasamentul celor mai mari jucatori de profil dupacotele valorice, arata datele de la MEMRB. Reprezentantii Unileverestimeaza cota de piata a companiei la 13,4%, citand acelasi studiuMEMRB.

De partea cealalta, cei mai mari producatori romani incaraporteaza cresteri de vanzari si spun ca cea mai dura lupta a fostin sezonul de vara intre Algida si Nestle, singurii jucatoristraini de pe piata.

"Algida se bate cu Nestle pe piata romaneasca, noi nu-i vedem peproducatorii straini ca si competitori directi", afirma IoanIstrate, proprietarul companiei Alpin 57 Lux care produce inghetataAlpin.

Ela mai precizat ca in perioada mai-septembrie vanzarile de inghetataale companiei sale s-au majorat cu 10-15% in volum fata de acelasiinterval din 2008, ritm care se va pastra pe intregul an.

Piata locala de profil, estimata la 120-140 mil. euro, estedominata de companii detinute de antreprenori locali, cele mai marifiind Betty Ice, Alpin, Top Gel si Kubo Ice Cream. Producatoriiromani au realizat anul trecut peste 70% din vanzarile totale deinghetata din Romania.

La randul sau, Vasile Armenean, proprietarul Betty Ice - cel maimare producator roman de inghetata - sustine ca Betty Ice acastigat cota de piata in sezonul din acest an. "Vanzarile noastreau crescut cu aproximativ 20% in perioada mai-septembrie fata desezonul trecut si am mai castigat putina cota de piata", afirmael.

Un brand agresiv

Vanzari in crestere a raportat in aceasta vara si producatorulTop Gel, reprezentantii companiei precizand ca avansul a fost de15% fata de sezonul de anul trecut.

"Credem ca Algida si-a facut simtita prezenta in piata in acestan intr-un mod foarte agresiv, dar din punctul nostru de vedere TopGel nu a fost afectat de aceasta miscare", spune Adriean Asan,directorul general al Top Gel. Compania a realizat vanzari deaproximativ 15 milioane de euro in perioada mai-septembrie dinacest an.

Reprezentanul producatorului estimeaza ca Top Gel detine inacest moment o cota de piata in volum de 18-19%.

La randul sau, producatorul inghetatei Amicii, compania Kubo IceCream, a precizat ca a inregistrat in aceasta vara o stagnare avanzarilor.

"Am vandut aproximativ la fel ca in 2008, chiar daca lunileiunie-iulie au fost din punct de vedere meteo nefavorabile. Estimamcota noastra de piata la aproximativ 12%, in retelele mari demagazine aceasta fiind mai mare, de 35%", afirma Florin Rosescu,directorul general si actionar al Kubo Ice Cream.

Unilever lupta pe doua fronturi

Cea mai mare miza a Unilever in acest an a fost sa-si faca locpe piata cu produsele premium din portofoliul Algida (precumMagnum, Carte D'Or sau Cornetto), care concureaza in mod direct cuinghetata Nestle Ice Cream si cu Betty Blue (produsele premium aleproducatorului Betty Ice) si alte produse ale companiilor romanestide pe segmentul superior de pret.

In acelasi timp, producatorii romani nu au putut ignora ofensivaUnilever pe segmentele mediu si economic ale pietei inghetatei,care reprezinta circa trei sferturi din vanzarile totale in volumrealizate la nivel local. Pentru a ataca cel mai dezvoltat segmental pietei, Unilever a facut in acest an doua miscari importante: aachizitionat brandul Napoca de la Friesland Foods, la inceputul lui2009, iar dupa cateva luni a lansat pe piata inghetata Big Milk -un produs fabricat in Polonia si distribuit doar in Romania.Datorita pretului mult sub media portofoliului Algida, Big Milkeste un competitor pentru majoritatea produselor aduse pe piata decompaniileromanesti.

Promovare agresiva pe o piata "inghetata"

Ofensiva puternica a Unilever pe piata inghetatei a fostsustinuta printr-un buget de promovare de cateva milioane de euro,peste valoarea bugetelor cumulate puse in joc de companiileromanesti din top 5 producatori de profil, potrivit datelor dinpiata.

La nivelul sectorului FMCG, Algida s-a numarat printre putinelebranduri sustinute printr-o politica agresiva de promovare, inconditiile in care majoritatea companiilor si-au redus substantialcheltuielile de marketing pe fondul scaderii consumului. Pe de altaparte, lansarea Algida pe piata intr-un an de recesiune a adusproducatorului avantajul de a-si crea rapid vizibilitate pe piatacu costuri mai mici, pe fondul diminuarii preturilor lapublicitate.

"Avand in vedere faptul ca este vorba de lansarea unei noicategorii, Unilever a investit substantial in sustinerea Algida pepiata in acest an. In special sustinerea media (TV, outdoor, presascrisa), dar si activitatile directe la consumatori au facut caAlgida sa detina un loc important in preferintele romanilor", auafirmat reprezentantii Unilever.

La polul opus s-a aflat strategia de promovare a Nestle IceCream, cel mai mare jucator pe piata dupa valoarea cifrei deafaceri raportate de companii pe 2008. Compania nu a raspunsofensivei Algida, mizand pe o strategie de promovare neagresiva.Reprezentantii Nestle nu au dorit sa ofere informatii legate decota de piata sau vanzarile de inghetata realizate de companie inacest an.

O alta multinationala, Kraft Foods, cel mai mare jucator pepiata locala a ciocolatei, si-a facut intrarea in acest an pesegmentul inghetatei prin intermediul companiei Darko, care detinelicenta pentru productia si distributia inghetatei Milka in Romaniasi Bulgaria. Kraft Foods ar putea testa astfel piata locala pentruo viitoare lansare a diviziei sale de inghetata.

Daca se mentine pe al treilea loc pe piata, Unilever ar puteainregistra in acest an vanzari de peste 15 mil. euro pe piatainghetatei, tinand cont ca in 2008 in Top 3 jucatori de profil auintrat companii cu afaceri de peste 15 mil. euro.

Anul trecut, brandul Napoca, detinut acum de Unilever, a avutvanzari mai mici de 10 mil. euro si o cota de piata de 7-8%,potrivit datelor din piata.

Criza nu a topit vanzarile de inghetata

In vara, reprezentantii Nestle Ice Cream Romania estimaucresteri ale consumului de inghetata intre 5 si 8% in acest an,comparativ cu 2008. Ei spuneau ca observa reducerea sezonalitatiipe piata de profil prin cresterea consumului in extrasezon.

Producatorii romani spun ca au remarcat in aceasta vara oorientare a consumului catre produse mai ieftine. "Criza s-aresimtit in special pe segmentul HoReCa, prin scaderi de consum",spune Armenean, proprietarul Betty Ice. "In acest an cred ca s-acumparat cantitativ mai multa inghetata, dar la preturi mai mici",afirma la randul sau directorul Top Gel, Adriean Asan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO