Companii

Produsele din import îşi fac tot mai mult loc pe rafturi. Uleiul şi laptele au ajuns la 37% din piaţă, iar opt din zece mere vin din import

Produsele din import îşi fac tot mai mult loc pe...

Autor: Cristina Roşca

11.11.2013, 09:30 873
Produsele de import au devenit tot mai prezente pe rafturile magazinelor din România în ultimii ani, cele mai afectate categorii alimentare fiind fructele şi legumele, cu un total de 70-80% din totalul produselor consumate provenind din ţările UE şi extra-UE. Produsele fabricate în afara României au cucerit însă treptat şi categorii care până nu de mult erau dominate de produse locale, cum ar fi laptele dulce de consum (37% din produsele consumate sunt din import) şi uleiul de floarea-soarelui (37%).
 
„La nivelul produselor alimentare de bază, selecţionate de către Consiliul Concu­renţei, raportul dintre produsele naţionale şi cele provenite din import continuă să fie unul supraunitar. Cu toate acestea, cu excepţia cărnii de porc, pentru toate celelalte categorii de produse (lapte dulce de consum, ouă găină, carne de pasăre, ulei de floarea-soarelui, pâine, mezeluri şi vin - n.red.) produsele de import câştigă teren. Laptele dulce de consum şi uleiul de floarea-soarelui au înregistrat cele mai mari modificări în această direcţie în perioada analizată (2009-2012, n.red.)“, se arată într-un raport al Consiliului Concurenţei.
 
La legume şi fructe datele arată că produse de import domină precum merele (86%), strugurii (85%), roşile (75%) şi cartofii (60%). Spre exemplu, circa 86% din totalul merelor consumate în România provin din import, cea mai mare parte din statele Uniunii Europene (79%), dar şi din afară (7%). Astfel deşi România este un important producător de mere, al şaptelea din Europa, doar 14% din consumul de mere este asigurat din produse locale.
 
 
„Situaţia este în continuare diferită pe segmentul de legume-fructe (...) din considerente legate de preţ şi de deficienţele existente la nivelul producţiei autohtone“, potrivit raportului Consiliului Concurenţei. Producţia locală de legume şi fructe nu este conectată la piaţă, astfel mulţi retaileri - în special cei internaţionali – preferă să importe aceste produse. Printre motivele invocate de retaileri se numără fragmentarea pieţei locale şi lipsa de experienţă a producătorilor români, care nu sunt obişnuiţi să cultive produsele după cerinţele marilor reţele (formă, greutate). Mai mult, dat fiind că producţia de legume şi fructe este în mare parte sezonieră, pentru companii este în anumite momente din an mai ieftin să importe.

Citiţi continuarea articolului aici

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.11.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO