Proprietarul unui magazin La Doi Paşi: Aveam spaţiul şi am decis să îl folosesc. Iniţial voiam ceva mai simplu, dar am ajuns la această formulă. Vânzări de 4.700 € în prima lună

5 mar 2012 Autor: Cristina Rosca

Începutul de an 2012 a fost extrem de dinamic în comerţul local, luat prin surprindere de anunţul Metro Cash & Carry, cel mai mare jucător, cu afaceri de peste 1 mld. euro, care lansează franciza La Doi Paşi pentru magazinele tradiţionale. Mişcarea vine la scurt timp după ce Mic.ro, cel mai ambiţios proiect din retailul tradiţional, deţinut de omul de afaceri Dinu Patriciu, şi-a închis toate cele 800 de magazine şi a intrat în insolvenţă.

Ziarul Financiar a stat de vorbă cu pro­prietarul unui magazin La Doi Paşi, pentru a vedea de ce a luat decizia de a intra într-un astfel de business şi care sunt aşteptările legate de vânzări. Magazinul La Doi Paşi de pe Calea Moşilor, deţinut de un cercetător şi de o profesoară, s-a deschis în urmă cu circa o lună iar proprietarii vizează vânzări de 40-50 de mii de lei pe lună şi o marjă netă de profit de 2-3%.

Pe Calea Moşilor, undeva la jumătatea distanţei dintre zona Obor şi Bulevardul Dacia a apărut în urmă cu circa o lună un magazin La Doi Paşi, franciza lansată de Metro Cash & Carry, cel mai mare jucător din comerţul local, cu afaceri de peste 1 mld. euro. Magazinul cu o suprafaţă de vânzare de circa 40 mp a fost amenajat de la zero cu aproximativ 10.000 de euro, sumă ce include şi softul de gestiune, alte licenţe soft şi taxele pentru autorizaţii.

Spre deosebire de celelalte magazine La Doi Paşi care sunt transformate şi redenumite din magazine deja existente, unitatea de pe Calea Moşilor a fost construită de la zero şi lansată direct sub acest brand. Contractul de franciză este încheiat pe o perioadă de doi ani.

"Aveam spaţiul acesta şi am decis că merită să îl folosesc. Iniţial voiam să fac ceva mai simplu, un loto-cafe. Apoi am spus că ar merita să investesc într-un magazin cu produse de bază. În final am ajuns la formula actuală", spune George Popescu, proprietarul spaţiului şi al magazinului. El recunoaşte că nu are experienţă în domeniu, nici el şi nici soţia sa. George Popescu este cercetător, iar soţia sa este cadru didactic.

Totuşi, după cum chiar el recunoaşte, pentru că deţinea acest spaţiu şi pentru că nu mai dorea să îl închirieze, merita să îl utilizeze.

"Înainte să deschidem noi magazinul aici exista un magazin de bloc. Am avut însă de-a lungul timpului probleme cu chiriaşii şi am decis să nu îl mai închiriem."

Proiect-pilot

Pentru a nu lăsa spaţiul nefolosit George Popescu a început să se intereseze de mecanismele de funcţionare ale unui magazin, de la autorizaţii la aprovizionare.

A aflat despre această posibilitate de la o cunoştinţă care lucrează în cadrul Metro Cash & Carry care i-a povestit despre posibi­lita­tea des­chiderii unui magazin La Doi Paşi, franciză lansată de compania germană.

Cel mai mare jucător din comerţ, a venit pe piaţă cu un program de franciză pentru magazinele din comerţul tradiţional, atacând astfel o piaţă pe care activează 70.000 de jucă­tori, cu afaceri estimate anual la 7 - 8 mld. euro.

"Am luat legătura cu reprezentanţii Metro Cash&Carry din Bucureşti şi am lansat businessul. Deşi modelul de franciză presupune adaptarea unor magazine deja existente şi deşi spa­ţiul pe care noi îl avem e mai mic decât op­ti­mul lor, au decis să lanseze acest proiect-pilot."

Magazinul a fost proiectat şi reproiectat de mai multe ori, din cauza spaţiului limitat. "Până la urmă tot nu au încăput congelatele", recunoaşte George Popescu.

Magazinul cuprinde însă alimente de bază, conserve, dulciuri, băuturi răcoritoare şi pro­duse de îngrijire. În spaţiul din Calea Moşilor George Popescu a adus şi un automat de cafea şi un Payzone (automat pentru plata facturilor) şi spune că vrea să mai aducă un terminal loto.

"În timp ce aşteaptă să îşi plătească facturile, oamenii se pot plimba prin magazin şi poate găsesc ceva ce vor să cumpere."

Comanda livrată în magazin

În ceea ce priveşte politica de preţuri antreprenorul spune că Metro Cash&Carry îi oferă libertatea să îşi stabilească atât sortimentaţia, cât şi preţurile. El adaugă că are produse pentru care există oferte speciale timp de două săptămâni, oferte stabilite pentru toate magazinele La Doi Paşi de proprietarii magazinelor împreună cu oficialii Metro Cash&Carry. După această perioadă preţurile revin la valoarea iniţială stabilită de proprietarul magazinului.

"Spre exemplu, am avut ofertă la cartofi 1,1 lei per kilogram. Această ofertă a expirat însă după două săptămâni. Din ofertă au făcut parte şi deodorantele Fa, care au avut un preţ de 6,85 lei. După încheierea perioadei de două săptămâni am decis că pot menţine preţul la acest nivel, pentru că nu îmi afectează în mod definitiv businessul. Afacerea nu este construită doar pe vânzarea de deodorante." Metro Cash&Carry este responsabil cu cheltuielile pentru pliantele cu oferte. George Popescu spune că aceste oferte au fost bine primite, clienţii venind în magazin datorită lor. Tot în atribuţiile Metro Cash&Carry intră şi activităţile de marketing şi promovare a businessului. De asemenea germanii oferă consultanţă permanentă şi personalizată fiecărui magazin La Doi Paşi.

Mai mult, liderul din comerţul local se ocupă şi cu aprovizionarea.

"Eu fac comanda pe o platformă web şi a doua zi îmi este livrată în magazin."

Oferte personalizate

Antreprenorul român spune că în con­tractul semnat cu cei de la Metro Cash&Carry nu este stipulat că el trebuie să facă aprovi­zionarea doar de la ei. Mai mult, francizatul nu trebuie nici să cumpere doar produse marca proprie Metro, respectiv ARO şi Fine Food. Totuşi, în magazinul de pe Calea Moşilor există produsele marcă proprie ale germanilor.

Antreprenorul mai spune că germanii de la Metro Cash&Carry fac studii de piaţă cu cel mai bine vândute branduri pe categorii de produse, studii pe care le prezintă apoi francizaţilor.

În alegerea produselor din magazine, George Popescu spune însă că nu se orientează doar după aceste studii. Se orientează după cerinţele clienţilor, iar pe cei mai mulţi îi cunoaşte personal.

"Acesta este un business unde relaţia umană este foarte importantă, unde relaţiile sunt foarte personalizate."

Business cu 300 de familii

După cum recunoaşte antreprenorul, vrea să facă business cu cele 200-300 de familii care locuiesc în apropiere.

"Avem deja 20-30 de pensionari din zonă care vin şi îşi fac aprovizionarea la noi în ziua de pensie. Deja ştim când vine pensia în funcţie de cumpărăturile pe care le fac", a continuat Popescu.

Proprietarul magazinului La Doi Paşi din Calea Moşilor recunoaşte însă că magazinul său este doar unul de completare, cu o gamă limitată de produse. Cei mai mulţi clienţi vor continua să îşi facă shoppingul lunar în hipermarketuri.

În apropierea magazinului La Doi Paşi nu există niciun magazin de retail modern. La distanţe de câtva sute de metri există magazine Mega Image şi Profi. Ceva mai departe este amplasat şi un hipermarket cu politică de discount Kaufland.

"Noi nu concurăm cu aceste magazine, cu magazinele de bloc, care încă oferă cumpărături pe caiet. Au venit şi la noi să cumpere pe caiet însă le-am spus că nu facem asta. Le-am sugerat să cumpere cu cartea de credit şi în felul acesta ei îşi administrează singuri situaţia la final de lună", a mai spus Popescu.

Antreprenorul spune că în prezent, la o lună de la deschidere, are vânzări de circa 20.000 de lei pe lună. În momentul în care magazinul va fi martur estimează 40-50.000 de lei şi o marjă netă de profit de 2-3%.



Franciza La Doi Paşi

În prezent aproximativ 200 de magazine din comerţul tradiţional au semnat contractul de franciză cu compania germană. Dintre acestea 80 sunt deja deschise.

Proiectul Metro Cash&Carry menit să organizeze retailul tradiţional poate fi o încercare a germanilor de a-şi fideliza baza de clienţi existentă şi chiar de a o lărgi, în condiţiile în care principalii clienţi ai companiei sunt chiar aceste magazine din comerţul tradiţional.

Magazinele de bloc şi chioşcurile care vor încheia un contract de franciză cu lanţul german de magazine cash&carry va trebui să îşi remodeleze magazinele după un concept stabilit împreună cu Metro Cash & Carry şi să le denumească La Doi Paşi.

1,2 mil. € în METRO Expo

Metro Cash & Carry România, cel mai mare jucător din comerţul local după cifra de afaceri, investeşte 1,2 milioane de euro pentru a organiza METRO EXPO 2012, târg expoziţional de soluţii de afaceri pentru HORECA, vânzare cu amănuntul şi birouri. Evenimentul va avea loc în perioada 7-11 martie 2012, pe o suprafaţă de aproape 15.000 de metri, la Pavilionul Central al Romexpo. La târg vor fi prezenţi peste 200 de furnizori METRO, consultanţi din ţară şi din străinătate din diverse domenii (bucătărie, vânzări, servicii etc.), oameni de afaceri şi profesionişti din toată ţara. De asemenea sunt aşteptati peste 50.000 de oameni de afaceri. În perioada 7-9 martie, evenimentul va fi deschis exclusiv oamenilor de afaceri clienţi ai METRO, iar în perioada 10-11 martie publicul larg va avea acces pe bază de bilet. Evenimentul se află la cea de-a treia ediţie, după cele din 2006 şi 2008. România este a patra ţară din Europa care a dezvoltat acest concept de târg.

mic.ro de vizavi

În zona magazinului La Doi Paşi de pe Calea Moşilor nu există pe o distanţă de câteva sute de metri niciun magazin de retail modern (supermarket, discounter sau hipermarket). În urmă cu puţin timp exista chiar vizavi un mic.ro. Acesta s-a închis, ca şi cele peste 800 de unităţi din reţea. Deţinute de omul de afaceri Dinu Patriciu, magazinele Mic.ro sunt acum în insolvenţă. "Am vrut să preiau spaţiul Mic.ro cu toate dotările lui pentru că se preta pentru un La Doi Paşi. Erau bine poziţionate, magazine de o parte şi de alta a bulevardului Calea Moşilor, care nu este uşor de traversat. Mobilierul din magazin a dispărut însă foarte repede şi am renunţat la idee", mai spune George Popescu.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.03.2012

 
Cuvinte cheie:
Metro
, La Doi Paşi
, retail
, comerţ
, Metro Cash & Carry
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 12 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (12):
Iustin - 17 septembrie 2013, 18:00

Deci ori articolul e gresit, ori faceti propaganda cu francizele metro , E imposibil sa functionezi ca retailer cu vanzari de 20.000/luna ( 700/zi) si in plus sa te astepti sa creasca si vanzarile in urmatoarele luni, poi cum sa creasca? mai ales cand ai si niste preturi impuse de ei, un adaos mic, cu ce platesti cheltuielile, taxe, salariile, rulajul de marfa , etc, nebun sa fi sa deschizi un magazin in loc sa inchiriezi spatiul , am vazut magazine inchizandu-se si pt vanzari mai mari de 2500/ zi de 40-50mp cu potential mare, ASTA E PROPAGANDA SA BAGI BANI IN CURUL LOR, si eu am mai multe magazine si au venit la mine in schimburi sa ma convinga sa fac franciza,
"Am venit sa va cer cateva mii de euro pt consultanta si sa schimbati sigla firmei"
Raspunsul a fost : "MARS AFARA! " :))

Business - 14 decembrie 2012, 22:17

Mie imi miroase a mare vrajeala mi se pare ca tipul e inventat (George Popescu-puteau fi si ei mai originali)in loc sa dea spatiul cu chirie sau sa faca ceva pe cont propriu viseaza cai verzi pe pereti cu aceasta asa zisa franciza.Cum naiba sa fii proprietarul unui sp comercial sa ai si ceva bani de pornit o afacere si sa apelezi la borfasii astia de la Metro?Lamuriti-ma si pemine va rog.

Cristian - 01 octombrie 2012, 15:47

E o noua afacere ciudata, de tip Patriciu. Miza nu e business-ul de retail in sine (vanzatorul final) ci carutza de bani platita ca franciza pe care Metro o incaseaza ca sa vanda un concept, pe care orice vanzator mai dezghetat il poate crea singur in magazinul sau fara niciun fel de franciza. Franciza o merge in Germania unde lumea nu moare de foame, in RO insa, la marje de 10-15% in comertul final, alimentar, nu e o afacere buna. O recuperezi la Pastele Cailor si vei re-vinde produse la preturi nerusinat de mari furnizate de Metro si altii...putinilor clienti care vor fi dispusi sa plateasca.

Fiti seriosi fratilor, daca vreti sa vindeti va faceti singuri magazin. Falimentul rasunator al MIC-ro e emblematic.

Tomita - 10 aprilie 2012, 11:20

Daca ai capul pe umeri sigur nu te bagi in afacerea asta ,pe cont propriu ai profit min 20 % din vanzari asta daca te ocupi personal de aprovizionare si gestionezi totul la sange,max 2 vanzatori.La ce are omul asta acolo tr sa aiba vanzari min 2000 ron pe zi si faptul ca nu plateste chirie e f.avantajos.La sf.de luna scazand salarii,curent,combustibil el tr sa ramana cu min 5000 ron profit.Asta e afacerea de familie

florin - 15 martie 2012, 20:41

cred ca au gresit cu un 0 mai mult ca sigur pentru ca la cifrele alea nici angajati nu pot sa -i plateasca,parerea mea, cat despre franciza cred ca este destul de flexibila din cate am auzit eu,
taxa de franciza este justificata , recomandarea mea este sa apelati la cei ce sunt in masura sa va ofere detali (reprezentati metro) cat mai reale..

MARIAN - 07 martie 2012, 17:15

Vad ca nimeni nu vorbeste de cei 9000 ron + tva pe an necesari intrarii in retea. Sunt exagerati, tinand cont ca toate cheltuielile (inclusiv pelicula publicitara de pe ferestre) trebuiesc platite de catre proprietarul spatiului

POPA - 07 martie 2012, 10:56

Nu stiu nimic despre magazinul din exemplu, dar noi avem un magazin de aprox 80 mp undeva in rural, intr-o comuna din sudul Moldovei, remodelat, care face parte din reteaua La Doi Pasi iar vanzarile depasesc 100000 lei /luna, profitul ininregistrat situandu-se in jurul a 5%.Cred ca cifrele prezentate in articol sunt eronate.

Pacala - 05 martie 2012, 14:41

Nu-l mai bagati pe Patriciu in ciorba asta. Omul ala e mai siret decat o vulpe care da tarcoale cotetului de gaini. Parerea mea este ca a vrut falimentul. Totul era mai scump decat in supermaketuri cu pana la 2-3 lei pe kg. Poti pune pretul produselor de baza mai scumpe decat in supermarket doar daca sunt produse organice. Si spre surprinderea tuturor se si vand. Si apoi mai e ceva. Trebuie sa-ti placa vanzatorul ca sa cumperi de la el. Sa nu te insele si sa nu te minta. Parerea mea este ca niste magazine cu produse organice ( ecologice ) ar sparge piata. Si-ar vinde marfa in doi timpi si trei miscari. Ne-am saturat de chimicale.

Profit? - 05 martie 2012, 11:31

Cam mic profitul pentru cata munca presupune gestionarea unui magazinas...

duta gheorghe - 05 martie 2012, 10:59

pai AFACEREA este proasta ptr. proprietarul spatiului: un profit net de 3% din vinzari de 50 000 Ron inseamna circa 1500 Ron / luna ... cu bataie de cap si responsabilitati + CONTROALELE ................... un spatiu comercial pe Mosilor il poti inchiria usor cu 500 - 600 Euro/luna

Capsunarul - 05 martie 2012, 10:51

caricaturi. sper să aibă soarta lui Patriciu. cu produse ARO e asigurată căderea-n cap. ăia pe afară deschid magazine cu marfă de la producători locali, cu chestiuni de genul ăsta, numai la români se deschid micro mall-uri din astea cu produse de 2 bani la prețuri de mii de bani. evident că există și idioți care cumpără, dar pe asta s-a bazat și Patriciu, nu-i așa:)))

Daniel - 05 martie 2012, 07:57

Sa inteleg ca el in loc sa inchirieze spatiul, spera sa castige maxim 1500 lei pe luna in cazul in care vinde de 50 000 lei pe luna si o marja de profit maxima de 3%?
In felul acesta in aproximativ 30 de luni isi recupereaza doar cei 10 000 de euro investiti initial.

Va rog sa ma corectati daca nu am inteles bine, dar cel putin asa reiasa din articolul dumneavostra.

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide