Companii

Puterea brandului: 2,2 miliarde de euro valorează cei mai puternici producători de bunuri de consum

Autor: Dana Ciriperu

07.12.2013, 15:03 686

Trei producători de ţigarete (British American Tobacco – BAT, Philip Morris Trading şi J.T. International), doi producători de bere (Heineken şi Ursus Breweries), cel mai mare producător de băuturi răcoritoare – Coca-Cola HBC România – şi Procter & Gamble, sunt cele mai valoroase companii din industria bunurilor de larg consum, fiind evaluate la peste 2,2 mld. euro, potrivit ediţiei din acest an a anuarului Top 100 cele mai valoroase companii din România. Şase din cei şapte jucători au fost evaluaţi în creştere faţă de ultimul an (cu marje cuprinse între 1% şi 11%), singurul declin al valorii fiind consemnat de către Philip Morris Trading.

 

20. British American Tobacco România

Adelina Mihai

British American Tobacco România (BAT), producătorul ţigărilor Kent, a avut anul trecut vânzări de aproape 1,5 miliarde de euro (în creştere cu 4% faţă de 2011), consolidându-şi poziţia de lider în sectorul bunurilor de larg consum. Compania a avut în 2012 pe divizia de trading, unde lucrează 300 de angajaţi, un profit net de 71 de milioane de euro (în uşoară scădere faţă de anul anterior), potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe. BAT activează pe o piaţă puternic reglementată, unde reuşeşte să se menţină lider ca urmare a vânzărilor de ţigarete Kent, care au dus la o cotă de piaţă de peste 50% a acestui jucător. Piaţa locală a ţigaretelor a trecut anul trecut de valoarea de trei miliarde de euro, depăşind nivelul de dinainte de criză, pe fondul creşterii exporturilor şi al reducerii comerţului ilegal cu ţigări. Dacă în 2008 afacerile celor trei mari jucători de pe această piaţă - BAT, Japan Tobacco Inter­national şi Philip Morris - erau în valoare de 2,95 miliarde de euro, anul trecut afacerile cumulate ale companiilor de ţigări au depăşit valoarea de trei miliarde de euro. De altfel, cei trei mari jucători de pe piaţa ţigaretelor au ajuns să exporte peste două treimi din producţia din fabricile din România către zeci de pieţe de la nivel mondial şi se află în topul celor mai mari 100 de exportatori din economie.

 

34. Coca-Cola HBC

Mădălina Panaete

Coca-Cola HBC România, li­derul pieţei de băuturi răcoritoare, a ajuns la o valoare de 418 mil. euro, în creştere faţă de anul trecut cu 1%, dat fiind avansul cifrei de afaceri şi al profitului anul trecut. Anul 2012 i-a adus companiei un plus al rulajelor de 6% în euro, ajungând la 435 milioane de euro, în timp ce profitul a crescut până la 33 mil. euro. Totodată, compania a raportat un avans al volumelor vândute pe piaţa locală de 1%. Acesta este primul avans al cifrei de afaceri raportat de companie începând din 2008, când vânzările Coca-Cola HBC au intrat pe o pantă descendentă şi reprezintă un indicator important al revenirii consumului, în condiţiile în care un român cumpără anual 43 de litri de băuturi din portofoliul îmbute­liatorului.

 

41. P&G Distribution

Cristina Roşca

Hans Dewaele (51 de ani), venit la finalul anului trecut la con­du­cerea operaţiunilor P & G în Româ­nia, spune că anul acesta afacerile companiei au avansat „single digit” (sub 10%), în linie sau puţin peste piaţă. Pieţele pe care activează compania (produse de îngrijire per­sonală sau de curăţenie) au stagnat sau au crescut cu sub 5% (low single digit), potrivit lui Hans Dewaele.  Executivul adaugă faptul că potenţial de creştere există tocmai pentru că în România consumul per capita, fie că este vorba despre deter­gent sau scutece, este mult sub media europeană şi chiar sub nivelul din Bulgaria şi Serbia, alte două pieţe aflate în portofoliul său. P & G este cel mai mare jucător de pe piaţa locală a bunurilor de larg consum.

 

44. Heineken

Ioana David

Heineken şi-a menţinut şi în această ediţie poziţia de cel mai valoros berar, pe fondul creşterii cifrei de afaceri şi a profitului, care se păstrează ridicat.  Compania are în portofoliu branduri precum Ciuc, Bucegi, Silva, Golden Brau sau Newmarkt, iar în anii de criză a fost printre puţinele firme care au reuşit să-şi mărească businessul. Olandezii sunt al treilea mare producător de bere de la nivel mondial, iar anul acesta au încasat de la subsidiara din România dividende în sumă brută de 180,27 milioane de lei (41,7 milioane de euro) pentru exerciţiul financiar aferent anului 2012, potrivit Me­diafax. O analiză a rezultatelor din perioada 2008-2012 arată că olan­dezii au realizat profituri de 175 milioane de euro, respectiv marje cuprinse între 8 şi 18%. 

 
 
 
 

Citiţi articolul integral pe zfcorporate.ro.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 03.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO