Companii

Cine sunt cei mai puternici zece executivi din bunuri de larg consum, oameni care au pe mână afaceri de aproape 4 miliarde de euro

Cine sunt cei mai puternici zece executivi din bunuri de larg consum, oameni care au pe mână afaceri de aproape 4 miliarde de euro

Cine sunt cei mai puternici zece executivi din bunuri de larg consum

Autor: Adelina Mihai

18.11.2011, 17:48 1890

Un singur antreprenor român - Octavian Creţu, proprietarul apelor minerale Borsec - a intrat anul acesta în topul celor mai mari companii din FMCG, restul companiilor din domeniu fiind multinaţionale care şi-au adus la conducerea afacerilor locale executivi din Marea Britanie, Rusia, Grecia, Turcia, Olanda sau Belgia.

Patru din şefii celor mai mari companii din FMCG au fost schimbaţi în ultimul an, potrivit ediţiei din 2011 a anuarului "Who's who in business. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business", editat de ZF.

Cu afaceri în creştere faţă de 2009, dar cu profitabilitate în scădere (aproape la jumătate), companiile din acest sector sunt primele afectate de evoluţia consumului.

De altfel, consumul a început să scadă în 2009, iar declinul a continuat şi în 2010 şi în primele luni ale acestui an, iar în aceste condiţii declinul cumulat pentru această perioadă se apropie de 20%.

Cu toate acestea, criza nu a afectat pachetele salariale ale executivilor din niciun sector, mai ales pe cele ale expaţilor care vin la conducerea multinaţionalelor, care primesc, de regulă, remuneraţii duble faţă de cele ale managerilor români şi pot ajunge până la 10.000 - 20.000 de euro pe lună.

"Pachetele expaţilor în funcţii executive cuprind, de regulă, beneficii complexe care să răspundă nevoilor individuale de siguranţă în domeniul sănătăţii, educaţiei şi confortului personal comparabile cu cele din ţara de origine şi cu standardele companiei. Aceste beneficii pot include chiria unei case care să poată fi folosită şi în scop de reprezentare (probabil între 3.000 şi 5.000 de euro /lună), taxele şcolare pentru copii (care pot ajunge până la 10.000 - 15.000 de euro pe an), asigurări medicale complexe, cu asistenţă medicală în România şi în străinătate (în medie 2.000-3.000 euro/an), eventual emergency evacuation (când, spre exemplu, au accident într-o zonă izolată, de exemplu la schi), şi transport în ţara de domiciliu de câteva ori pe an. Astfel de beneficii sunt un standard internaţional, nu se aplică doar expaţilor din România, doar sumele pot varia în funcţie de costurile locale", spune Valentin Dima, consultant în cadrul firmei de executive search KM Trust & Partners /IIC Partners.

Piaţa FMCG a fost evalută anul trecut la circa 16 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că primii zece jucători controlează un sfert din valoarea pieţei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO