Companii

Rand Sherif, CEO Interbrands: Consumatorul roman fie se indreapta spre segmentul premium, fie ramane pe cel economic

Rand Sherif, CEO Interbrands: Consumatorul roman fie se indreapta spre segmentul premium, fie ramane pe cel economic

Rand Sherif, directorul executiv al Interbrands Marketing & Distribution: Businessul din distributie, dar si piata in general se afla inca sub influenta majorarii costurilor cu combustibili, chirii si salarii. In cazul carburantilor, estimez o crestere a costurilor cu 30% in acest an fata de 2007.

08.09.2008, 14:21 549

"Per ansamblu, cred ca piata romaneasca este inca privilegiata. In conditiile in care, in lume, vedem scaderi pe piete precum Franta, Germania sau Spania, in Romania inca putem vorbi de cresteri double digit (peste 10%), deoarece consumatorii cumpara din ce in ce mai mult. Trendul de orientare catre produse premium se mentine, cu toate ca migrarea catre segmentul superior de pret nu mai este atat de puternica precum era in urma cu un an", spune Rand Sherif, directorul executiv al Interbrands Marketing & Distribution.
Sherif mai spune ca segmentul mediu de pret se dezvolta cel mai putin in acest moment pe piata bunurilor de larg consum (FMCG).
"Am observat ca, in general, consumatorul roman fie se indreapta spre segmentul premium, fie ramane pe cel economic, astfel incat segmentul mediu de pret nu este foarte dinamic. Acest lucru se intampla atat in mediul urban, cat si in zonele rurale", adauga Sherif.
Interbrands si-a revizuit in crestere estimarile de vanzari pentru acest an, dupa ce a inregistrat un avans de 27% in primul semestru al anului fata de aceeasi perioada din 2007.
"Evolutia pietei in primul semestru a fost peste asteparile noastre de la inceputul anului, astfel incat acum suntem mai optimisti privind rata de crestere", spune seful Interbrands.
Compania a realizat in prima jumatate a anului vanzari de 2 miliarde de lei (545 de milioane de euro), in crestere cu 27% fata de aceeasi perioada din 2007.
La inceputul anului, Sherif miza pe o rata de crestere in jurul a 10%, mult sub cea raportata in 2007 fata de perioada anterioara.
"Anul scumpirilor" a dus insa la o incetinire a cresterii pietei bunurilor de larg consum, bugetele consumatorilor fiind afectate de cresteri importante de preturi la combustibil, alimente, sau de majorarea dobanzilor.
"Businessul din distributie, dar si piata in general se afla inca sub influenta majorarii costurilor cu combustibili, chirii si salarii. In cazul carburantilor, estimez o crestere a costurilor cu 30% in acest an fata de 2007, dar aceasta se datoreaza si necesarului de volume mai mari", explica Sherif.
Compania incearca in prezent sa compenseze cresterea chiriilor prin inchiderea unor depozite in tara si printr-o eficientizare mai buna a spatiilor folosite pentru depozitarea marfurilor. De altfel, in ultimii ani, numarul depozitelor in care Interbrands opereaza s-a redus in mod constant. In schimb, distribuitorul a investit in dezvoltarea unor centre de distributie.
Recent, compania a renuntat la planurile de listare pe Bursa, din cauza problemelor cu care se confrunta pietele financiare, insa asteapta redresarea situatiei pentru a relua acest proiect.
In schimb, printre planurile pe termen scurt ale distribuitorului se numara incheierea unor parteneriate noi, fiind vizate segmente precum alimentele ambalate sau produse care se distribuie in farmacii.
Sherif spune ca ar putea fi adaugate nume noi pe lista furnizorilor in acest an sau in 2009. Cei mai mari furnizori ai companiei sunt in prezent British American Tobacco (BAT) si Procter & Gamble.
In luna aprilie a acestui an Interbrands a incetat colaborarea cu producatorul din industria alimentara Orkla Foods, care a selectat un nou distribuitor, Whiteland, dupa o colaborare de aproximativ patru ani. La acea data, Rand Sherif a precizat ca produsele Orkla Foods au reprezentat anul trecut aproximativ 1% din cifra de afaceri a companiei sale.
Interbrands a intrat pe piata odata cu producatorul american Procter& Gamble, care a fost primul sau partener, in anul 1993. Ulterior, alti jucatori mari de pe piata FMCG au intrat pe lista furnizorilor sai, printre care se mai numara Nestle sau Cadbury.
Distribuitorul acopera in prezent aproximativ 20.000 de puncte de vanzare saptamanal, excluzand divizia British American Tobacco.
Parteneriatul cu producatorul de tigarete genereaza in prezent cea mai mare pondere in afacerile anuale ale Interbrands, iar divizia dedicata BAT acopera aproximativ 30.000 de puncte de vanzare, potrivit datelor Interbrands.
Distributia in farmacii, pe care Sherif vrea sa o dezvolte in urmatorii ani, acopera in acest moment circa 3.500 de unitati.
In urma cu cateva zile distribuitorul a anuntat cooptarea in echipa de management a Gabrielei Malaele, fostul director financiar al Orkla Foods, care a devenit director de operatiuni in cadrul Interbrands, o functie nou creata in organigrama distribuitorului. De altfel, anul trecut, in board-ul de directori executivi ai companiei a intrat Florian Kubinschi, fost vicepresedinte si chief financial officer al HVB Tiriac Bank, pe pozitia de CFO.
Tot in 2007 compania a creat cateva pozitii de directori non-executivi si o echipa de control si audit coordonata de Abdo Tohme. Aceste schimbari au vizat imbunatatirea managementului Interbrands, in vederea pregatirii companiei de listare, eveniment amanat insa ca urmare a contextului economic.
Interbrands este parte a grupului Sarkis cu activitati de comert, controlat de fratii Raymond Elias Sarkis si Sarkis Elias Sarkis, de origine libaneza, cei care au pus bazele acestei afaceri in anul 1989.
Pe piata locala, Interbrands se detaseaza puternic de restul marilor distribuitori de bunuri de larg consum, prin marimea vanzarilor. Printre cele mai mari companii de profil se mai numara Top Brands Distribution, Astral Impex, Aquila Group sau Macromex.
Interbrands este printre cele mai mari companii din economia romaneasca, situandu-se pe pozitia a 11-a in clasamentul realizat de Ziarul Financiar pornind de la cifra de afaceri raportata de jucatori pentru 2007.
Valoarea pietei bunurilor de larg consum a crescut cu 19,5% anul trecut fata de 2006, ritm dublu comparativ cu dinamica vanzarilor in volum, potrivit datelor companiei de cercetare de piata MEMRB Retail Tracking Services. Astfel, piata si-a pastrat si anul trecut trendul ascendent, pe fondul cresterii consumului.
In 2007, rate de crestere peste medie au fost inregistrate pe segmente precum lactatele sau bauturile racoritoare. In total, piata bunurilor de larg consum ar putea fi estimata in prezent la 10-15 miliarde de euro.
Cele mai mari schimbari pe piata serviciilor de distributie sunt dictate de intensificarea concurentei intre producatori, cat si de expansiunea rapida a retelelor internationale de comert.


Furnizori cu greutate

British American Tobacco
afaceri de 824 mil. euro in 2007
cresterea cifrei de afaceri a fost de 47% fata de 2006
branduri precum Kent, Dunhill sau Pall Mall

Procter & Gamble
afaceri consolidate de 250 mil. euro in 2007
afacerile cumulate ale entitatilor P&G in Romania au stagnat la nivelul din 2006
branduri precum Ariel, Pantene sau Pampers

Nestle
afaceri de 150 mil. euro in 2007
crestere de circa 30% fata de 2006
detine branduri precum Joe, Purina One (pet food) sau Maggi


Cei mai mari din FMCG
TOP 5 companii de distributie in sectorul bunurilor de larg consum

Interbrands Marketing & Distribution
se detaseaza puternic de restul marilor distribuitori de bunuri de larg consum, prin marimea vanzarilor
anul trecut, compania a trecut pentru prima data pragul de vanzari de un miliard de euro
cei mai mari furnizori ai sai sunt lideri pe pietele pe care activeaza in Romania: BAT si P&G

Top Brands Distribution
a raportat afaceri de 225 de milioane de euro anul trecut, in crestere cu 37% fata de 2006
are doi parteneri, Philip Morris si Kraft Foods, si acopera partial teritoriul tarii (18 judete)

Astral Impex
anul trecut, compania a raportat afaceri de 160 mil. euro, in crestere cu aproape 29% fata de valoarea din 2006
Philip Morris, Kraft Foods sau Wrigley sunt printre cei mai mari parteneri ai sai
are sediul central la Arad si acopera in special zona centrala si de vest a tarii

Aquila Group
cu afaceri consolidate de 150 mil. euro in 2007, in crestere cu 20% fata de anul anterior
recent, pe lista partenerilor sai a intrat imbuteliatorul Coca-Cola
printre cei mai mari furnizori ai companiei se numara si Unilever, Wrigley sau Ferrero

Macromex
este cel mai mare distribuitor de produse congelate si refrigerate la nivel local, avand parteneri precum Kraft, Dujardin sau Sadia
a comunicat o rata de crestere de 11% a afacerilor in 2007 fata de anul anterior
cifra de afaceri a companiei este estimata la 90 mil. euro la nivelul lui 2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO