Retail&Agrobusiness

Alimentele şi carburanţii menţin consumul pe plus. S-a oprit însă motorul din 2014 - produsele nealimentare

Alimentele şi carburanţii menţin consumul pe plus. S-a...

Autor: Cristina Rosca

06.04.2015, 00:08 510

Consumul a crescut în februarie cu doar 3,3%, avansul înjumătăţindu-se faţă de prima lună din an pe fondul unei scăderi a vânzărilor de produse nealimentare.

Produsele nealimentare au fost cele care au susţinut creşterea consumului anul trecut, însă în 2015 apetitul pentru mobilă, electrocasnice, cosmetice sau haine a scăzut.

Jucătorii din piaţă spun însă că declinul este doar conjuctural, februarie fiind prin tradiţie o lună slabă pentru vânzările de bunuri nealimentare.

„Trebuie ţinut seama că pentru piaţa de electrocasnice februarie este cea mai slabă lună din an. Mai mult, declinul poate fi pus pe seama faptului că ianuarie 2015 a fost o lună foarte bună, o lună cu rezultate istorice, iar acest lucru este posibil să fi afectat şi vânzările din februarie”, spune Dragoş Sîrbu, CEO al Flanco Retail, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa locală de electroIT, evaluată la peste 2 mld. euro anul trecut. Totuşi, şeful Flanco este optimist şi crede că declinul din februarie nu va da tendinţa pentru întregul an, pentru martie simţindu-se o revenire. El estimează o creştere a pieţei de 12%.

În februarie consumul a fost ţinut pe plus de vânzările de alimente, băuturi şi ţigări care au crescut cu 7%, dar şi de comerţul cu carburanţi, vânzările avansând cu aproape 11%. Evoluţia vânzărilor de carburanţi este surprinzătoare în contextul în care preţurile sunt chiar mai mici acum decât în urmă cu un an. Astfel, dacă în februarie 2014 preţul unui litru de benzină era 5,8 lei, acum el este de circa 5,2 lei, potrivit datelor ZF.

Preţurile au scăzut şi la alimente, la produse precum carne, legume-fructe sau produse de bază declinul fiind chiar mai accentuat.

Astfel, Grigore Horoi, preşedintele grupului Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa cărnii, spunea recent că în primul trimestru vânzările în volum ale companiei sale au crescut cu 7-10%, în timp ce preţul a fost cu circa 3% mai mic. Scăderea preţurilor nu s-a remarcat doar la alimente, în februarie în magazinele Billa fiind consemnată deflaţie la nivelul întregii oferte de produse. Aceasta a fost susţinută însă de scăderi mai accentuate de preţ la anumite categorii de bunuri. Aceas­tă tendinţă însă a încurajat consumul susţi­nând creşterea vânzărilor în volum. Per ansamblu vânzările din comerţ au crescut atât în volum, cât şi în valoare, însă avansul în bucăţi a fost mai puternic. Deşi a existat o creştere, aceasta nu a fost una puternică, entuziasmul fiind unul temperat, spunea recent şi Sorana Georgia, directorul executiv al lanţului de supermarketuri Billa, cu afaceri de peste 300 mil. euro în 2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO