Retail&Agrobusiness

Cine este Zabka, gigantul polonez care intră în retailul alimentar autohton, mai exact în lupta pentru cele 25-30 mld. euro pe care românii le cheltuie pe bunuri de larg consum?

Cine este Zabka, gigantul polonez care intră în...

Autor: Cristina Roşca

21.12.2023, 14:43 3682

Reţeaua de magazine Zabka din Polonia are astăzi circa 10.000 de unităţI de proximitate modernă şi afaceri de 3,4 mld. euro anul trecut. Spre comparaţie, tot comerţul modern din România – adică magazinele a zece reţele - abia merge spre 4.500 de unităţi.

Compania a fost fondată în 1998 de un antreprenor polonez care a mizat pe o expansiune agresivă încă din primii ani, ajungând la 1.700 de magazine până în 2005. În 2007, businessul a fost preluat de fondul Penta Investment, care în România deţine grupul A&D Pharma, mai exact lanţul de farmacii Dr. Max (fosta reţea Sensiblu şi Punkt) şi distribuitorul farma Mediplus.

Patru ani mai târziu, în 2011, Penta a vândut businessul polonez de retail către Mid Europa Partners, care la rândul său a cedat ulterior controlul. Era anul 2017, iar cumpărătorul era un alt fond – CVC Capital Partners -, despre care piaţa scria că a plătit până la 1,5 mld. euro pentru 4.500 de magazine. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică.

De la această ultimă tranzacţie, care a adus al treilea fond în businessul Zabka, au trecut circa şase ani, aşa că de ceva vreme se vehiculează o nouă vânzare.

Surpriza de această dată este potenţialul cumpărător. Bloomberg scria la finalul anului trecut că şeful partidului de la guvernare în 2022 Law & Justice, Jaroslaw Kaczynski, anunţa că statul polonez vrea să cumpere businessul, într-o încercare de a avea un mai bun control asupra economiei. Guvernul anunţase deja că vrea să controleze din nou anumite industrii strategice care sunt momentan în mâinile investitorilor privaţi. La momentul acela, oficialii fondului CVC nu au dorit să comenteze informaţia. Acest deal nu s-a concretizat.

Retailerul polonez Zabka, cu 3 milioane de clienţi pe zi, intră pe piaţa din România prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni în cadrul DRIM Daniel Distributie FMCG, o afacere antreprenorială românească deţInută de familia Trandafir. Tranzacţia va fi finalizată după îndeplinirea tuturor cerinţelor de reglementare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO