Retail&Agrobusiness

​Piaţa berii din România a scăzut cu 5% în volum în 2023, dar companiile continuă investiţiile

​Piaţa berii din România a scăzut cu 5% în volum...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

02.04.2024, 13:14 178

Piaţa berii a continuat să scadă anul trecut pentru al doilea an consecutiv, ajungând la 15 milioane de hectolitri, mai puţin cu 5% faţă de anul precedent, arată datele Asociaţiei Berarii României, care reuneşte principalii jucători din industrie. Comparativ, piaţa s-a contractat cu 3% în Bulgaria, cu 7% în Polonia şi cu 10% în Ungaria. Cu toate acestea, berarii spun că au continuat investiţiile.

”Sectorul berii a demonstrat încă o dată că are un rol major de jucat în economia naţională. În ciuda incertitudinilor, berarii şi-au păstrat traiectoria cu rezilienţă, contribuind semnificativ la ocuparea forţei de muncă şi la creşterea economică. Păstrarea trendului investiţional şi anul trecut demonstrează angajamentul acestui sector faţă de creştere şi inovaţie, în ciuda unui context economic deseori imprevizibil. Totalul investiţiilor alocate de companiile din domeniu în perioada 2014 – 2023 depăşesc două miliarde de euro. În plus, suntem mândri de rolul cheie jucat de sectorul berii pentru lansarea SGR, o iniţiativă capabilă să contribuie la o Românie mai bună”, a declarat Michal Mrowiec, preşedintele Asociaţiei Berarii României şi al Ursus Breweries, cea mai mare companie din sector ca cifră de afaceri.

În 2023, o parte importantă a investiţiilor berarilor a fost direcţionată spre Sistemul de Garanţie Returnare (SGR), implementat la 30 de noiembrie 2023. Mai exact, fondurile au fost alocate infrastructurii de operare RetuRO, constând în reţeaua de centre de colectare şi numărare a ambalajelor, echipamentele necesare pentru realizarea acestor procese şi devoltarea sistemului informatic care asigură funcţionarea SGR.

În ceea ce priveşte contribuţiile la bugetul de stat, acestea au fost de peste 311 milioane de euro în 2023, cu 8,7% mai mari decât în 2022. Dintre acestea, accizele au reprezentat 142 de milioane de euro, în creştere cu 6% faţă de anul anterior.

Pe tipuri de bere, sortimentul Lager a continuat să domine piaţa, chiar dacă în uşoară scădere faţă de 2022, cumulând 93% din consumul total de bere anul trecut, faţă de 93,4% în 2022. Categoriile Specialiţăţi şi Mixuri&Arome (fără alcool) au înregistrat un uşor avans, în timp ce sortimentele cu alcool au rămas stabile.

Importurile de bere au totalizat, în 2023, 484 de mii de hectolitri, în scădere cu 240 de mii de hectolitri faţă de 2022. Exporturile au fost şi ele pe un trend descendent, ajungând la 422 de mii de hectolitri, faţă de 520 de mii de hectolitri în 2022.

Pe categorii de ambalaje, PET-ul a marcat cea mai mare scădere faţă de 2022, de 2,6%, păstrând însă, în continuare, cea mai mare pondere în consum, de 37,4%. Totuşi, această categorie continuă trendul descendent pe care s-a înscris în ultimii ani, coborând de la 54% în 2015. La polul opus, vânzările la doză au crescut la o pondere de 26,4% în 2023, faţă de 24,8% cu un an mai devreme, confirmând tendinţa ultimilor ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO