Pieţele de retail cu dominantă alimentară din România şi Bulgaria vor cunoaşte în următorii ani cele mai puternice rate de creştere din regiune, spun analiştii companiei de cercetare de piaţă PMR într-un raport.
Ei îşi explică estimările prin faptul că în cele două ţări puterea de cumpărare este sub cea din ţări precum Polonia, Cehia sau Ungaria. De aceea, suma cheltuită de consumatorii români la cumpărături, spre exemplu, este cea mai mică din regiune. Astfel, un român cheltuie 63 de euro pe lună la cumpărături în comerţul cu dominantă alimentară, o sumă de două ori mai mică decât cea din Polonia sau Cehia, potrivit calculelor ZF pe baza datelor PMR.
Preţurile între aceste state nu sunt mult diferite. Ba mai mult, Polonia are preţuri la alimente, băuturi şi ţigări similare cu cele din România. Suma cheltuită pe astfel de produse este însă dublă, semn că vecinii României fie cumpără în volum mai mult, fie se orientează către produse premium.
În România salariul mediu net lunar este de sub 450 de euro, pe când în Polonia este de circa două ori mai mare, la fel şi în Cehia. Faptul că preţurile sunt aliniate însă salariile sunt mai mici în România reprezintă motivul pentru care piaţa locală se află la coada Europei în ceea ce priveşte puterea de cumpărare.