Retailerul de încălţăminte Ecco Shoes, prezent pe piaţa locală de aproape 15 ani, are în România 22 de magazine offline şi unu online. Aproape toate magazinele fizice sunt amplasate în malluri şi centre comerciale, excepţie fac două unităţi – una în Sibiu şi o alta în Braşov. Victor Tighinean (50 de ani), de profesie medic chirurg, este cel care a adus iniţial brandul pe piaţa locală în sistem de franciză şi ulterior a preluat conducerea odată cu intrarea directă a companiei-mamă.
„Stradalul suferă în România. Singurul magazin pe care l-am închis pe piaţa locală - în ianuarie 2017 – a fost pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti, iar motivul principal a fost lipsa locurilor de parcare.“
Victor Tighinean mai spune că în marile oraşe din provincie precum Cluj-Napoca, Timişoara sau Constanţa lipsa locurilor de parcare rămâne o mare problemă. O alta este faptul că pe străzile pietonale – atunci când acestea există - domină outleturile şi magazinele de tip second-hand.
„Trebuie să existe un mix coerent de chiriaşi, măcar 5-10 jucători din aceeaşi zonă, la fel şi din HoReCa, nu doar din modă. Stradalul trebuie să urmeze modelul din mall.“
Executivul român sugerează că ar trebui să existe o legislaţie clară, cum este în cazul farmaciilor unde există un număr fix de licenţe. Tighinean adaugă însă că nu se respectă această legislaţie.
Când vine vorba de chirii, el este de părere că acestea au scăzut dramatic în ultimul deceniu, de 5-10 ori chiar, fiind mult mai mici decât în mall. Pe Magheru spre exemplu, era chiria 200 de euro/ mp în 2007-2008, acum ajungând la 20-40 de euro/ mp.
Retailerul Ecco Shoes are 22 de magazine fizice dintre care două deschise în acest an în mallurile din Galaţi şi Timişoara.
„În cinci ani cred că vom ajunge undeva la 30 de magazine, nu mai mult pentru că nu sunt prea multe malluri premium pe piaţa locală. Iar ca cifră de afaceri estimăm 12-15 mil. euro.“
Compania KRM Footwear România, cea care operează activitatea Ecco Shoes pe piaţa locală, a obţinut anul trecut afaceri de 35 mil. lei (7,6 mil. euro) după un avans de circa 17% comparativ cu 2016. Creşterea businessului a fost una organică, venită din creşterea consumului, dat fiind că anul trecut reţeaua nu s-a extins.
În totalul businessului, online-ul se apropie de o cotă de piaţă de 20%. „Am început acum 10 ani cu online-ul, când nimeni nu înţelegea de ce, dar am luat modelul brandului american Zappos. A fost cea mai bună decizie a mea de business“, spune el.
El spunea recent că foloseşte tehnologia în magazine, acestea fiind dotate cu tablete pe care poţi verifica modele şi culori care nu sunt în magazinul fizic. Experienţa în magazinele fizice nu trebuie să difere mult de online şi invers. „Vom face livrări ca la pizza. De ce poţi livra pizza în juma de oră şi pantofii nu pot fi livraţi în 1-2 ore?“, spunea el despre livrările în marile oraşe.
Acum el explică faptul că au fost făcuţi primii paşi în acest sens, dar este dificil pentru că mulţi românii care cumpără în online plătesc cash. „În online doar 10% este plată cu cardul, pe când în total ajunge la 60%. Ponderea este în creştere însă.“ Executivul dă exemplul Amazon Prime din SUA care livrează în doar o oră. Acest model urmează a fi adus şi la noi, chiar dacă peste 1-2 ani. „Uber Eats ar putea ajunge în câţiva ani să-şi schimbe numele şi să livreze orice.“
Tighinean estimează că în cinci ani ponderea online-ului se va stabiliza la 20-25%, un nivel considerat de el ca fiind sănătos. Pentru 2018 executivul vorbeşte de un avans de 10% al cifrei de afaceri.
„Suntem meteosensibili. Vremea ne afectează mai rău decât criza. Dacă e viscol şi în mall nu e trafic, nu există nici conversie. Dacă în martie ninge oamenii clar nu investesc în sandale, îşi poartă încă ghetele.“
O altă problemă cu care se confruntă retailerii este criza de pe piaţa forţei de muncă. Este o problemă generală însă în economie, nu doar în retail. Tighinean propune închiderea magazinelor şi a mall-urilor duminica.
„România nu se dezvoltă deoarece nu are salariaţi, pentru că potenţial are, uriaş. Din retail – principalul angajator din economie - s-ar elibera zeci de mii de locuri de muncă cu o astfel de măsură şi ar acoperi parţial cererea restantă.“
El spune că angajaţii din retail – mai puţin la nivel de management – pleacă nu pentru bani mai mulţi, ci pentru timp liber mai mult. Salariaţii pot pleaca două luni în afara ţării şi ştiu că la întoarcere îşi pot găsi uşor de muncă.
„În Polonia a fost implementată o astfel de măsură acum câteva luni. Mallurile pot fi deschise doar un weekend pe lună, iar afacerile private pot opera cum vor atâta timp cât proprietarii sunt cei care lucrează, nu angajaţii. În Ungaria s-a testat măsura asta de 3-4 ori totodată.“
Tighinean spune că a discutat şi cu o serie de proprietari de malluri care ar fi dispuşi să închidă centrele comerciale dacă nivelul chiriilor nu ar trebui să scadă. Nu dă exemple însă.