Companii

Retailerii internationali de bricolaj vor un nou varf de extindere in 2009, insa asteapta primul trimestru pentru confirmarea planurilor

Retailerii internationali de bricolaj vor un nou varf de extindere in 2009, insa asteapta primul trimestru pentru confirmarea planurilor

Companiile se arata precaute si spun ca sunt pregatite pentru ajustari de bugete in 2009 daca piata va fi afectata in primul trimestru de dificultatile din sectorul financiar

15.12.2008, 17:05 97

Cei sase retaileri internationali activi in comertul local de bricolaj - Praktiker, Bricostore, BauMax, Mr. Bricolage, Hornbach si OBI - ar putea deschide anul viitor intre 21 si 24 de magazine, fata de 16 cate au inaugurat in 2008, potrivit planurilor anuntate in aceasta luna.

Companiile se arata insa precaute si spun ca sunt pregatite pentru ajustari de bugete in 2009 daca piata va fi afectata in primul trimestru de dificultatile din sectorul financiar.
"Sectorul romanesc do-it-yourself (retailul de bricolaj - n. red.) are in continuare un important potential de crestere, dar asteptarile de pana acum privind evolutia acestuia trebuie ajustate pentru 2009, in actualul context economic. Lucrurile se pot schimba de la o luna la alta si cred ca in primul trimestru din 2009 se va vedea mult mai clar in ce directie o va lua piata", spune Guenter Vosskaemper, directorul general al Praktiker Romania.
Praktiker, liderul pietei locale de bricolaj, s-a extins in ultimii patru ani cu un numar de 4-5 unitati pe an, iar pentru 2009 estimeaza in acest moment mentinerea ritmului de expansiune. Dezvoltarea retelei la nivel national va fi si anul viitor prioritatea numarul unu a companiei in Romania, potrivit directorului companiei. Praktiker opereaza in acest moment 25 de magazine.
"Pentru toate companiile din sector este cert ca eficienta in adaptarea la noile conditii, controlul costurilor si productivitatea spatiului de vanzare vor fi vitale. Cu atat mai mult cu cat turbulentele economice surprind lanturile de magazine in plina expansiune, iar fiecare investitie in deschiderea de noi magazine conteaza pentru ocuparea unei pozitii cat mai bune pe piata", subliniaza Vosskaemper.
La nivelul vanzarilor, reteaua germana Praktiker a inregistrat in acest an o incetinire a cresterii in Romania, raportand un avans de circa 20% la noua luni, sub rata de majorare a vanzarilor realizata in 2007 fata de anul anterior (54%).
Dinamica vanzarilor Praktiker Romania vine pe fondul intensificarii competitiei directe pe piata: daca in primii ani, singurul competitor important al retelei germane era retailerul francez Bricostore, din 2006 si pana in prezent numarul jucatorilor internationali activi la nivel local s-a triplat, dupa intrarea retailerilor BauMax, Mr. Bricolage, Hornbach si OBI. In plus, operatorii romani de magazine de bricolaj - cei mai importanti fiind Dedeman si Ambient - au investit si ei in expansiunea retelelor la nivel national, pentru a tine pasul cu competitorii lor.
Si Bricostore, al doilea mare retailer de bricolaj din Romania, mizeaza pe eficientizarea afacerii in conditiile in care managerul general al companiei, Isabelle Pleska, se asteapta la o incetinire a dezvoltarii pietei in 2009 din cauza majorarii costurilor creditarii. Ea afirma in octombrie ca prioritatea este acum gasirea mijloacelor cele mai profitabile in expansiunea retelei la nivel local. Toate cele cinci deschideri din acest an ale Bricostore sunt in locatii inchiriate, insa Pleska a precizat ca urmareste reorientarea expansiunii retelei in spatii aflate in proprietatea companiei, care pot aduce o profitabilitate mai mare. In prezent, cele mai multe locatii ale retelei in Romania sunt in proprietatea unor dezvoltatori imobiliari.
Retailerul, care numara in prezent 13 unitati, vrea sa-si mentina ritmul accelerat de expansiune de minimum 5 locatii pe an, insa reprezentantii companiei au declarat recent ca in 2009 ar putea fi finalizate intre 3 si 5 magazine. In primele luni din an, Bricostore va avea o deschidere la Calarasi, in parcul de retail dezvoltat de proprietarii retailerului alimentar Pic, fratii Ilie si Cornel Penescu.
O alta retea franceza, Mr. Bricolage, care activeaza in Romania printr-un parteneriat cu proprietarul retelei de magazine Arabesque, estimeaza finalizarea unor investitii de 14 mil. euro in doua locatii noi in 2009, ceea ce ar dubla numarul de magazine operationale ale retailerului. Orasele vizate sunt Iasi si Buzau, potrivit lui Tudor Profir, directorul general al Mr. Bricolage Romania. Planurile din primavara ale companiei prevedeau deschiderea a patru unitati in 2009.
"Avem finantare pentru jumatate din proiectele din 2009. Politica bancilor privind finantarea companiilor este unul din factorii de care depinde dezvoltarea retelei", a precizat Profir.
Mr. Bricolage a intrat pe piata locala in 2006, prin inaugurarea unui magazin in Capitala, iar in acest an a realizat o deschidere la Pitesti. Directorul Mr. Bricolage se asteapta pentru acest an la un ritm de crestere a vanzarilor de 25% fata de anul trecut, iar pentru 2009 la un avans sub 10%, potrivit datelor furnizate agentiei Mediafax.
"In 2009 cred ca vom fi tot pe crestere, in conditii comparabile (fara a lua in calcul efectele expansiunii - n. red.). Este foarte important primul trimestru de anul viitor, pentru ca ceea ce se va intampla in primele luni ne va da indicii pentru previziunile pe intregul an", a declarat Profir pentru ZF.
El este de parere ca dificultatile actuale de pe piata financiara vor afecta mai mult sectorul materialelor de constructii decat retailul de bricolaj. Cel mai optimist retailer de pe piata de bricolaj este OBI, compania germana detinuta de grupul Tengelmann.
OBI s-a lansat in Romania in luna noiembrie, cand retailerii deja activi in acest sector pregateau strategii pentru a face fata unor conditii mai dificile pe piata, insa reprezentantii companiei nou-intrate au declarat cu ocazia primei deschideri de magazin din Bucuresti ca nu vad nicio amenintare in prezent. Ei au precizat ca OBI are resursele financiare necesare - 50 mil. euro - pentru dezvoltarea unei retele de 10 magazine in Romania.
Cu toate acestea, ritmul de dezvoltare al retailerului german la nivel local va depinde de dinamica pietei imobiliare, in conditiile in care cele mai multe locatii vizate pentru extinderea OBI sunt in parcuri comerciale.
La inceputul acestui an, cand OBI anunta oficial intrarea pe piata din Romania, directorul general al filialei locale, Romano Quinzi, prognoza ca reteaua se va extinde cu 11 unitati in 2009, fiind vizate la acea data doar parcurile de retail. In noiembrie, Quinzi a anuntat cinci proiecte sigure pentru anul viitor, precizand insa ca numarul noilor locatii ar putea fi mai mare.
Anul viitor, primele unitati nou deschise de companie vor fi amplasate in apropierea unor hipermarketuri, in orasele Arad si Pitesti, potrivit reprezentantilor OBI. Acestea sunt planificate pentru trimestrul intai din 2009.
Retailerii vad oportunitati in criza financiara pentru achizitia unor terenuri mai ieftine, ca efect al declinului pietei imobiliare.
"Ma astept ca in 2009 piata imobiliara sa ne ofere anumite oportunitati, precum scaderea preturilor la terenurile pe care le vizam. Acestea vor fi fructificate in functie de strategia de investitii a Hornbach pentru urmatorii ani, care la randul sau tine cont de conditiile de pe piata", a declarat Dan Badescu, directorul de expansiune al Hornbach Romania.
Compania nu a facut in acest an nicio achizitie de terenuri, insa detine deja in proprietate doua locatii pentru expansiunea retelei, un teren de 15 hectare la marginea Capitalei si un alt teren in Brasov.
Badescu a precizat ca, pentru 2009, doar inaugurarea din Brasov este sigura in acest moment. Germanii au achizitionat anul trecut, pentru 20 mil. euro, terenuri de 15 hectare pe DN1 (langa Bucuresti), unde se afla in prezent imobilele fostului complex comercial Prisma. Circa 5-7 hectare de teren ar putea fi vandute de Hornbach unui alt retailer, suprafata totala detinuta de companie in aceasta locatie fiind prea mare pentru un singur magazin de bricolaj.
Singura retea austriaca de pe piata romaneasca de bricolaj, BauMax, ar putea fi in 2009 cel mai dinamic retailer de profil, deoarece in acest moment compania previzioneaza pentru anul viitor 5-6 deschideri de magazine. Compania s-a extins in 2008 cu doua unitati, mai putine decat planificase anul trecut, 2-3 locatii noi fiind amanate pentru anul viitor.
La nivel local, piata de distributie a materialelor de constructii, care include si retailul de bricolaj, era estimata in anul 2006 la 2-2,5 miliarde de euro, potrivit unor informatii publicate de grupul Praktiker.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO