Companii

Rolul unui CFO, mai usor in criza decat in vremuri linistite

Rolul unui CFO, mai usor in criza decat in vremuri linistite

De la stanga la dreapta: Ionut Bonoiu, redactor-sef BUSINESS Magazin, Alexandru Bucsa, CFO Oltchim, Gabriel Biris, partener al casei de avocatura Biris Goran, Dragos Cabat, CFA Managing Partner Financial View, Eugen Radulescu, director in cadrul BNR, Richard Martin, director raportare financiara in cadrul ACCA

09.12.2009, 23:12 128

Cresterea taxelor si impozitelor pe timp de criza poate fi ceamai mare greseala care poate fi adoptata de catre un guverndeoarece ar sufoca si mai mult consumul.

"In timp de criza economica, impozitele si taxele nu ar trebuisa creasca, ci ar fi recomandata chiar o reducere. Pe de altaparte, din cauza situatiei economice cheltuielile guvernamentalecresc. Din acest motiv, cresterea impozitelor ar trebui sa serealizeze dupa sfarsitul crizei, pentru a plati costurileacesteia", a spus Richard Martin, director raportare financiara incadrul ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), incadrul seminarului "CFO-ul, cel mai important manager pe timp decriza" organizat de BUSINESS Magazin si ACCA.

"Rolul unui CFO in vremuri linistite este mai dificil decat petimp de criza deoarece deciziile care le ia in momentele buneinfluenteaza compania atunci cand este in criza economica. Potiface greseli mult mai mari pe timp de crestere decat atunci candeste criza", a spus Reinhard Pichler, CFO al Petrom, cea mai marecompanie de pe piata locala. El afirma ca Petrom a inceput saderuleze programe "anticriza" inca de anul trecut, la fel ca siToyota Romania, unul dintre principalii jucatori de pe piata autolocala, care au ales, de exemplu, ca profitul din 2008 sa nu fiedistribuit sub forma de dividende actionarilor, pentru a intaristabilitatea companiei.

"Cea mai dificila decizie pe care am adoptat-o a fost aceea de anu plati dividendele in 2008. Mesajul transmis in interiorulgrupului a fost acela ca trebuie sa fim atenti in 2010 deoarece nune vom mai intoarce la cresterile din 2007 si 2008", a subliniatPichler.

In cazul Toyota, scaderea pietei auto din 2009, de peste 50%, adeterminat o campanie de reducere de costuri in cadrul companiei."Din cauza scaderii pietei, pentru a reduce stocurile am apelat ladiscounturi pentru a vinde automobilele. In al doilea rand, lanivel de companie s-au redus toate costurile, inclusiv la nivel depersonal", a spus Iuliana Andronache, CFO Toyota Romania.

In cazul Lafarge Romania, cea mai profitabila firma dinindustria materialelor de constructii, pe lista masurilor luatepentru a face fata caderii pietei imobiliare si implicit acomenzilor de materiale de constructii a figurat scaderea numaruluide angajati. "Cea mai grea decizie pe care am adoptat-o a fostaceea de a reduce numarul angajatilor", a spus Philippe Platton,CFO Lafarge Romania, fara a preciza cati angajati au fostdisponibilizati.

Posibila revenire a pietei financiare si reluarea finantariipietei constructiilor nu vor influenta intr-un termen scurtcompania producatoare de ciment, oficialii Lafarge estimand ca anulviitor sa fie la fel de dificil.

"Exista intotdeuana un delay intre aprobarea unui credit pentrurealizarea unei constructii si turnarea primului strat de beton.Noi ne asteptam la un 2010 greu", a subliniat Platton.

Pe de alta parte, consultantii considera ca una dintre cele maimari probleme pe care le va avea Romania anul viitor va fifinantarea deficitului. Una dintre cele mai vehiculate solutii parein aceste conditii majorarea TVA-ului in 2010, chiar daca unii credca cel mai bun rezultat l-ar avea reducerea evaziunii fiscale.

"In momentul in care se vorbeste la ANAF de faptul ca s-au furataproape sase miliarde de euro numai din returnari de TVA, suma carereprezinta 10% din bugetul de stat, numai din rezolvarea acestorprobleme s-ar reduce cheltuielile bugetare cu 2%. De asemenea, suntfacute foarte multe firme cu buletinele unor persoane decedate doarpentru a colecta TVA, exact cum se spune acum ca s-au furatvoturile", a spus Gabriel Biris, partener al casei de avocaturaBiris Goran.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO