Companii

România va deveni a doua piaţă a mallurilor din regiune până în 2013. Va depăşi Cehia, dar va rămâne în urma Poloniei

România va deveni a doua piaţă a mallurilor din regiune până în 2013. Va depăşi Cehia, dar va rămâne în urma Poloniei

Autor: Cristi Moga

01.09.2011, 00:07 1982

În următorii doi ani România va deveni a doua piaţă din regiune în funcţie de stocul de centre comerciale realizate, după Polonia, dar înaintea Cehiei şi Ungariei, pe fondul continuării dezvoltării pieţei, potrivit raportului "Centre Comerciale în Europa Centrală 2011", realizat de compania de cercetare PMR Publications.

Dacă în 2007 România avea o cotă de piaţă de doar 9% în ceea ce priveşte mallurile din şase ţări din regiune (Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria şi România), în 2010 cota a crescut la 16%, dintr-un stoc de 12 mil. mp. Până în 2013 cota pieţei locale de centre comerciale ar urma să ajungă la 18%, potrivit sursei citate.

Dublarea cotei de piaţă în perioada 2007-2013 ar fi posibilă prin dezvoltarea unor malluri noi cu o suprafaţă închiriabilă de 1,3 mil. mp, cât s-a construit şi în perioada 2007-2010, în timp ce stocul total din regiune ar urma să crească cu 6 mil. mp, la 18 mil. mp.

"Investitorii din România plănuiesc lansarea unor spaţii noi cu o suprafaţă de 1,3 milioane de metri pătraţi până în 2013, astfel că piaţa românească va depăşi în curând Cehia în ceea ce priveşte suprafaţa totală din centre comerciale", spun autorii studiului. Cea mai mare piaţă din regiune va rămâne Polonia, unde sunt aproximativ 45% din mallurile din regiune.

În prezent pe piaţa locală se află în diferite faze de construire mai mult de zece centre comerciale cu o suprafaţă închiriabilă cumulată de circa 0,5 milioane de metri pătraţi şi termene de finalizare până la sfârşitul anului 2012. Dintre acestea, printre cele mai mari, cu suprafeţe de peste 50.000 de metri pătraţi, se numără proiectele Electroputere Craiova, Maritimo Constanţa şi Palas Iaşi, malluri care vor fi livrate până la sfârşitul acestui an sau în prima parte a anului viitor.

Bucureştiul şi o serie de oraşe din provincie mai pot absorbi încă spaţii comerciale în anumite zone, iar pe termen mediu şi lung consultanţii mizează pe reducerea decalajelor faţă de pieţele vestice în ceea ce priveşte puterea de cumpărare. În aceste condiţii, piaţa locală a centrelor comerciale ar putea ajunge şi chiar depăşi 3 milioane de metri pătraţi, chiar dacă acest lucru este posibil să nu se întâmple până în 2013, dat fiind ritmul lent de revenire a economiei atât la noi, cât şi în majoritatea statelor europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO