Companii

Românii vor mai ieftin şi când cumpără cea mai ieftină băutură, apa minerală. „Numai promoţiile şi ambalajele mari mai aduc creşteri“

25.08.2010, 23:47 480

Producţia la sursele de apă minerală a scăzut cu 9% în primulsemestru, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, pentru că oparte din consu­matori s-au dus pe segmentul inferior de preţ, celal apei fără minerale.
Explozia de produse ieftine la rafturile de apă din magazine îiforţează pe producătorii de apă minerală să crească numărulpromoţiilor şi să mizeze pe ambalajele mari, de 5-6 litri.
"Numai în promoţii suntem de la începutul anului. Eforturile devânzare sunt mai mari decât acum un an pentru că trebuie săcompensăm scăderea consumului prin extin­derea distribuţiei", spuneCristian Şerban, directorul executiv al Rio Bucovina, unul dintrecei mai mari cinci îmbuteliatori locali de apă minerală.
Reprezentanţii companiilor de profil estimează că piaţa s-acontractat cu 15% în volum în primele şase luni din an faţă deaceeaşi perioadă din 2009 şi spun că doar ambalajele mari, de peste2 litri, le-au mai adus creşteri de vânzări în 2010. "Noi avem înportofoliu şi un produs economic, apa Izvorul Ascuns la 2,5 litri.Acesta nu a înregistrat scăderi de vânzări în acest an", afirmăBalazs Becsi Zsolt, directorul executiv al Apemin Tuşnad.
Compania, cu afaceri de circa 11 mil. euro în 2009, a avut în S1 undeclin al volumelor vândute în jurul a 10% faţă de primele şaseluni ale anului trecut.
"Am majorat vânzările de apă minerală Bucovina la 5 litri în primulsemestru şi am mizat pe promoţii pentru a menţine volumele lanivelul din 2009", precizează la rândul său Cristian Şerban.
Printre promoţiile actuale ale companiei se numără vânzarea unuibax de 6 sticle de apă (de câte 2 litri) la preţul a 5 sticle înreţeaua de hipermarketuri Carrefour.
O promoţie similară este derulată în prezent şi de Coca-Cola HBC cubrandul Izvorul Alb, în aceeaşi reţea de magazine: compania vindeun bax de şase litri de apă la preţul a cinci litri.
La nivelul sectorului bunurilor de larg consum, majoritateapromoţiilor pe care au mizat producătorii au fost oferte de genul"2 plus 1 gratis" sau "al doilea produs la reducere". Acestestrategii ar putea impulsiona consumul, pe o piaţă pe care oameniiau renunţat să-şi facă stocuri de produse în casă din cauzascăderii veniturilor.

Producţia la sursele de apă minerală s-a redus cu9%

"Scăderea producţiei de apă minerală furnizată din surse SNAM(Societatea Naţională a Apelor Minerale - n. red.) pe primulsemestru din 2010 este de 9%, raportat la aceeaşi perioadă a anuluitrecut. Cauzele sunt vara ploioasă (până la începutul lui iulie -n. red.) şi recesiunea care a determinat tot mai mulţi consumatorisă se îndrepte către produse mai ieftine de tip apă de masă sau apăde izvor", afirmă repre­zentanţii SNAM.
Volumele îmbuteliate la sursele societăţii reprezintă circa 80% dinpiaţa apelor minerale, estimată la un miliard de litri la nivelullui 2009.
Declinul din T1 a fost de 7%, comparativ cu primele trei luni aleanului trecut, ceea ce arată că scăderea producţiei a fost mai mareîn al doilea trimestru.
"Piaţa apelor minerale s-a redus cu 15% în valoare în primulsemestru din an faţă de S1 din 2009", spune Becsi Zsolt citând unstudiu al companiei de cercetare a pieţei Nielsen.
"Canalul HoReCa (hoteluri, restau­rante, catering - n. red.) ascăzut mai puţin decât piaţa, ceea ce ne determină să gândim căscăderea consumului vine mai degrabă din magazine decât dinrestaurante, precizează la rândul său Mădălin Simion, brandmanagerul Biborţeni.
Trendul pe piaţa băuturilor a fost invers în 2009, producătoriifiind mai afectaţi de declinul din HoReCa decât de cel dinretail.

Luna august nu îi readuce pecreştere

"Nu cred că avansul vânzărilor de apă generat de temperaturile maridin august va compensa scăderile de volume din primul semestru. Lanivelul întregului an, estimez că industria apelor minerale va aveaun recul de
9-10%, poate chiar mai mare", susţine Becsi Zsolt.
La rândul său, reprezentantul Bucovina prognozează pentru 2010stagnarea vânzărilor de apă ale companiei sale la nivelul de anultrecut, cel mai bun scenariu fiind o creştere uşoară a afacerilor,de câteva procente.
Industria de profil se bazează aproape exclusiv pe consumul intern,apele minerale fiind un produs greu de exportat din cauzacosturilor mari de transport, raportate la valoareaprodusului.
"România mai mult importă apă decât exportă. În criză au apărutimporturi de apă foarte ieftină, din surse necontrolate; amremarcat astfel de produse în special în zona de nord-vest a ţăriişi în Bucureşti", subliniază directorul îmbuteliatoruluiTuşnad.
Cei mai mari îmbuteliatori locali de apă minerală sunt în prezentRomaqua Group (Borsec), Coca-Cola Hellenic, European Drinks, PerlaHarghitei şi Rio Bucovina.
mihaela.popescu@zf.ro


Cine a spus nu promoţiilor

n Compania URBB - îmbuteliatorul local al berii Tuborg - alansat pe piaţă în urmă cu câteva luni apa minerală Bilbor,poziţionată pe segmentul premium. Reprezentanţii producătorului auprecizat că nu vor face promoţii pe preţ la Bilbor în anul lansăriipe piaţă a produsului, pentru că acestea ar dăuna imaginiibrandului.
n Apa din portofoliul URBB este poziţionată, ca preţ, pe acelaşisegment cu Borsec şi Dorna.
n Şi brandurile superpremium precum Evian, Vittel sau San Pellegrinau evitat până acum promoţiile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO