Companii

Doar şase femei conduc o companie din top 100 cele mai mari din România. Cele şase companii au o cifră de afaceri cumulată de 17 mld. euro şi 26.000 de angajaţi. „Marile companii au încă o mentalitate conservatoare bazată pe stereotipuri sociale“

Doar şase femei conduc o companie din top 100 cele mai...

Autor: Bogdan Alecu, Ramona Cornea

08.03.2024, 00:07 6156

Doar şase din top 100 cele mai mari companii din România au la conducere din poziţia de CEO/director general sau antreprenor fondator o femeie, o pondere redusă în comparaţie cu nucleul de femei antreprenor sau manager aflat dincolo de acest clasament.

Christina Verchere, CEO al OMV Petrom, este cel mai puternic executiv din businessul românesc şi femeia cu cel mai înalt rol într-o companie cu afaceri de peste 10 mld. euro anual.

În businessul antreprenorial, Anca Vlad, cea care a creat grupul farmaceutic Fildas-Catena este cea mai puternică figură feminină dacă ne uităm la dimensiunea afacerii pe care a clădit-o şi care trece la nivel de grup de 2 mld. euro anual.

În total, în top 100 companii locale, doar şase firme au la conducere sau în board, în cazul Karinei Pavăl (Dedeman), o femeie.

Cele şase firme au împreună afaceri de 86 mld. lei (17 mld. euro). „Marile companii, indiferent de domeniul în care activează, au încă o mentalitate conservatoare bazată pe stereotipuri sociale, în timp ce businessurile de familie se bucură de libertate şi flexibilitate mai mare în a-şi alege managerii. Companiile trebuie să renunţe la prejudecăţi şi discri­mi­nări în ceea ce priveşte promovarea femeilor în funcţii de conducere“, a explicat pentru ZF Sorina Faier, managing partner, Elite Searchers, companie de executive search.

Ea mai spune că din perspectiva recrutorului, încă vedem stereotipuri culturale conform cărora domeniul femeii este cel familial, în timp ce lumea afacerilor aparţine bărbaţilor, dar că lucrurile s-au îmbunătăţit treptat în comparaţie cu experienţele din 2006, an în care compania a început să activeze pe piaţa de headhunting şi executive search.

Acest lucru se vede şi într-o selecţie realizată de ZF pe baza datelor publice şi a expunerii de care beneficiază o parte dintre doamnele din businessul românesc. Fără a avea pretenţia de a acoperi universul managerial sau antreprenorial românesc, ZF a adunat cel puţin 50 de exemple de companii din România care îşi leagă în prezent destinul de o femeie.

Anca Vlad şi Roxana Maftei sunt antreprenoarele care au transformat piaţa farma – prima prin lanţul de farmacii Catena, iar cea de-a doua, prin Bebe Tei, care a dus conceptul de farmacie la următorul nivel.

Pe piaţa auto, Edit Târcolea a luat Toyota, un brand auto care de obicei de afla în a doua parte a clasamentului şi a dus marca în Top 3, pentru ca în 2023 să fie cel mai bine vândut brand de import pe segmentul autoturismelor. Şi nu este singura.

Tot în top 10 mai sunt prezente Roxana Capătă, managing director Ford Romania Services dar şi Cecilia Tudor, brand manager Renault, director general pentru marca Renault, iar marca Suzuki o are pe plan local la conducere pe Nicoleta Gerea.

În imobiliare Ema Iftimie a preluat la 1 decembrie 2023 conducerea Globalworth pentru România şi conduce compania cu cel mai mare portofoliu de birouri de pe plan local. Pe sectorul rezidenţial Beatrice Dumitraşcu de la One United s-a alăturat companiei în 2013 când aceasta era la început, iar acum vinde anual mii de apartamente. De asemenea, cei de la AFI Europe, unul dintre cei mai mari dezvoltatori, i-a dat mandat Lucianei Giurea să conducă noua divizie de rezidenţial care are misiunea de a duce mai departe conceptul AFI Home North, primul imobil dezvoltat pentru rezidenţial de închiriat.

„Noi, femeile, am demonstrat de-a lungul timpului că suntem un puternic partener de business,  iar inteligenţa emoţională care ne caracterizează în mod nativ este un avantaj în mediul organizaţional de astăzi. Ce ar trebui să facem pentru a ajunge în poziţii de top? Ar trebui să fim unite, perseverente şi să demonstrăm businessului că suntem un partener de încredere, să îndrăznim să accedem la poziţii de top. Însă, în acelaşi timp, şi companiile trebuie să promoveze echilibrul de gen, astfel încât şansa unei poziţii de top să fie în egală măsură şi a unei femei, şi a unui barbat“, spune Sorina Donisa, CEO al companiei de recrutare Prohuman APT, a treia cea mai mare companie din sector după cifra de afaceri.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO