Companii

TAROM, in coada transportatorilor europeni

TAROM, in coada transportatorilor europeni

Click pentru imaginea intreaga

24.01.2007, 18:50 23

TAROM a transportat in primele 11 luni ale anului trecut doar 1,1 milioane de pasageri, surclasand doar companiile aeriene nationale ale unor tari precum Slovenia sau Serbia, potrivit Association of European Airlines (AEA).
AEA reuneste 31 de companii europene care transporta anual circa 320 de milioane de pasageri.
TAROM a reusit insa sa aiba o crestere a numarului de pasageri de 7,1% in perioada ianuarie-noiembrie 2006, fata de acelasi interval din 2005, peste media europeana de 4,5%. Cu toate acestea, gradul de ocupare a fost de doar 62,1%, sub media companiilor aeriene europene, de 76,7%.
Gradul de ocupare de 62,1% se situeaza, in acelasi timp, si sub estimarile pe care le facuse TAROM pentru 2006, de aproximativ 65%. Reprezentantii companiei aeriene nu au declarat nimic pana la inchiderea editiei referitor la numarul de pasageri si la gradul de ocupare al TAROM in primele 11 luni ale anului trecut.
TAROM este inca in proprietatea statului, iar ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a spus recent ca nu va fi demarat procesul de privatizare in perioada urmatoare.
Intr-o situatie aproximativ similara este Malev, compania aeriana nationala din Ungaria, care este inca in proprietatea statului. Malev este insa la a patra incercare de privatizare si a primit oferte de la mai multi operatori aerieni. Compania este evaluata la suma de 115,6 milioane de euro, potrivit directorului de comunicatii al companiei, Krisztina Nemeth.
Compania TAROM a fost evaluata in topul celor mai valoroase companii din Romania, realizat de ZF cu sprijinul Capital Partners, la 207 milioane de euro, in functie de rezultatele finaciare inregistrate in 2005. In 2005 TAROM a avut o cifra de afaceri de 220 de milioane de euro, pentru 2006 bugetandu-si o crestere de aproximativ 6%.
Cu toate acestea, Malev a transportat in primle 11 luni ale anului trecut aproape de trei ori mai multi pasageri decat TAROM si a avut un grad de ocupare superior.
TAROM, ca si alte companii aerine de linie regulata, este amenintata de companiile low-cost care intra pe piata prin campanii agresive, castigand o cota din ce in ce mai mare. In Polonia, de exemplu, a fost o situatie similara, iar acum low-cost-urile tind spre o cota de 40% din intreaga piata aeriana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO