Companii

Tiriac Jr.: Companiile romanesti trebuie restructurate si cosmetizate pentru a fi competitive in afara

Tiriac Jr.: Companiile romanesti trebuie restructurate si cosmetizate pentru a fi competitive in afara

Ion Alexandru Tiriac, reprezentantul Tiriac Holdings: Dupa parerea mea, raportat la anul trecut, piata auto nu numai ca nu va creste in 2008, ci chiar va inregistra o usoara scadere. Este absolut normal insa ca ,la un moment dat, sa se ajunga la consolidare si la o crestere de doar cateva procente pe an.

01.10.2008, 19:36 321

Ion Alexandru Tiriac da exemplul Austriei, o tara care desi are "posibilitati si bagaj national mai reduse fata de Romania", a ajuns una dintre primele cinci puteri economice ale Europei.

"Consider ca exista multe companii autohtone cu potential mare, insa, dupa parerea mea, ca sa fie competitive in plan international, acestea trebuie sa treaca prin restructurare si cosmetizare. Ulterior, aceste companii trebuie sa caute un partener strategic, de renume international, ca sa-si continue ascensiunea logica, fara a-i ceda insa acestuia controlul asupra afacerii."
Grupul Tiriac ar putea ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de 2,2 mld. euro, cu 37,5% mai mult comparativ cu nivelul de 1,6 mld. euro raportat anul trecut.
Tiriac Holdings a intrat astfel in topul primelor grupuri cu afaceri de peste 1 miliard de euro din Romania, alaturi de companii precum Petrom, Lukoil, Dacia, ArcelorMittal Galati, Metro, Rompetrol, Electrica, Rewe Orange, Vodafone, Porsche si Interbrands.
Ion Alexandru Tiriac spune insa ca situatia de pe pietele financiare mondiale incepe sa-si puna amprenta si asupra businessului local, in special in ceea ce priveste bugetul consumatorilor.
"Pe fondul crizei inregistrate pe pietele financiare internationale si referindu-ne strict la investitiile personale majore, oamenii au fost ceva mai prudenti; acest lucru nu s-a resimtit insa foarte mult in afacerile noastre, fapt confirmat si de cifra de afaceri realizata pana acum."
Referindu-se insa la cel mai mare business al grupului, cel din industria auto, dar si la investitiile de pe piata imobiliara, Tiriac Jr. spune ca trebuie avuta in vedere o evolutie pe termen lung a acestor doua piete.
"Ceea ce trebuie luat in calcul insa este faptul ca, pentru dezvoltatorii din imobiliare sau pentru importatorii si distribuitorii de autovehicule, lucrurile trebuie proiectate pe un orizont de timp mult mai mare de un an. Acest lucru se datoreaza in primul rand investitiilor pe care le presupun astfel de businessuri. Daca am fi vrut sa obtinem profituri imediate, am fi investit in altceva."
Sectorul auto a generat anul trecut cel mai mare rulaj in cadrul holdingului, divizia care detine importatorii marcilor Ford, Hyundai, Mitsubishi Jaguar si Land Rover, raportand o cifra de afaceri de 900 de milioane de euro.
Cifra de afaceri cumulata a celor patru importatori, Romcar, Hyundai Motor, M Car Trading si Premium Auto, a ajuns la 550 de milioane de euro, in timp ce 350 de milioane de euro a fost contributia celor 14 dealeri.
Aceasta valoare claseaza Tiriac Auto pe locul doi in topul jucatorilor de pe piata importurilor auto, compania fiind depasita numai de Porsche Romania, cu afaceri de un miliard de euro.
"Dupa parerea mea, raportat la anul trecut, piata auto nu numai ca nu va creste in 2008, ci chiar va inregistra o usoara scadere. Este absolut normal insa ca, la un moment dat, sa se ajunga la consolidare si la o crestere de doar cateva procente pe an. Acest lucru va reprezenta un plus pentru clienti, caci accentul distribuitorilor se va pune mai ales pe servicii si pe competitivitatea produselor, fara a se mai baza pe evolutia pietei."
Pe segmentul imobiliar, cel mai mare proiect anuntat de Tiriac este cel de la Otopeni, care va necesita investitii de un miliard de euro. Este vorba de un proiect imobiliar mixt pe locul fostului magazin Metro Otopeni, langa aeroportul Henri Coanda, pe o suprafata de 88 de hectare. In total investitiile holdingului vor ajunge la 2 mld. euro, in cinci ani, in imobiliare.
"Din punct de vedere imobiliar, cred ca volumul de vanzari inregistrate in Romania este mult sub ceea ce ar trebui sa fie, tinand cont de cererea de locuinte noi de pe piata autohtona. Personal, consider ca, intr-un orizont de timp de 6 - 12 luni, vom asista din nou la un val de crestere al volumului de vanzari si eventual al preturilor la locuinte."
Daca cele doua sectoare cheie experimenteaza in prezent rate mai lente de crestere, pentru businessul din servicii financiare anul 2008 a fost unul "prolific", dupa cum spune Ion Alexandru Tiriac.
"S-au lansat produse si servicii financiare noi, din ce in ce mai flexibile, care sa convinga populatia sa continue sa investeasca. In ultima instanta, fara servicii financiare, economia nu se poate dezvolta."
Ion Alexandru Tiriac spune ca pe fondul crizei financiare mondiale, multi investitori straini s-au reorientat spre consolidarea businessurilor si acoperirea pierderilor la ei in tara.
"Cand vine vorba despre lipsa de lichiditati, primele tari de unde pleaca acesti investitori sunt tarile emergente, cu risc crescut. Acest fapt a creat un vid de moneda straina si in Romania, lucru care a influentat, implicit, cursul valutar."
Cu toate acestea, Tiriac Jr. vede inca multe oportunitati de afaceri in Romania, care insa pot fi valorificate in masura in care investitiile in infrastructura vor permite acest lucru.
"In primul rand insa avem nevoie de infrastructura. Orice companie multinationala, care doreste sa investeasca intr-o alta tara, cauta un loc propice acestei investitii, care sa-i ofere toate facilitatile principale, cat mai aproape de terenul pe care il vizeaza.
Suplimentar insa, fiecare companie priveste lucrurile in perspectiva, concentrandu-se nu doar pe capacitatile de productie, ci si pe gasirea de solutii viabile de export a marfii lor. Atat timp cat nu avem un sistem feroviar sau de autostrazi pus la punct, investitorii vor alege sa se duca la vecini de-ai nostri mai bine pregatiti", spune el.
Unul dintre cele mai recente exemple in acest sens este cel al companiei Mercedes care a ales sa construiasca o fabrica in Ungaria, in detrimentul Romaniei, printre factorii care au contribuit la decizia germanilor de a merge in Ungaria fiind lipsa unei autostrazi in partea de vest a tarii noastre.
Averea omului de afaceri depaseste 2 miliarde de euro, daca nu chiar 3 miliarde de euro, Ion Tiriac detinand pachete importante de actiuni la Unicredit Tiriac Bank (42%), Allianz-Tiriac Asigurari (46%) si reteaua Metro (15%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO