Companii

Transportatorii: Clienţii noştri îşi mută centrele de distribuţie în Ungaria sau Slovenia şi ocolesc România din cauza infrastructurii

Transportatorii: Clienţii noştri îşi mută centrele de distribuţie în Ungaria sau Slovenia şi ocolesc România din cauza infrastructurii

Autor: Laurentiu Cotu

07.10.2010, 23:55 170

Lipsa infrastructurii este, în opinia transpor­tatorilor rutieride mărfuri, principalul motiv pentru care România pierde investiţiimari în dezvoltarea unor centre logistice.
Totodată, lucrările de infrastructură ar putea reporni întreagaactivitate din trans­porturi, în condiţiile în care, începând culuna octombrie 2008, pe fondul crizei economice, au dispărut de pepiaţă peste 20.000 de camioane, iar circa 500 de companii nu mai aulicenţe de transport.

"Din luna octombrie 2008 au dispărut de pe piaţă peste 20.000 decamioane, unele se mai află în curţile firmelor de transport,câteva mii au fost reexportate în Europa de Vest de către firmelede leasing, dealerii de camioane sau companiile de transport, carenu şi-au mai permis să plătească ratele, iar peste 500 de companiinu mai au licenţe de transport", a declarat Marilena Matei, analistal pieţei de transporturi în cadrul conferinţei de la Cluj"Transpor­turile se relansează".
Matei deţine 70% din acţiunile companiei Trafic Media care editeazărevistele Tranzit şi Logistica. Potrivit site-lui MinisteruluiFinanţelor, compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri decirca 2,1 mil. lei (aproxi­mativ 500.000 de euro) şi are 13angajaţi.

"Toţi clienţii pleacă acum în Ungaria sau Slovenia, în loc să-şidezvolte centre de distribuţie în România, din cauzainfra­structurii inexistente din ţară. Astfel, România pierde ooportunitate uriaşă şi vom avea de suferit în următorii ani, atâtca balanţă comercială, cât şi ca business", a spus Mircea Mănescu,repre­zentantul transportatorului rutier Ahead Logistics.
Compania Ahead Logistics a fost înfiinţată în anul 2006 şidesfăşoară transporturi rutiere de marfă cu o flotă proprie de 45de camioane. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de14,6 mil. lei (3,5 mil. euro) şi dis­punea de 81 de angajaţi.

De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii companiei austriece detranspot rutier şi logistică Gebruder Weiss, care spun că din cauzalipsei infrastructurii în momentul de faţă transporturile europeneocolesc Româ­nia, iar companiile din domeniu nu iau în calculvarianta dezvoltării unor spaţii de depozitare în ţaranoastră.
"Este vizibil faptul că în prezent transportatorii europeni ocolescRomânia şi aleg rute alternative. În ceea ce ne priveşte, încercămsă creăm o conexiune a trasporta­torilor cu România", a spusCorneliu Fecioru, marketing-vânzări Gebruder Weiss.

Compania Gebruder Weiss a fost înfiin­ţată anul trecut la Giurgiuşi face parte din holdingul austriac de servicii de transportmărfuri şi logistică Gebruder Weiss Holding AG. Compania GebruderWeiss a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 65,5 mil. lei(circa 15,6 mil. euro) şi 164 de angajaţi.
"O altă problemă pe piaţa locală este lipsa parcurilor logistice.Dacă până în anul 2008 existau diverse proiecte de parcurilogistice, în prezent dezvoltatorii au rămas cu proiectele pehârtie, fiindcă nu au putut obţine finanţare şi nu se maiconstruieşte speculativ. Dacă unul dintre dezvoltatori ar începe înprezent construcţia speculativă a unui parc logistic, sunt sigur căar închiria oricând 10.000-15.000 de metri pătraţi, fiindcă cerereîncă există pe piaţă", a spus Mihai Păduroiu, reprezentantulcompaniei de consultanţă imobiliară The Advisers/Knight Frank.Compania a fost înfiinţată anul trecut de Horaţiu Florescu şi deMonica Barbu.

În condiţiile în care flota de transport a scăzut cu 23%, de la121.961 de unităţi în luna octombrie 2008 la 99.478 în august 2010,cererea de transport a crescut în această perioadă cu 23%. Potrivitestimărilor UNTRR (Uniunea Naţională a Transportatorilor Ru­tieri),chiar dacă cifra de afaceri a transportului rutier de marfă arputea creşte anul acesta cu 6%, la aproximativ 2 miliarde de euro,în acelaşi timp, 4.000 de firme de transport şi-ar putea închideafacerea în 2010.
Conform statisticilor Asociaţiei Producă­to­rilor şi Importatorilorde Automobile (APIA), la nivelul anului trecut vânzările devehicule comerciale au înregistrat un declin de aproape 66%, la16.700 de unităţi.

Dintre acestea, camioanele de peste 18 tone au scăzut cu peste 83%,acesta fiind totodată şi cel mai puternic declin înregistrat pepiaţa locală.
Pentru 2011 se estimează o revenire accentuată a vânzărilor decamioane, în condiţiile în care cererea de transport a crescut cu23% din 2008, parcul s-a învechit foarte mult, iar taxele de drumpentru camioanele vechi s-au majorat excesiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO