După ce România s-a dovedit a fi ţara europeană cu cea maidinamică extindere a comerţului modern în ultimul deceniu,aşteptările sunt la fel de mari şi pentru următorii zece ani.Conform Oxford Economics, creşterea medie anuală a pieţei de retailse va plasa până în 2020 la 5%. Cel mai rapid ritm de creştere îirevine României.
Ploaia de investiţii din comerţ din anii anteriori crizei nuavea darul să surprindă prea mult, România având multe zoneneatinse de formatele moderne de comerţ. Judeţe întregi, cumar fi Neamţ sau Botoşani, nu au nici măcar în prezent unhipermarket.
Cu toate acestea, operatorii din domeniu nu apasă niciacum pedala frânei la capitolul extinderii, când nu numai că nuse mai întregistrează, ca altădată, creşteri ale consumului, darnici măcar nu s-a oprit declinul, scrie revista BUSINESSMagazin.
În prima parte a anului, cele mai multe pieţe au suferitcontracţii, chiar dacă la niveluri mai mici decât anul trecut.Astfel planurile comercianţilor ar putea părea hazardate.
Potenţial de creştere încă există
Peste o jumătate de miliard de euro sunt bugetele de investiţiipe care, conform calculelor BUSINESS Magazin, reţelele de comerţle dedică în acest an deschiderii de noi magazine. Şi asta în ciudafaptului că precauţia cumpărătorilor şi-a pus clar amprentaasupra vânzărilor din magazine. Anul trecut valoarea vânzărilorde bunuri de larg consum s-a plasat la 16 miliarde de euro, faţă de17 miliarde în 2009, conform unui studiu realizat de CMC.
Comparat cu nivelul maxim, atins în 2008 (21 de miliarde deeuro), scăderea este şi mai abruptă, de aproape un sfert (23,8%)."În ultimul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu 123%,fiind de departe cea mai activă din regiune", declară AdrianComăneci, senior project manager în cadrul CMC.
Dacă anul trecut lanţurile comerciale din domeniul alimentar auinaugurat 132 de noi spaţii, anul acesta previziunile sunt chiarmai optimiste, referindu-se la deschiderea a circa 150 demagazine.
Cine şi-a făcut deja planul
Planuri cât se poate de concrete de extindere are reţeaua dehipermarketuri Cora, de pildă, care a anunţat că vrea să deschidăîn următorii ani peste 10 noi spaţii, pentru care trebuie săcheltuiască câteva sute de milioane de euro. Şi francezii de laCarrefour au pregătite sume cu multe zerouri pentru a deschide noimagazine. Numai pentru anul în curs sunt planificate două noispaţii: unul în Bucureşti (în septembrie), altul în Botoşani (înoctombrie). Hipermarketul din Bucureşti, al optulea spaţiuCarrefour din acest oraş, este inclus în cadrul celui mai marecentru comercial din Europa: Colosseum.
Conform planurilor, Colosseum va fi cel mai mare mall din Europaşi va include, pe o suprafaţă totală de 190.000 mp, un centrucomercial şi un parc de retail autonom, cu 480 de magazine şipeste 10.000 de locuri de parcare.
Clădit în zona de nord a Capitalei, Colosseum are un buget deinvestiţii dedicat de peste 350 milioane de euro şi va crea peste5.000 de locuri de muncă. Reprezentanţii Carrefour nu au precizatcare sunt sumele alocate pentru noile spaţii din Botoşani şiBucureşti, dar conform informaţiilor din piaţă, investiţia medie pemagazin se plasează în jurul a 20 de milioane de euro. Cu aceştinoi paşi, Carrefour va ajunge la 25 de hipermarketuri.
Starul investiţiilor din comerţ este totuşi compania Mercadia,controlată de miliardarul Dinu Patriciu. Mercadia operează reţeauade magazine de proximitate Mic.ro şi spaţiile Mac.ro, fosteleMinimax Discount. Numai pentru extinderea parcului auto de băcăniimobile, Mercadia va cumpăra 500 de utilitare Mercedes BenzSprinter, o tranzacţie evaluată de Ziarul Financiar la circa 25 demilioane de euro. Patriciu a anunţat recent că intenţionează săinvestească anul acesta între 150 şi 200 de milioane de euro numaiîn reţeaua Mac.ro, magazine de tip discount, pentru a ajunge lafinalul anului la 150 de spaţii. În prezent, Mercadia operează 53de magazine Mac.ro.
Doi sunt principalii piloni care vor susţine creşterea pieţei deretail şi în următorii ani: creşterea puterii de cumpărare şidezvoltarea retailului modern. Pentru a-şi asigura un teritoriu câtmai prielnic pentru vânzări, reţelele comerciale vor mizadeopotrivă pe creşterea numărului de magazine, dar şi pedezvoltarea mărcilor private.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels