Companii

Unii importatori auto au gasit solutia redresarii pe o piata care cade cu 50%: vanzari in strainatate

Unii importatori auto au gasit solutia redresarii pe o piata care cade cu 50%: vanzari in strainatate

Brent Valmar, vicepresedintele APIA

22.04.2009, 00:00 30

"Demararea programului de innoire a parcului auto, un inceput de creditare, dar si eforturile dealerilor in ceea ce priveste discounturile au dus la o usoara dezghetare a vanzarilor de masini", a declarat Ernest Popovici, presedintele APIA. Potrivit statisticilor APIA, singurele marci de autoturisme care au inregistrat cresteri in primul trimestru au fost Hyundai si Suzuki, cu un avans de 24%, respectiv 524%. Astfel, in primul trimestru din acest an Hyundai a fost cea mai vanduta masina de import, potrivit APIA, in conditiile in care in primul trimestru din 2008 brandul coreean se situa pe locul opt.

Cum se explica avansul unor marci pe o piata care cade
"Mai multe marci din piata auto vand atat pe piata locala, dar si exporta pe alte piete. Este singura explicatie logica pentru volumele pe care le-au atins. Piata auto este in prezent la fel de proasta cum era si acum cateva luni", a declarat Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. el nu a precizat insa despre ce marci este vorba.
Datele centralizate de ZF arata ca in cazul marcii Hyundai vanzarile din luna martie au fost de 1.262 de autoturisme, in timp ce in Romania au fost inmatriculate in aceeasi luna doar 378 de masini, potrivit statisticilor Directiei Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului de Interne. In cazul Suzuki s-au vandut peste 500 de autoturisme, dar s-au inmatriculat 92 de unitati, potrivit acelorasi surse.
Reprezentantii celor doua marci nu au oferit niciun comentariu legat de avansul vanzarilor in primul trimestru.
"Avem indicii din piata conform carora s-au inregistrat exporturi ale stocurilor din Romania catre Germania, datorita cresterii puternice a pietei auto de acolo, dar nu putem spune care marci au realizat astfel de exporturi", a spus Ernest Popovici.
Potrivit lui Valmar, performanta din luna martie se datoreaza demararii programului "Rabla", ofertelor de lichidare de stoc derulate de dealeri, dar si exporturilor automobilelor aflate pe stoc, catre piete vest-europene precum Germania, care in luna martie a inregistrat o crestere de 35% comparativ cu perioada similara a anului trecut.
 

Programul Rabla incepe sa gafaie
In primele trei saptamani ale programului Rabla, un numar de 5.151 de persoane au fost acceptate de catre dealerii auto pentru achizitia unui autoturism nou, dupa casarea celui vechi, potrivit Administratiei Fondului de Mediu. In acest interval, cel mai bun rezultat l-a inregistrat Dacia, vanzand 1.731 de unitati, cota alocata in cadrul primei transe, in timp ce marcile de import nu au depasit pragul de 700 de unitati.
"Programul "Rabla" cu mici exceptii, precum Dacia, a inceput deja sa gafaie si nu are efectul pe care speram sa-l aiba. Momentan nu putem estima daca se va ajunge la 30.000 de unitati", a spus Valmar.
La nivelul lunii martie mai multe marci de import au apelat la discounturi de pana la 40% pentru a reduce stocurile si a obtine lichiditati.
"Situatia de pe piata este acum anormala in ceea ce priveste preturile la automobile deoarece au ajuns sub cele din Europa de Vest. Dupa ce aceste stocuri se vor epuiza exista sanse sa se revina la politica vanzarilor numai pe baza de comanda a clientului, ca in anii '90", a spus Valmar.
"Discounturile au afectat foarte mult marja de profit a dealerilor, care cumulata cu vanzarile mai scazute determina o scadere puternica a profitabilitatii dealerilor. Atunci cand piata isi va reveni la normal, va fi greu pentru cei care acum ofera discounturi de 20, 30 sau 40% sa revina la pretul standard", a spus Viorel Niculescu, directorul ATT, dealer Land Rover si Jaguar, care anterior a detinut functia de director al importatorului Ford din Ucraina.
In acelasi timp, in conditiile in care programul "Rabla" ar mentine trendul actual, este posibila o incetinire a ratelor de scadere a pietei in prima jumatate a anului.
"In primele sase luni datorita programului de innoire a parcului auto este posibil sa vedem o incetinire a ritmului de scadere de la 59 % in primele trei luni luni la 30% la nivelul primului semestru", a spus Popovici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO