Companii

Vanzarile se duc in jos, iar segmentul premium franeaza

Vanzarile se duc in jos, iar segmentul premium franeaza

Tjeerd Jegen, directorul general al Real Hypermarket Romania

16.04.2009, 18:35 27

Temperarea consumului scoate la iveala primele semne de vulnerabilitate a retailului alimentar modern in fata crizei: cresterea nu a mai fost in primul trimestru numitorul comun al afacerilor marilor retele de magazine.

 Chiar si retailul alimentar inregistreaza scaderi pe anumite segmente, pe fondul crizei, insa operatorii de profil nu se arata ingrijorati de situatia de pe piata, potrivit reprezentantului AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania) Adrian Manolache.
Retelele de hipermarketuri si magazinele cu discount sunt singurii jucatori care au comunicat cresteri de vanzari in primele trei luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2008, in timp ce pe segmentul cash & carry se vorbeste de un declin al vanzarilor in volum, iar supermarketurile refuza sa dea detalii privind dinamica in T1.
Criza se resimte in hipermarketuri mai ales la rafturile de electronice si electrocasnice, iar la restul produselor segmentul superior de pret este cel mai afectat pana acum de inrautatirea conditiilor economice, spun companiile de profil.
 
Marci mai ieftine, portii mai mici
 "O tendinta noua in acest an, care poate fi pusa pe seama aparitiei efectelor crizei, este orientarea clientilor catre marcile mai ieftine si catre portiile mai mici", a afirmat Eugen Zbarcea, directorul Provera, centrala de achizitii a retelelor Cora si Profi. El a precizat ca vanzarile celor doua companii au inregistrat totusi o crestere in primul trimestru al anului fata de aceeasi perioada din 2008.
In ultimii ani, cand cresterea consumului a sustinut puternic dezvoltarea comertului cu bunuri de larg consum cu ritmuri anuale de 15-20%, principala tendinta pe piata a fost orientarea consumatorilor catre segmentele superioare de pret.
Zbarcea a mai precizat ca intoarcerea consumatorilor la produsele de baza, de prim pret, este o tendinta dovedita si de strategiile de comunicare ale hipermarketurilor, remarcand faptul ca cele mai promovate produse in materialele publicitare ale acestora sunt acum alimentele de baza.
 Cele mai mari rulaje, precum si cea mai mare parte a profitului unui hipermarket vin din produsele alimentare cu pret mediu sau inferior, potrivit datelor comunicate de retaileri. Bunurile de larg consum au o pondere intre 70 si 90% in vanzarile totale ale unui hipermarket.
 "Pana acum, anul 2009 corespunde asteptarilor noastre. Deschidem noi magazine, angajam oameni, suntem de parere ca va fi un an bun pentru noi. Daca va uitati la situatia hipermarketurilor, ele isi bazeaza afacerea pe comercializarea de alimente, iar oamenii trebuie sa manance", a spus Tjeerd Jegen, directorul general al Real Hypermarket Romania.
Compania intentioneaza sa deschida in acest an 4-5 hipermarketuri, ceea ce ar duce la crearea a 1.200-1.500 de locuri de munca.
 Seful Real mizeaza pe rezistenta comertului alimentar in fata turbulentelor economice actuale, insa a subliniat faptul ca 2009 este un an in care reducerile de costuri sunt necesare chiar si in retailul modern. Referitor la declinul sectorului de bunuri de folosinta indelungata, el a precizat ca produse precum electronicele si electrocasnicele nu au o importanta mare in businessul unui hipermarket, deoarece ponderea acestora in profit este foarte redusa.
 "Retailul din Romania se indreapta de la un consum intensiv la unul selectiv. Ceea ce se observa este faptul ca toti retailerii fac planuri anticriza. Este foarte posibil ca in punctele de vanzare care aduc cele mai mici cresteri ale cifrei de vanzari personalul sa fie disponibilizat sau mutat in alte unitati", a declarat Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR.
 "In cazul produselor alimentare, nu s-a observat o scadere dramatica a vanzarilor in acest an; consumul poate sa scada putin, acesta fiind un efect natural al crizei. Chiar daca exista un declin al consumului, nu este unul care sa ne ingrijoreze", a mai afirmat el.
 
Cine castiga si cine pierde
 Comertul traditional, precum alimentarele de cartier sau chioscurile, continua sa piarda teren, atat din cauza crizei, cat si a expansiunii retelelor internationale de magazine, spun distribuitorii din sectorul FMCG (bunuri de larg consum). Aceasta tendinta, cumulata cu declinul din HoReCa, ar putea aduce scaderea segmentului magazinelor cash & carry, care se adreseaza in principal revanzatorilor si restaurantelor.
 "Criza isi spune cuvantul, insa sunt optimist ca vom trece cu bine aceasta perioada", a declarat Dorin Iordachescu, directorul de achizitii si vanzari pe food (sectorul alimentar) al Selgros Cash & Carry Romania. El a precizat ca in primele trei luni ale anului s-a observat o scadere a volumului de vanzari fata de aceeasi perioada din 2008, insa a adaugat ca avansul valoric se mentine.
 Cei mai optimisti retaileri in acest an sunt discounterii, care mizeaza pe accelerarea cresterii numarului de clienti pe fondul crizei economice.
"In fiecare an mizam pe castigarea unor clienti noi, cu atat mai mult in contextul economic actual, cand majoritatea consumatorilor vor dori sa-si maximizeze bugetul disponibil pentru cumparaturile zilnice", a afirmat Ioana Marginean, directorul de marketing al retelei Plus in Romania.
La randul sau, reteaua de magazine cu politica de discount Profi, al treilea mare retailer de profil de pe piata, a precizat ca in acest an numarul clientilor din magazinele mai vechi ale retelei a crescut, in schimb valoarea medie a bonului de casa s-a diminuat usor, fara a determina insa scaderea vanzarilor in valoare. "In primele trei luni ale anului noi am avut o crestere organica a vanzarilor (fara a lua in calcul extinderea - n. red.) de aproximativ 30% fata de aceeasi perioada din 2008. Incluzand efectele extinderii retelei, avansul a fost de 44% in acest interval", a declarat Caius Crisan, directorul general al retelei Profi in Romania.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO