Cele mai mari zece companii antreprenoriale au avut anul trecut afaceri de 5 mld. euro, faţă de 22 mld. euro rezultatul raportat de multinaţionale, arată o analiză a ZF pe baza datelor din anuarul Cei mai mari jucători din economie, care apare pe piaţă luna aceasta.
Automobile Dacia este cea mai mare companie din economia locală, poziţie deţinută de trei ani încoace, în timp ce Dedeman se detaşează ca lider al afacerilor antreprenoriale, după ce s-a apropiat de 1mld. euro în 2015.
„Pentru o economie competitivă ai nevoie şi de investiţii străine, dar şi de capital privat românesc solid. În general, în comparaţie cu alte pieţe din Europa Centrală şi de Est, cota de piaţă a companiilor mari cu capital privat românesc în sectoarele în care acţionează este mai mică faţă de Polonia sau Cehia“, a explicat Codruţ Pascu, managing partner al companiei de consultanţă în management Roland Berger.
Dacă în top zece multinaţionale doar retailerul Kaufland, liderul din comerţul modern, a raportat un avans de 15%, în cazul celor zece companii antreprenoriale şase au avut un avans al cifrei de afaceri mai mare de 15%. Rezultatele în creştere au dus Altex-ul lui Dan Ostahie mult mai aproape de podium, în timp ce divizia de retail auto a grupului Ţiriac a intrat pentru prima dată în top zece după ce a depăşit în 2015 pragul de un miliard de lei (226 mil. euro).
Businessul antreprenorial are astfel zece miliardari în lei, dar niciunul în euro, un prag care va fi depăşit de Dedeman în acest an, potrivit bugetului pe 2016 al companiei băcăuane trimis către ZF.
„Printre factorii care ar putea influenţa creşterea businessului antreprenorial se numără accesul la finanţare, dar nu doar la cea tradiţională obţinută de la bănci, ci şi cea prin piaţă de capital. Trebuie de asemenea creat un ecosistem pentru dezvoltarea start-up-urilor pentru că este important să ai companii mici, de succes care să poată deveni jucători mari“, a mai spus Pascu.
Privind în urmă, la cum arătau aceste companii în urmă cu zece ani, se vede că acolo unde au existat investiţii şi unde antreprenorii au ştiut cum să înfrunte criza au crescut afaceri puternice. Vânzările Dedeman s-au majorat de 11 ori în zece ani, iar Altex se duce spre 500 mil. euro deşi piaţa pe care activează s-a prăbuşit în criză cu 80%. Niciun jucător mare din top zece nu a ieşit însă pe pieţele externe, aşa cum au făcut antreprenori polonezi sau cehi.
„Focusul pe specializare şi pe internaţionalizarea afacerii ar trebui să fie prioritar pentru marii antreprenori“, crede Codruţ Pascu. Aici este însă un segment unde România a pierdut foarte mult teren pentru că au existat situaţii în care antreprenorii au ieşit din sfera businessului de bază şi au investit în segmente de piaţă care le-au adus pierderi. În plus, în afară de câţiva antreprenori din IT, extinderea peste graniţe nu a fost o prioritate pentru români.
La nivelul întregii economii, în cifra de afaceri totală a companiilor, de 250 mld. euro în 2014, multinaţionalele au o pondere de 52%, în timp ce companiile antreprenoriale au 48%.
„Multinaţionalele au impact foarte mare în economie, au volume mari, dar prezenţa lor se reduce pe măsură ce cobori către segmentul companiilor mici şi mijlocii, acolo unde domină capitalul românesc“, concluzionează Codruţ Pascu.
Catalogul ZF Cei mai mari jucÂtori din economie, aflat la ediţia a unsprezecea, este disponibil în variantă e-paper, iar din 17 iunie va apărea şi în ediţia print.