Companii

ZF Live. Cătălin Drăguleanu, Ariston: Românii se uită către produse eficiente energetic. Ultimii ani au fost buni

Autor: Mădălina Dediu Panaete

13.02.2023, 18:00 179

„Avem nevoie de oameni care să instaleze echipamentele. Pieţele devin tot mai mari, produsele tot mai complexe, iar numărul celor specializaţi în acest domeniu nu a crescut, ba din contră“.

Cătălin Drăguleanu, senior direc­tor în cadrul Ariston România, unul dintre cei mai mari furnizori de pe piaţa de produse pentru încălzire şi apă caldă menajeră, spune că în pandemie oamenii şi-au regândit că­mi­nele, iar după ce au investit în alte echipa­mente, s-au orientat către achiziţia de cen­trale termice, boilere sau aparate de aer condiţionat. Astfel, ultimii ani au fost buni pentru companie şi pentru industrie.

„Se merge mai mult către produse efi­ciente energetic, se caută produse care înglo­bează tehnologii noi. În pandemie a fost a­ten­ţia către cămin, acum este atenţie către eco­nomie de energie. Piaţa noastră este ­in­fluenţată în mod cert de preţurile la ener­gie, fie că vorbim de gaz, fie că vorbim de curent electric. Totuşi pentru noi nu a fost un an rău deloc 2022“, a spus managerul în cadrul emisiunii de business ZF Live. În 2021, Ariston Thermo România a avut o cifră de afaceri de 348 de milioane de lei, în creştere cu 18% faţă de anul precedent, arată datele de la Ministerul de Finanţe.

El subliniază faptul că nu există date oficiale despre piaţa centralelor termice, dar estimările arată că se vând circa 300.000 de u­nităţi, la un preţ în magazin de 3.000-3.500 de lei pentru o centrală termică.

„România este o piaţă importantă, cu tradiţie, în care Ariston este lider de piaţă de mult timp“. Managerul adaugă că în prezent produsele cele mai căutate sunt pompele de căldură, iar acest lucru datorită faptului că un astfel de echipament poate să fie de patru ori mai eficient decât o centrală termică pe gaz. O pompă de căldură este însă de zece ori mai scumpă decât o centrală termică pe gaz“.

„Piaţa pompelor de căldură este una mică deocamdată. Estimativ, cred că este de zece ori mai mică decât piaţa de centrale termice. Investiţia în pompa de căldură este una mare, iar în cazul nostru (al României -  n.red.) nu există subvenţii, este un caz unic în Europa, unde se acordă de mulţi ani astfel de subvenţii“.

Însă, pompa de căldură nu poate fi instalată în orice condiţii, cel mai facil fiind în locuinţele noi.

Cătălin Drăguleanu spune însă că investiţia într-o astfel de pompă se poate recupera mai devreme de zece ani, în funcţie şi de eficienţa energetică a clădirii.

Cătălin Drăguleanu povesteşte că cea mai mare provocare pe piaţa din România este situaţia forţei de muncă pregătite.

„Avem nevoie de oameni care să instaleze echipamentele. Pieţele devin tot mai mari, produsele tot mai complexe, iar numărul celor specializaţi în acest domeniu nu a crescut, ba din contră. Şi nu cred că doar noi avem această problemă. Nu vin generaţii pregătite din urmă. Noi le facem un curs de pregătire pe produs, pe noutăţi, dar experienţa din spate nu le-o putem da. Nu găsim instalatori, firme de service pentru centrale“.

 El dă şi exemplul pompelor de căldură, care este o piaţă mică, la început, şi lipsa forţei de muncă poate pune piedici în dezvoltarea acesteia.  Pe de altă parte, nu se aşteaptă ca românii să se întoarcă în ţară pentru a lucra şi rămâne pe umerii companiilor din domeniu să instruiască oameni. „ Pregătim 1.000 de oameni în fiecare an. Rămân, dar problema e că numărul lor nu creşte „

 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO