Companii

ZF Top Tranzacţii 2018: Piaţa de M&A a ajuns la maxim istoric, dar toată lumea se gândeşte să vândă. De ce nu ies mai mulţi antreprenori români în afară? Se tem că nu pot controla subsidiarele din alte ţări

Peste 150 de consultanţi, manageri, bancheri şi antreprenori au fost prezenţi în cadrul conferinţei ZF Top Tranzacţii 2018.

Peste 150 de consultanţi, manageri, bancheri şi antreprenori au fost prezenţi în cadrul conferinţei ZF Top Tranzacţii 2018.

Autor: Roxana Rosu, Alex Ciutacu

16.03.2018, 00:08 1111

Antreprenorii români sunt din ce în ce mai dornici să vândă, profitând de creşterea economică a României care atrage ca un magnet companii străine şi fonduri de investiţii care au bani pentru a cumpăra businessuri.

„Piaţa de M&A e la un maxim istoric, toată lumea se gândeşte să vândă. Suntem într-o piaţă a vânzătorilor. Diferenţa dintre aşteptările vânzătorilor şi oferta cumpără­torilor nu mai e aşa mare“, a spus Florin Vasilică, partener, head of transaction advisery service, EY România.

El a fost prezent la conferinţa Top Tranzacţii, organizată de ZF cu sprijinul companiei de consultanţă EY şi al CEC Bank.

Potrivit datelor EY, numărul tranzacţiilor a crescut cu 28% anul trecut, la 145 de tran­zacţii, în timp ce valoarea medie a scăzut uşor. De asemenea, în general durata unei tranzacţii este de 12-18 luni, cu un minim de 6-9 luni când părţile sunt deja în contact şi doar trebuie definitivate anumite detalii.

Indiferent de domeniul pe care activează, majoritatea antreprenorilor români spun că au în vedere un exit încă de când lansează sau cumpără un business, mulţi dintre ei având ca strategie să crească o afacere până la un punct şi apoi să o vândă.

„Trebuie să vinzi lucruri care îţi sunt dragi, pentru că atunci le vor fi dragi şi cumpărătorilor. Eu cumpăr, pun lucrurile la punct şi apoi vând. La Praktiker am ştiut din prima zi că pun la punct compania şi o vând. Când vrei să vinzi ceva pentru că îţi dă dureri de cap, o să dea dureri de cap şi altora”, a spus Omer Susli, fost proprietar Praktiker. Ca planuri de viitor, el se uită acum şi la zona de IFN, fiind optimist că în România nu va apărea nicio criză în următorii ani.

Potrivit datelor EY, tranzacţiile domestice, unde cumpărătorul şi vânzătorul provin din aceeaşi piaţă, au fost majoritare în România, cu o pondere de 67%. Pe de altă parte, sunt exemple de companii care şi-au completat domeniile de activitate cu servicii care le ajută să-şi optimizeze activitatea. Un exemplu este vânzarea Sameday Courier, companie de curierat fondată de Octavian Bădescu, către eMag, cel mai mare jucător din comerţul online.  Bădescu s-a reorientat ulterior spre imobiliare, preluând franciza Re/Max. „În viaţă e important să ştii când să intri şi când să ieşi. Creezi o companie de la zero şi o duci cât poţi, apoi laşi pe alţii să o ducă mai departe. De la început am decis să cresc compania şi apoi să o dau altcuiva. Apoi te uiţi la piaţă, la conjunctură. Dacă eMag vrea să intre pe piaţa de curierat, nu se va impiedica de mine, deci m-am gândit ce pot să fac în situaţia asta“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO